Paginacja strony www a jej pozycjonowanie
Strony internetowe, serwisy i e-sklepy (zwłaszcza!) często stosują paginację. Od tego, czy to działanie zostanie wykonane poprawnie zależy późniejsza użyteczność strony/serwisu/sklepu internetowego i ocena przez roboty Google.
Czym jest paginacja strony www?
Paginacja (lub stronicowanie, jak bywa nazywany również ten proces) polega na uporządkowaniu i podzieleniu znajdujących się na stronie internetowej lub w sklepie internetowym treści na mniejsze części, które odtąd znajdować się będą na kolejnych podstronach. Paginację możemy porównać do sortowania. W wyniku przeprowadzenia paginacji, każda podstrona staje się osobnym tworem – posiada oryginalny adres URL, tytuł i meta opis. Innymi słowy, podstrona dzieli się na mniejsze, nowe części.
3 najważniejsze korzyści wynikające z paginacji strony www
Dobrze przeprowadzona paginacja strony internetowej odgrywa ważną rolę zarówno dla specjalistów SEO, jak i użytkowników odwiedzających witrynę. Mimo że korzyści wynikających ze stronicowania jest sporo, to postanowiliśmy wybrać 3 najważniejsze z nich (naszym zadaniem):
- Lepsza nawigacja strony www – użytkownik może łatwo ocenić, ile stron ma do przejrzenia i wybrać to, co go naprawdę interesuje.
- Szybsza strona internetowa – szybciej załaduje się podstrona z 15 grafikami, aniżeli gdy tych elementów będzie 40, zgodzisz się? Rzutuje to oczywiście na działanie całej witryny.
- Wyższe pozycje strony www w wyszukiwarkach internetowych, o czym dowiesz się za chwilę.
Stronicowanie stron internetowych a pozycjonowanie w Google
Indeksowanie podstron powstałych w wyniku paginacji miało kiedyś pozytywny wpływ na pozycjonowanie strony internetowej. Od jakiegoś czasu Google “oficjalnie” nie wspiera atrybutów stronicowania: rel=”next” i rel=”prev”. Tajemnicą poliszynela jest fakt, że polityka Google nie karze tego typu praktyk. Ba! Paginacja wciąż jest czynnikiem, który brany jest pod uwagę podczas realizacji działań z zakresu SEO.
Jak prawidłowo ustawić stronicowanie?
Wspomnieliśmy już, że paginacja polega na operowaniu atrybutami rel=”next” i rel=”prev”. Pokażemy Ci teraz, jak może wyglądać przykładowa paginacja. Załóżmy, że prowadzisz sklep internetowy z obuwiem dla biegaczy (być może tak jest w rzeczywistości ;)). Przykładowa paginacja może prezentować się następująco:
com/buty-do-biegania
com/buty-do-biegania-2,
com/buty-do-biegania-3,
com/buty-do-biegania-4.
Na podstronie xyz.com/buty-do-biegania wdrażamy wyłącznie atrybut „next” – będący pierwszą stroną paginacji: <link rel=”next” href=”xyz.com/buty-do-biegania-2”/>. Następnie na podstronie xyz.com/buty-do-biegania-2 wprowadzamy oba atrybuty:
- <link rel=”prev” href=”xyz.com/buty-do-biegania”/>
- <link rel=”next” href=”xyz.com/buty-do-biegania-3”/>
Na kolejnej podstronie powtarzamy tę czynność. Ostatnią stronę paginacji kończymy atrybutem rel=”prev”.
Paginacja strony www – najczęstsze błędy
Źle przeprowadzone dzielenie treści może skutkować:
– duplikacją contentu – pomijając kwestie, że te same treści na różnych podstronach nie świadczą o profesjonalizmie Twojej firmy, to negatywnie wpływają na ocenę strony www Twojej firmy przez Google, czego konsekwencją będzie odległa pozycja w wynikach wyszukiwania.
– zbyt dużym skróceniem treści, tzw. thin content, czyli działaniem, którego Google bardzo nie lubi, ponieważ stawia na dostarczanie użytkownikom sporej ilości wartościowych treści.
– niepotrzebnym umieszczeniem linku kanonicznego na pierwszej stronie paginacji.