Paginacja strony www a jej pozycjonowanie

Paginacja strony www a jej pozycjonowanie

Strony internetowe, serwisy i e-sklepy (zwłaszcza!) często stosują paginację. Od tego, czy to działanie zostanie wykonane poprawnie zależy późniejsza użyteczność strony/serwisu/sklepu internetowego i ocena przez roboty Google. 

Czym jest paginacja strony www?

Paginacja (lub stronicowanie, jak bywa nazywany również ten proces) polega na uporządkowaniu i podzieleniu znajdujących się na stronie internetowej lub w sklepie internetowym treści na mniejsze części, które odtąd znajdować się będą na kolejnych podstronach. Paginację możemy porównać do sortowania. W wyniku przeprowadzenia paginacji, każda podstrona staje się osobnym tworem – posiada oryginalny adres URL, tytuł i meta opis. Innymi słowy, podstrona dzieli się na mniejsze, nowe części. 

3 najważniejsze korzyści wynikające z paginacji strony www

Dobrze przeprowadzona paginacja strony internetowej odgrywa ważną rolę zarówno dla specjalistów SEO, jak i użytkowników odwiedzających witrynę. Mimo że korzyści wynikających ze stronicowania jest sporo, to postanowiliśmy wybrać 3 najważniejsze z nich (naszym zadaniem):

  1. Lepsza nawigacja strony www – użytkownik może łatwo ocenić, ile stron ma do przejrzenia i wybrać to, co go naprawdę interesuje. 
  2. Szybsza strona internetowa – szybciej załaduje się podstrona z 15 grafikami, aniżeli gdy tych elementów będzie 40, zgodzisz się? Rzutuje to oczywiście na działanie całej witryny. 
  3. Wyższe pozycje strony www w wyszukiwarkach internetowych, o czym dowiesz się za chwilę. 

Stronicowanie stron internetowych a pozycjonowanie w Google

Indeksowanie podstron powstałych w wyniku paginacji miało kiedyś pozytywny wpływ na pozycjonowanie strony internetowej. Od jakiegoś czasu Google “oficjalnie” nie wspiera atrybutów stronicowania: rel=”next” i rel=”prev”. Tajemnicą poliszynela jest fakt, że polityka Google nie karze tego typu praktyk. Ba! Paginacja wciąż jest czynnikiem, który brany jest pod uwagę podczas realizacji działań z zakresu SEO.

Jak prawidłowo ustawić stronicowanie? 

Wspomnieliśmy już, że paginacja polega na operowaniu atrybutami rel=”next” i rel=”prev”. Pokażemy Ci teraz, jak może wyglądać przykładowa paginacja. Załóżmy, że prowadzisz sklep internetowy z obuwiem dla biegaczy (być może tak jest w rzeczywistości ;)). Przykładowa paginacja może prezentować się następująco:

com/buty-do-biegania

com/buty-do-biegania-2,

com/buty-do-biegania-3,

com/buty-do-biegania-4.

Na podstronie xyz.com/buty-do-biegania wdrażamy wyłącznie atrybut „next” – będący pierwszą stroną paginacji: <link rel=”next” href=”xyz.com/buty-do-biegania-2”/>. Następnie na podstronie xyz.com/buty-do-biegania-2 wprowadzamy oba atrybuty:

  • <link rel=”prev” href=”xyz.com/buty-do-biegania”/>
  • <link rel=”next” href=”xyz.com/buty-do-biegania-3”/>

Na kolejnej podstronie powtarzamy tę czynność. Ostatnią stronę paginacji kończymy atrybutem rel=”prev”.

Paginacja strony www – najczęstsze błędy

Źle przeprowadzone dzielenie treści może skutkować: 

– duplikacją contentu – pomijając kwestie, że te same treści na różnych podstronach nie świadczą o profesjonalizmie Twojej firmy, to negatywnie wpływają na ocenę strony www Twojej firmy przez Google, czego konsekwencją będzie odległa pozycja w wynikach wyszukiwania. 

– zbyt dużym skróceniem treści, tzw. thin content, czyli działaniem, którego Google bardzo nie lubi, ponieważ stawia na dostarczanie użytkownikom sporej ilości wartościowych treści. 
– niepotrzebnym umieszczeniem linku kanonicznego na pierwszej stronie paginacji.

ZOBACZ TAKŻE

    CZYTAJ DALEJ

    Psychologia kolorów w projektowaniu stron internetowych

    Kolory są wszędzie wokół nas. Codziennie wpływają na nasze decyzje, nastrój, a nawet na postrzeganie marek i produktów. Dla projektantów stron internetowych psychologia kolorów to potężne narzędzie, które pozwala kształtować emocje użytkowników i wpływać na ich zachowanie. W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu, jak kolory działają na odbiorców oraz jak je świadomie wykorzystać, aby Twoja strona internetowa była skuteczna, estetyczna i angażująca.

    CZYTAJ DALEJ

    Projektowanie stron internetowych z myślą o osobach niepełnosprawnych

    Projektowanie stron internetowych z myślą o osobach niepełnosprawnych to nie tylko etyczny obowiązek, ale również wyraz profesjonalizmu i otwartości na potrzeby wszystkich użytkowników. Dostępność cyfrowa nie tylko wspiera inkluzywność, ale także poprawia doświadczenia użytkowników (UX), zwiększa widoczność w wyszukiwarkach oraz buduje pozytywny wizerunek marki.