Paginacja strony www a jej pozycjonowanie

Paginacja strony www a jej pozycjonowanie

Paginacja strony www jest często wykorzystywana przez strony internetowe, serwisy i e-sklepy (zwłaszcza!). Od tego, czy to działanie zostanie wykonane poprawnie zależy późniejsza użyteczność strony/serwisu/sklepu internetowego i ocena przez roboty Google. 

Czym jest paginacja strony www?

Paginacja (lub stronicowanie, jak bywa nazywany również ten proces) polega na uporządkowaniu i podzieleniu znajdujących się na stronie internetowej lub w sklepie internetowym treści na mniejsze części, które odtąd znajdować się będą na kolejnych podstronach. Paginację możemy porównać do sortowania. W wyniku przeprowadzenia paginacji, każda podstrona staje się osobnym tworem – posiada oryginalny adres URL, tytuł i meta opis. Innymi słowy, podstrona dzieli się na mniejsze, nowe części. 

3 najważniejsze korzyści wynikające z paginacji strony www

Dobrze przeprowadzona paginacja strony internetowej odgrywa ważną rolę zarówno dla specjalistów SEO, jak i użytkowników odwiedzających witrynę. Mimo że korzyści wynikających ze stronicowania jest sporo, to postanowiliśmy wybrać 3 najważniejsze z nich (naszym zadaniem):

  1. Lepsza nawigacja strony www – użytkownik może łatwo ocenić, ile stron ma do przejrzenia i wybrać to, co go naprawdę interesuje. 
  2. Szybsza strona internetowa – szybciej załaduje się podstrona z 15 grafikami, aniżeli gdy tych elementów będzie 40, zgodzisz się? Rzutuje to oczywiście na działanie całej witryny. 
  3. Wyższe pozycje strony www w wyszukiwarkach internetowych, o czym dowiesz się za chwilę. 

Stronicowanie stron internetowych a pozycjonowanie w Google

Indeksowanie podstron powstałych w wyniku paginacji miało kiedyś pozytywny wpływ na pozycjonowanie strony internetowej. Od jakiegoś czasu Google “oficjalnie” nie wspiera atrybutów stronicowania: rel=”next” i rel=”prev”. Tajemnicą poliszynela jest fakt, że polityka Google nie karze tego typu praktyk. Ba! Paginacja wciąż jest czynnikiem, który brany jest pod uwagę podczas realizacji działań z zakresu SEO.

Jak prawidłowo ustawić stronicowanie? 

Wspomnieliśmy już, że paginacja polega na operowaniu atrybutami rel=”next” i rel=”prev”. Pokażemy Ci teraz, jak może wyglądać przykładowa paginacja. Załóżmy, że prowadzisz sklep internetowy z obuwiem dla biegaczy (być może tak jest w rzeczywistości ;)). Przykładowa paginacja może prezentować się następująco:

com/buty-do-biegania

com/buty-do-biegania-2,

com/buty-do-biegania-3,

com/buty-do-biegania-4.

Na podstronie xyz.com/buty-do-biegania wdrażamy wyłącznie atrybut „next” – będący pierwszą stroną paginacji: <link rel=”next” href=”xyz.com/buty-do-biegania-2”/>. Następnie na podstronie xyz.com/buty-do-biegania-2 wprowadzamy oba atrybuty:

  • <link rel=”prev” href=”xyz.com/buty-do-biegania”/>
  • <link rel=”next” href=”xyz.com/buty-do-biegania-3”/>

Na kolejnej podstronie powtarzamy tę czynność. Ostatnią stronę paginacji kończymy atrybutem rel=”prev”.

Paginacja strony www – najczęstsze błędy

Źle przeprowadzone dzielenie treści może skutkować: 

– duplikacją contentu – pomijając kwestie, że te same treści na różnych podstronach nie świadczą o profesjonalizmie Twojej firmy, to negatywnie wpływają na ocenę strony www Twojej firmy przez Google, czego konsekwencją będzie odległa pozycja w wynikach wyszukiwania. 

– zbyt dużym skróceniem treści, tzw. thin content, czyli działaniem, którego Google bardzo nie lubi, ponieważ stawia na dostarczanie użytkownikom sporej ilości wartościowych treści. 
– niepotrzebnym umieszczeniem linku kanonicznego na pierwszej stronie paginacji.

ZOBACZ TAKŻE

    CZYTAJ DALEJ

    Czym jest WordPress? Kompleksowe wprowadzenie dla początkujących.

    Czy wiedziałeś, że prawie co druga strona internetowa oparta jest na CMS WordPress? System ten zdominował współczesny Internet. Korzystają z niego giganci tacy jak Microsoft, BBC, Disney czy Fundacja Obamy. Jeśli zastanawiasz się jak stworzyć swoją pierwszą stronę internetową, to WordPress jest doskonałym miejscem, aby rozpocząć tę przygodę. Bez względu na to czy Twoim celem stała się promocja działalności, tworzenie bloga, a może chciałbyś otworzyć sklep internetowy, ten […]

    CZYTAJ DALEJ

    Światowy Dzień Konsumenta – najczęstsze błędy sklepów internetowych, które naruszają prawa konsumentów

    15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta – święto, które przypomina nam, że jako klienci mamy prawa, a firmy zobowiązane są do ich przestrzegania. W dobie e-commerce coraz więcej transakcji odbywa się online, co niestety sprzyja pewnym nadużyciom. Jakie błędy najczęściej popełniają sklepy internetowe, naruszając prawa konsumentów? 1. Brak jasnych informacji o sprzedawcy Zgodnie z polskim prawem i dyrektywami unijnymi każdy sklep internetowy powinien podawać […]