Własny sklep internetowy vs. marketplace. Na co się zdecydować?

Własny sklep internetowy vs. marketplace. Na co się zdecydować?

O tym, że sprzedaż online jest szansą rozwoju dla wielu firm, wie już chyba każdy. Pozostaje więc pytanie, gdzie i w jaki sposób wystawiać swoje produkty. Lepiej wybrać „wygodną” opcję sprzedaży w marketplace czy zainwestować we własny sklep internetowy? Odpowiedź jak zwykle znajdziecie poniżej. 

Marketplace – co to takiego?

Marketplace to elektroniczna platforma handlowa, która pozwala sprzedawcom na dystrybucję ich produktów. Jest to również miejsce, w którym dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży pomiędzy sprzedającym a nabywcą. Do grona najbardziej rozpoznawalnych marketplace można zaliczyć allegro.pl,  ebay.pl, amazon.de czy zalando.pl. Jednym  z problemów, które na wstępie rzucają się w oczy, jest duża ilość wystawców. Wydaje nam się, że na tej podstawie można już wyciągnąć pierwsze wnioski i zastanowić się, czy rozpoczynanie sprzedaży w takim miejscu będzie opłacalne.  

Rozpoznawalność marki

Użytkownicy marketplace bardzo rzadko zwracają uwagę na to, u kogo nabywają produkty. Słyszeliście  kiedyś, aby ktoś udzielił odpowiedzi w stylu  „Kupiłem na allegro u sprzedawcy <<wstaw dowolną nazwę>>”? Jeśli tak, to jesteśmy zaskoczeni.  Platformy tego typu dają bardzo ograniczone możliwości w zakresie budowania własnej marki. Można na tym wiele stracić, ponieważ nawet jeśli zdobędziecie uznanie jakiegoś klienta, szanse na to, że do nas wróci, są raczej niewielkie. 

Własny sklep internetowy jest więc punktem obowiązkowym dla osób, którym zależy na budowaniu marki i jej rozpoznawalności.   

sklep internetowy RzeszówKontrola nad wizerunkiem

Posiadając własny sklep internetowy, masz pełną kontrolę nad jego wizerunkiem, a co za tym idzie, nad wizerunkiem Twojej firmy. Spersonalizowane motywy, możliwość wyboru czcionek, układu treści i sekcji na stronie – na własnej platformie, nie ma żadnych ograniczeń. Marketplace oczywiście pozwalają na pewne modyfikacje, ale ich zakres zwykle jest bardzo ograniczony.

Koszt sprzedaży w internecie

Wiele osób zaczyna sprzedaż na platformach marketplace, ponieważ prowadzenie swojego sklepu wydaje im się dużą inwestycją. Rzeczywistość jest jednak zupełnie inna. O ile w przypadku własnej platformy trzeba zainwestować większą sumę na początku, o tyle w późniejszym okresie koszty jej utrzymania wcale nie muszą być wysokie. Wystarczy co jakiś czas opłacić domenę, hosting i bieżące prace naprawcze lub modernizacyjne. 

Z kolei ogólnodostępne platformy sprzedażowe nie wymagają dużych inwestycji na wstępie, ale korzystanie ich wiąże się z ponoszeniem stałych opłat. W zależności od polityki danej platformy może to być abonament, prowizja czy inna opłata. Według ogólnych zasad im więcej produktów wystawiasz, tym większe ponosisz koszty. Warto zastanowić się, czy jest to opłacalne rozwiązanie dla twojego biznesu. 

Czy sklep internetowy zawsze będzie lepszym rozwiązaniem?

Jednym z najważniejszych elementów sprzedaży online jest skuteczny marketing i budowanie swojej pozycji na rynku. Wyróżnienie się na tle pozostałych sprzedawców jest trudne nie tylko w przypadku platform, ale też w przypadku sklepu internetowego. Należy jednak pamiętać, że swoją stronę można promować za pomocą różnych kanałów. Niestety regulaminy obowiązujące na wszelkiego rodzaju platformach handlowych, często ograniczają możliwości promocji. 

Problemem może być też wspomniana już wcześniej duża liczba sprzedawców zgromadzonych w jednym miejscu. Możesz (a nawet powinieneś!) próbować wyróżnić się ciekawymi zdjęciami i opisami produktów. Nie unikniesz jednak tego, że dla wielu użytkowników serwisu kluczowe znaczenie ma cena. Ciągłe jej opuszczanie i oddawanie prowizji platformie może nie być dla ciebie opłacalne. Konsumenci są w stanie zapłacić więcej, ale musi iść za tym jakaś wartość. Na bezosobowej platformie ciężko ją pokazać. 

Serwisy zakupowe nie posiadają jednak samych wad. Ich dużym atutem jest popularność i stała baza klientów. Jeśli więc zależy ci jedynie na szybkiej sprzedaży, a rozwój Twojej marki jest na drugim planie, to marketplace może okazać się dobrym rozwiązaniem. Przeanalizuj swoje cele, porównaj koszty prowadzenia sklepu internetowego z wysokością prowizji w marketplace i dokonaj wyboru, który będzie najlepszy dla specyfiki Twojej firmy. 

ZOBACZ TAKŻE