Błąd 404, jaki ma wpływ na pozycjonowanie?
Zapewne znasz tę sytuację, kiedy szukasz jakieś ważnej lub interesującej Cię treści, wpisujesz frazę w wyszukiwarce, wchodzisz w link, a wtedy Twoim oczom ukazuje się wielki, komunikat error 404. Nie robi to dobrego wrażenia i nie świadczy najlepiej o stronie. Podobną ocenę generuje wtedy algorytm Google, który jest odpowiedzialny za ocenę optymalizacji SEO. Czym jest błąd 404, skąd się bierze i jaki jest jego wpływ na pozycjonowanie? Odpowiedzi poniżej!
Czym jest błąd 404?
Kiedy na stronie pojawia się komunikat 404 page not found oznacza to, że wyszukiwarka łączy się z serwerem, ale ten nie może odnaleźć właściwego pliku, który odpowiada za działanie danej strony. Gdyby z kolei było odwrotnie pokazałby się komunikat serwer not found. W pierwszym przypadku żądana lokalizacja najpewniej nie istnieje, w związku z tym żadna treść nie może zostać wyświetlona. Powodów takiego stanu rzeczy może być przynajmniej kilka. Z kolei duża liczba błędów 404 na witrynie może być negatywnym sygnałem zarówno dla użytkownika, jak i dla algorytmu Google.
Skąd bierze się błąd 404?
Przyczyna błędu 404 może leżeć po stronie samej witryny, jak i użytkownika. Główne powody, przez które na ekranie nie pojawia się strona, tylko ekran z informacją o problemie to:
- usunięcie danej podstrony, kategorii lub produktu z witryny;
- zmiana nazwy produktu lub kategorii przy automatycznie generujących się URL-ach.
- modyfikacja URL, która powoduje, że dotychczasowe linki są nieaktualne i nie odsyłają do prawidłowej strony, która znajduje się już gdzie indziej;
- zmiana reguły generowania URL lub zmiana silnika strony;
- czasowy wyłączenie danej podstrony w procesie wprowadzania zmian. Tutaj efekt jest podobny do usunięcia strony.
- błąd 404 not found może powstać przez błahą literówkę lub wpisanie błędnego adresu przez użytkownika.
Wpływ błędu na pozycjonowanie
Błąd 404 na ogół jest zjawiskiem niepożądanym z punktu widzenia SEO. Realny wpływ na widoczność strony błąd będzie miał zazwyczaj wyłącznie wtedy, gdy jego liczebność staje się stosunkowo duża i zauważalna przez algorytm. Gdy robot Google trafi na stronę, na której wyświetla się błąd, jest to dla niego negatywny sygnał. Jednak pojedyncze błędy 404 nie decydują o pozycji danej podstrony w wynikach wyszukiwania.
Sytuacja wygląda inaczej, kiedy błąd 404 dotyczy istotnej, z punktu widzenia pozycjonowania, podstrony. Jeśli na konkretnym adresie, zindeksowanym przez Google, błąd pozostaje długo, podstrona po pewnym czasie wypadnie z rankingu.
Należy zatem minimalizować liczbę błędów 404 oraz dbać o to, by nie wyświetlały się na żadnej podstronie, która jest istotna z punktu pozycjonowania SEO.
Błąd 404 – wykreśl go z nami
Błąd 404 to negatywny sygnał dla użytkowników i algorytmu Google, warto więc naprawić każdą pojawiającą się nieprawidłowość na stronie, zwłaszcza w momencie kiedy ich liczba wzrasta. Nie ma jednak potrzeby do paniki i obawy o pozycję swojej strony. Warto jednak sprawdzać kody odpowiedzi serwera w Google Search Console i na bieżąco błędy eliminować.
Jeśli potrzebujesz pomocy w pozycjonowaniu swojej strony lub chcesz naprawić występujące błędy, zgłoś się do nas. Agencja Interaktywna Testin zna się na pozycjonowaniu jak nikt inny. Pomożemy Ci zaistnieć w sieci i uniknąć błędów.