Jak historia domeny wpływa na jej pozycjonowanie?

Jak historia domeny wpływa na jej pozycjonowanie?

Pozycjonowanie stron internetowych pozwala uzyskać wysoki wyniki w wyszukiwarce, a co za tym idzie, zwrócić uwagę potencjalnych klientów i zwiększyć jakościowy ruch na witrynie. Zaletą pozycjonowania SEO, bez wątpienia jest niższa cena (w porównaniu do płatnych reklam) i dłużej utrzymujący się rezultat. Jednak na wszystko co dobre, trzeba trochę poczekać. Ile? W tym przypadków zależy to od kilku czynników, do których należy m.in. historia domeny. I właśnie na niej skupimy się w tym artykule.

Wiek domeny ma znaczenie

Przedstawiciele Google (większość mniejszych wyszukiwarek wzoruje się na wdrożonych przez nich rozwiązaniach) niejednokrotnie potwierdzili informacje o tym, że wiek domeny ma wpływ na to, w jaki sposób postrzegają ją algorytmy.
W teorii im witryna jest starsza, tym lepiej. Miała ona czas na zbudowanie dobrej reputacji, pozyskiwanie wartościowych linków oraz wdrażanie działań optymalizacyjnych. W praktyce zdarzają się sytuacje, kiedy znacznie łatwiej jest pozycjonować nową stronę www, ale o tym za chwilę.

historia domeny a pozycjonowanie strony internetowejRozbudowana baza jakościowych linków

Domeny z bogatą historią zajmują obecnie wysokie pozycje w wyszukiwarce pod warunkiem, że ich właściciele dbali o optymalizację i pozycjonowanie strony oraz pozyskiwanie wartościowych linków. Odnoszące się do nich odwołania pochodzą w dużym stopniu ze starszych witryn, znajdujących się na szczycie rankingu Page Rank. Próba czasu, jaką zaliczyły pochodzące z nich linki, utrzymując się na stronach przez tak długi okres, są dowodem ich wartości. Warto również zaznaczyć, że spora część przekierowań powstała w czasach, kiedy nie obowiązywał podział na linki dofollow i nofollow.

Kary nakładane za łamanie wytycznych

Google dokłada wszelkich starań, aby wyniki wyświetlane w wyszukiwarce był jak najbardziej dopasowane do potrzeb użytkowników. Jednym z działań, jakie podejmuje w tym celu, jest karanie nieuczciwych praktyk, za pomocą banów i filtrów.

Ban

Jest to najbardziej dotkliwa kara, jaką można nałożyć na domenę. Polega na usunięciu domeny z wyszukiwarki, przez co ta w zasadzie przestaje ona istnieć. Bany stosowane są bardzo rzadko i nigdy z powodów niezależnych od właścicieli domeny.  Można na niego zapracować poprzez m.in.:

– kopiowanie treści,

– wyłudzanie pieniędzy (MFA),

Doorway Page,

Cloarking.

Filtr

Nałożenie filtra skutkuje znacznym obniżeniem pozycji domeny w wyszukiwarce. O jego użyciu mogą zadecydować:

– pracownicy Google, którzy zauważą stosowanie nieuczciwych praktyk. Choć proces kar jest w znacznym stopniu zautomatyzowany, według statystyk z 2019 r. filtr ręczny nakładany jest nawet 400 tys. razy w ciągu miesiąca.

– algorytmy (tzw. filtr algorytmiczny) – są one nakładane w sposób automatyczny za łamanie wytycznych dla webmasterów Google. Wyłapywaniem nieprawidłowości zajmują się specjalne algorytmy, np. Pingwin kara za nienaturalny profil linków, Panda za duplikowanie treści lub publikowanie treści niskiej jakości, a Phantom za przeładowanie reklamami i błędy techniczne.

Filtry nakładane są zwykle na czas od 1 miesiąca do roku. Oczywiście można je zdjąć przed wyznaczonym terminem. Warto jednak unikać nieprawidłowych praktyk, ponieważ proces pozycjonowania domeny, na którą wcześniej nałożono filtry, może przebiegać znacznie wolniej.

Podsumowanie

Pozycjonowanie strony internetowej jest zależne również od wieku domeny. Starsze domeny z czystą historią mają duży potencjał i trudno z nimi konkurować. Nie jest to jednak niemożliwe. Google stara się wspierać nowe witryny, które zawierają unikatowy i jakościowy content. W tym celu przyznaje im tzw. Fresh Site Bonus. Strona zajmuje wówczas wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania. Jeśli dobrze wykorzysta otrzymana szansę i podejmie działania zmierzające do optymalizacji i pozycjonowania, może utrzymać swój wynik.

Warto spojrzeć na to również z drugiej strony. Witryna, która dotąd nie była pozycjonowana, nie może korzystać z wypracowanych dotąd rezultatów, ale jest też wolna od złych praktyk, o których pisaliśmy powyżej. Dlatego też nowa strona www bez wypracowanej historii prawdopodobnie będzie pozycjonować się szybciej niż starsza, która ma na koncie nieuczciwe działania.

ZOBACZ TAKŻE

    CZYTAJ DALEJ

    Blog firmowy jako narzędzie SEO – jak pisać, by Google Cię kochało?

    Prowadzenie bloga firmowego to jeden z najlepszych sposobów na poprawę widoczności w Google. Jednak samo pisanie to za mało – trzeba wiedzieć, jak tworzyć artykuły, żeby algorytmy wyszukiwarki Cię pokochały! W tym poradniku podpowiemy, jak tworzyć treści, które nie tylko przyciągną uwagę czytelników, ale też podbiją ranking w wyszukiwarce. Dlaczego prowadzenie bloga firmowego to SEO-wy gamechanger? Google uwielbia świeże, unikalne i wartościowe treści. Regularne blogowanie to prosta droga do większej liczby […]

    CZYTAJ DALEJ

    Zagrożenia przy niezaktualizowanej stronie WordPress – dlaczego warto regularnie aktualizować?

    WordPress to jedna z najpopularniejszych platform do tworzenia stron internetowych. Jego intuicyjność, szeroka gama wtyczek i motywów oraz elastyczność sprawiają, że korzystają z niego zarówno początkujący blogerzy, jak i duże firmy. Regularne aktualizacje WordPressa są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa, wydajności i stabilności strony. W tym artykule przyjrzymy się zagrożeniom wynikającym z braku aktualizacji oraz korzyściom płynącym z ich regularnego przeprowadzania. Zagrożenia wynikające z braku aktualizacji WordPressa 1. Luki w zabezpieczeniach – […]