Strony internetowe dla firm, czyli rodzaje stron WWW w oparciu o kryterium marketingowe
Trudno wyobrazić sobie współczesny świat bez dostępu do Internetu. Korzystamy z niego praktycznie codziennie – w domu, w pracy, w autobusie, wszędzie. Internet jest dziś podstawowym kanałem komunikacji, w związku z czym stanowi idealne miejsce na reklamę.
Firmy z branży WWW oferują nam różnorakie strony internetowe, abyśmy mogli zaistnieć w sieci. Warto więc wiedzieć, czym charakteryzują się poszczególne rodzaje stron internetowych.
Przyjrzyjmy się poszczególnym stronom, klasyfikując je w oparciu o wartość marketingową.
Strony internetowe najprostsze, czyli wizytówki. To trochę tak, jak z wizytówką firmy w wersji papierowej – krótko, zwięźle i na temat. Strona internetowa typu wizytówka stworzona jest głównie dla celów reklamowych. Znajdziemy w niej podstawowe dane firmy, zakres jej działalności i zwykle ofertę. Biorąc pod uwagę wartość marketingową, strony internetowe wizytówki, są raczej mało skuteczne. Zostawmy więc na razie wizytówkę i zróbmy krok do przodu.
Strony internetowe typu foldery. Różnią się od wizytówek tym, że mają bogatą szatę graficzną. W praktyce stanowią multimedialną prezentację firmy. Foldery potrzebują stosunkowo dużo czasu na załadowanie kompletnej strony, po którym czasem trudno odnaleźć się w natłoku informacji, często niestety nieaktualizowanych. Łatwo więc domyślić się, że i strony internetowe foldery nie są najlepszym rozwiązaniem, patrząc z punktu widzenia marketingu.
Jak wiadomo, dobra reklama jest podstawą handlu i usług. Powstaje zatem pytanie, gdzie umieścić reklamę? Z pomocą przychodzą serwisy internetowe, czyli kolejny rodzaj stron WWW. Stanowią rozszerzoną bazę wiedzy o firmie, mają zazwyczaj od kilku do kilkunastu podstron, które można samodzielnie aktualizować. Co ważne – tutaj istnieje możliwość umieszczenia banerów reklamowych firmy, nawiązywania kontaktów z klientami. Serwisy internetowe cieszą się dużą popularnością i uznaniem jako dobre narzędzie reklamy firmy w sieci.
Oprócz wizytówek, folderów i serwisów często w Internecie występują wortale (vortale), czyli strony internetowe zwane też portalami wertykalnymi. Są to już modele bardziej złożone, wyposażone w aplikacje typu chat-room czy forum strony WWW. Wortale stosowane są zwykle w segmencie B2B; reklamodawcy – reklamobiorcy, czyli podmioty i zainteresowanie targetów – efekty finansowe, jako przedmioty biznesu. Strony internetowe typu wortale skupiają zwykle dość wąskie grono odbiorców, jednak z wysokim stopniem wyspecjalizowania, co w marketingu daje pozytywne efekty.
Nie od dziś wiadomo, że im szersze grono odbiorców reklamy, tym większa szansa na zainteresowanie ofertą. Bardzo często zdarza się, że klient trafił do firmy „przypadkiem”; chciał przeczytać informacje dnia, sprawdzić prognozę pogody, dowiedzieć się o wyniku meczu, którego nie zdążył obejrzeć i na portalu znalazł również wzmiankę o naszej firmie. Strony internetowe typu portal to rodzaj serwisu, jednak mocno rozbudowany. Zakres tematyczny treści tam zawartych jest na tyle szeroki, że cieszy się zainteresowaniem praktycznie każdej grupy osób. Portale reprezentują najwyższą wartość marketingową wśród stron WWW. Użytkownicy mają dostęp do informacji, rozrywki, darmowej poczty na łatwej do zapamiętania domenie, a płacą za to w dużej mierze firmy reklamujące się na danym portalu internetowym.
Podsumowanie
Przedstawiona w ogromnym uproszczeniu klasyfikacja stron internetowych daje ogólny zarys, czym są poszczególne strony. Internetowe zawiłości wyjaśniają specjaliści, dla których projektowanie stron www często jest pasją, a nie tylko codziennym obowiązkiem pracy. Strony internetowe indywidualnie dopasowane do potrzeb danej firmy są już powszechne. Realizacje WWW zazwyczaj nie opierają się na sztywnym modelu. Profesjonaliści doradzają, jaka strona internetowa będzie najkorzystniejszym narzędziem marketingu firmowego.