Jak linki kanoniczne wpływają na pozycjonowanie strony?

Linki kanoniczne można nazwać drogowskazami dla robotów Google’a. Kierują one uwagę na potencjalnie najważniejsze, czyli oryginalne, adresy URL. Ma to na celu uniknięcie duplikacji kontentu, która nie jest mile widziana zarówno w świecie realnym, jak i wirtualnym. Szczegółowa analiza podstron pod kątem duplikacji wewnętrznej jest kluczem do udanej optymalizacji SEO i wzrostu pozycji w wyszukiwarkach.
Czym jest Canonical?
Linki kanoniczne można spotkać czasem pod nazwą rel=canonical. W zasadzie jest niczym innym jak meta tagiem, znacznikiem, który znajduje się w sekcji <head> na stronie internetowej. Dzięki tym linkom można szeregować te bardziej i mniej ważne podstrony, np. w sklepie wirtualnym. Tym samym umożliwiają one eliminację powtarzania się tej samej treści dla robotów. Przez wyszukiwarkę będą indeksowane tylko linki oznaczone jako kanoniczne, natomiast podstrony posiadające canonical do tej strony – nie ( choć zdarzają się wyjątki).
Czy zawsze stosować linki kanoniczne?
Z reguły adresów URL w witrynie internetowej jest więcej niż samych podstron, z czego często jej właściciele nie zdają sobie sprawy. Poziom duplikacji treści na stronach można sprawdzić za pomocą różnych narzędzi, m.in. SiteLinerem. Powielanie treści może mieć miejsce na skutek posiadania kilku wersji strony. Adresy URL z https i http, a także z www i bez www są dla botów Google’a oddzielnymi domenami. W tym przypadku korzystniejszym rozwiązaniem będzie ustawienie przekierowań 301, które mogą być wspomagane przez umieszczenie linków kanonicznych na każdej z podstron. Mogą one również całkowicie zastąpić przekierowania, choć wtedy indeksowanie trwa znacznie dłużej.
Canonical w sklepie wirtualnym
Użycie linków kanonicznych jest dobrym sposobem w przypadku sklepu internetowego, kiedy przekierowania 301 nie znajdą zastosowania. Każde sortowanie produktów przez użytkownika według określonych parametrów zmienia adres URL strony, ale treść zostaje ta sama. Dlatego należy wskazać najważniejszy link, najlepiej ten odnoszący się do kategorii sortowanych produktów. Podobnie rzecz ma się w przypadku paginacji produktów w kategoriach, kiedy nie ma możliwości ustawienia dla niech numerów stron. Takie produkty również powinny otrzymać canonical na główną stronę kategorii.
Co w przypadku duplikacji zewnętrznej?
Dla ochrony przed powielaniem tekstu przez inne witryny, także warto podstrony oznaczyć linkami kanonicznymi. Można wtedy dodać do nich datę publikacji treści, żeby Google wiedziało, na której treść była publikowana najpierw. Natomiast przy udostępnianiu artykułu z innej strony, warto umieścić canonicala z jej adresem na swojej podstronie, aby ominąć indeksację z naszej witryny.
Rel=canonical – jak bardzo są ważne?
Linki kanoniczne zdecydowanie przenoszą moc SEO. Optymalizują one działanie wyszukiwarek dzięki wskazaniu strony kanonicznej, co pozwala skonsolidować sygnały linków dla powielonych i podobnych podstron. Odpowiednie olinkowanie kanoniczne może sprawić, że googlowskie boty szybciej zauważą wartościowe linki. Ich moc nie jest wtedy rozproszona na kilka adresów, a my możemy lepiej kontrolować to, co chcemy pokazać użytkownikom. Ponadto dzięki prawidłowemu wdrożeniu rel=canonicals na stronie, zmniejszamy ilość duplikowanej treści, czego konsekwencją jest zwyżkująca pozycja w wyszukiwarkach. Zbyt duża liczba canonicali nie jest wskazana- witryna powinna posiadać jak najwięcej unikalnych treści.
Atrybut kanoniczny zadba o pozycję strony internetowej
Ponieważ duplikacja wewnętrzna kontentu jest tak niekorzystna, warto co jakiś czas sprawdzać stan rzeczy na naszej witrynie i zapobiegać tej sytuacji. Linki kanoniczne są skuteczną bronią przed niezamierzonym powielaniem tekstu, a także, poprzez dbanie o pozycję strony w wyszukiwarkach, zwiększają na niej ruch. Warto pamiętać, że canonicale wprowadzone na podstrony nie zawsze muszą być respektowane przez boty Google’a. Ponadto, pomimo włożonej pracy, jeśli canonicale wprowadzone zostaną w błędny sposób, nie będą miały dla pozycjonowania większego znaczenia. Ich wdrożenie nie jest szczególnie skomplikowane, warto jednak sprawdzać poprawność przeprowadzonych działań za pomocą narzędzi do skanowania strony www, np. Screaming Frog lub Search Consol. Narzędzia te w kilka minut wskażą prawidłowość zaimplementowanego kodu. Pamiętać również należy, że rel=canonicals należy stosować tylko w odniesieniu do tych treści, które są najbardziej istotne. Regulamin, czy polityka prywatności nie wymagają takich zabiegów.