Jak sprzedawać przez Internet?

W ostatnim czasie spora część naszego życia przeniosła się do Internetu, dzięki czemu branża e-commerce zyskuje coraz większy potencjał i jest szansą na rozkręcenie lub uratowanie niejednego biznesu. Sprzedaż online ma wiele zalet. Pozwala m.in. zredukować koszty, przyciągnąć szersze grono klientów, skutecznie zareklamować swoje produkty lub usługi oraz w prosty sposób przeprowadzać badania rynkowe. Jak skutecznie sprzedawać przez Internet?
Wybór odpowiedniego kanału dystrybucji
Internet pozwala na dynamiczny rozwój wielu obszarów, w tym również handlu. Mamy możliwość wyboru różnych obszarów dystrybucji, promocji, kontaktu z klientami oraz narzędzi do monitorowania naszych działań i postępów. Warto zastanowić się, jaka strategia i sposób sprzedaży najlepiej sprawdzi się w przypadku Twojej działalności.
Własny sklep internetowy
Własny sklep internetowy to wygodna, prosta i skuteczna forma sprzedaży online. Można założyć go w stosunkowo krótkim czasie a przy odpowiedniej organizacji nie trzeba posiadać dużego wkładu własnego i ponosić kosztów utrzymania (odpadają bowiem opłaty za wynajem lokalu, media itp.). Podejmując współpracę z hurtownią na zasadach dropshipingu jesteś również w stanie wyeliminować koszty magazynowania towaru.
Dzięki sklepowi internetowego, łatwiej jest zbudować wiarygodność w oczach klientów. Jest on również miejscem powrotu dla stałych odbiorców, więc oszczędzasz na dodatkowej reklamie. Dodatkowo stajesz się niezależny od innych portali oraz pośredników.
Aby e-sklep spełniał swoją rolę, należy zadbać o to by był atrakcyjny dla klienta. Mowa tutaj zarówno o warstwie wizualnej, funkcjonalnej jak i merytorycznej (jasny przekaz informacji oraz wyczerpujące opisy produktów pisane językiem korzyści).
Sprzedaż na portalach aukcyjnych
Portale aukcyjne mają wysoki zasięg, ale wprowadzają sporo ograniczeń. Jako ich użytkownik musisz dostosować się do narzuconych z góry reguł oraz (często nie małych) prowizji. Znacznie trudniej jest również zbudować pozytywną i trwałą relację z klientami i wybić się na tle dużej konkurencji. Opcja ta sprawdzi się więc w sytuacji, kiedy prowadzisz sporadyczną lub jednostkową sprzedaż. Jeśli jednak posiadasz większy asortyment produktów lub prowadzisz stałą dystrybucję, prawdopodobnie lepiej wybrać sklep internetowy.
Decydując się na wystawienie swoich usług na aukcji nie musisz martwić się o kwestie techniczne, ale warto zadbać o dobre opisy produktów.
Prowadzenie bloga eksperckiego lub firmowego
Powodów do prowadzenia bloga eksperckiego jest sporo. Tutaj omówimy jedynie najważniejsze. Zacznijmy od tego, że publikowanie merytorycznych artykułów stawia nas na pozycji eksperta. Mamy więc większą szansę na zbudowanie silnej marki oraz pozytywnego wizerunku. Przekazując ludziom przydatną i wartościową wiedzę zyskujemy również ich zaufanie i sympatię. Jeśli dasz się poznać potencjalnym klientom z dobrej strony, znacznie chętniej zrobią zakupy u Ciebie niż u anonimowego sprzedawcy. Będą oni również skłonni zapłacić więcej.
Warto zaznaczyć, że czytając pytania, komentarze i wchodząc w interakcje ze swoimi odbiorcami możesz ich lepiej poznacz oraz dostosować ofertę do ich potrzeb oraz oczekiwań.
Ponadto regularne publikowanie wartościowych treści pozwala poprawić pozycję w wyszukiwarce. Tym samym zwiększasz szansę na to, że Internauta potrzebujący określonego produktu lub usługi, trafi właśnie do Ciebie.
Sprzedaż za pomocą mediów społecznościowych
Działalność w social mediach kieruje się nieco innymi zasadami niż prowadzenie bloga (ma m.in. bardziej bezpośredni oraz dynamiczny wymiar a forma przekazu zwykle jest krótsza). Cel jest jednak taki sam – zyskanie zaufania oraz prezentacja i kreowanie własnej marki, które prowadzi do stworzenia bazy wiernych klientów.
Przyjęcie odpowiedniej strategii działań (nastawionej na dawanie wartości oraz budowanie relacji) znacznie ułatwia prowadzenie sprzedaży. Social media dają niemal nieograniczone możliwości interakcji z innymi ludźmi, budowania relacji oraz kreatywnej i nienachalnej promocji swoich produktów. Jest to również miejsce, w którym konsumenci chętnie spędzają sporo wolnego czasu więc warto to wykorzystać dla naszych celów.
Jak model sprzedaży powinienem wybrać?
Często zdarza się, że najlepszy efekt przynosi łączenie kanałów dotarcia do klienta. Wszystko zależy od branży, specyfiki działalności i grupy naszych odbiorców. Nie zamykaj się więc na jedną metodę i testuj różne rozwiązania. Nie ma jednej uniwersalnej drogi, ponieważ każdy biznes jest inny. Pamiętaj również, że jeśli coś nie sprawdziło się jakiś czas temu, to nie oznacza, że nie zadziała obecnie. Analizuj swoje działania, wyciągaj wnioski i nie bój się rozwoju oraz zmian.
Wybrałem kanał sprzedaży i co dalej?
Niezależnie od tego, na jaki kanał dystrybucji się zdecydujesz, Twoim zadaniem jest dotarcie do klienta. Od polityki Twoich działań zależy nie tylko to, czy uda Ci się zdobyć odbiorców, ale i zatrzymać ich na dłużej. Spróbuj wyróżnić się na tle konkurencji. Przedstaw swój produkt lub usługę w atrakcyjny sposób. Zadbaj o przyciągającą uwagę szatę graficzną, zdjęcia, hasła reklamowe i opisy. Kiedy te działania przyniosą pożądany efekt i ktoś dokona pierwszego zakupu, zadbaj o niego (szybka dostawa, łatwy kontakt). Jeśli będzie zadowolony, na pewno wróci.