Influencer marketing – Jak sprawdzić influencera przed współpracą? Cz. 2. - Agencja Interaktywna Testin - Rzeszów, Kraków

Influencer marketing – Jak sprawdzić influencera przed współpracą? Cz. 2.

Influencer marketing – Jak sprawdzić influencera przed współpracą? Cz. 2.

poprzedniego wpisu znamy zalety Influencer Marketingu. Wiemy też, dlaczego jest on ważny dla Twojej marki, ale jak się ustrzec przed fake influencerami? Na co zwrócić uwagę? Jak znaleźć odpowiedniego influencera dla naszej marki?

Influencer marketing – Jak działać mądrze?

Jeżeli nie chcesz dać prezentu fake influencerowi a jednocześnie zostać z niczym, przed wyborem osoby do współpracy kieruj się poniższymi wskazówkami:

Poproś o dane

Influencerzy, którzy regularnie współpracują z markami, przyzwyczajeni są do briefów, statystyk, ofert, dokumentacji. Jeśli poprosisz ich o podesłanie danych, bez problemu powinni Ci je udostępnić.

Na jakie dane warto zwrócić uwagę?

  • Blog: tutaj będą liczyć się dane z Google Analytics. Powinny one prezentować liczbę unikalnych użytkowników, współczynnik odrzuceń oraz czas, który użytkownicy spędzają na stronie;
  • Facebook, Instagram: tu zapytaj przede wszystkim o liczby, świadczące o zasięgach postów (w końcu to, do jak dużej liczby osób dotrze komunikat, jest kluczowe), miesięcznym przyroście fanów i stopniu zaangażowania.

Zwróć uwagę na tematykę

To strategiczny czynnik przy wyborze odpowiedniego influencera. Jeśli planujesz promować markę modową, nie wiąż się umową z blogerem, który pisze o gotowaniu. Jeśli prowadzisz bar, nie przyda Ci się konto, które użytkownicy śledzą z powodu stylizacji wnętrz. Bardzo często zdarza się, że influencerzy, chcąc podłączyć się pod dany temat, pokazują agencji post, dotyczący właśnie tego tematu, podczas gdy ich profil świadczy o czymś zgoła innym.  Zwracaj uwagę na tematykę treści publikowanej przez danego influencera. Im bardziej jest ona zróżnicowana, tym trudniej znaleźć punkt wspólny dla grupy odbiorców i trudniej ustalić, z jakiego powodu śledzą dany profil. W efekcie nie do końca możemy określić, czy dana grupa obserwujących pokrywa się z naszą grupą docelową.

Reputacja – przyjrzyj się jej

Przy wyborze lidera opinii niezwykle ważne jest także to, czy tożsamość Twojej marki, status i budowany przez lata wizerunek są zgodne z filozofią influencera. Jeśli Twoja marka ceni doświadczenie, wiedzę, profesjonalizm, ma raczej konserwatywne poglądy – nie wypada sięgać po młodego influencera o kontrowersyjnych poglądach, wygłaszającego niecodzienne opinie. I odwrotnie: jeśli wprowadzasz na rynek produkt dla młodzieży, a idee Twojej marki skupione są wokół spontaniczności, wolności, łamania schematów – ciężko Ci będzie przekonać do Twoich pomysłów grono… rodziców, zajmujących się domem. Wybierając influencera do współpracy, zwracaj zatem uwagę nie tylko na estetykę zdjęć i liczbę lajków, ale też na treść postów, ich wydźwięk, język, jakim się posługuje. I w końcu: sprawdź, czy osoba, którą wybrałeś, nie ma konta, które jest fabryką reklam. Jeśli dwa posty wcześniej gość promował Twoją konkurencję, jego rekomendacja raczej nie będzie zbyt wiarygodna.

Zaangażowanie – zbadaj je

Wystarczy przejrzeć oferty, zamieszczane na grupach, skupiających influencerów, by przekonać się, że dla większości firm czy agencji szukających do współpracy takiej osoby, kluczowym czynnikiem są liczby. Warto jednak pamiętać, że sama liczba followersów czy  lajków pod zdjęciami (a więc dane, które można kupić) wcale nie mają kluczowego znaczenia. Pamiętaj, że wyznacznikiem powodzenia, zarówno influencera, jak i Twojej kampanii, jest zaangażowanie. Liderzy, którym udało się stworzyć społeczność i którzy cieszą się szacunkiem swoich fanów, mogą pochwalić się dużym zaangażowaniem pod swoimi postami.

Błędy – ucz się na nich i wyciągaj wnioski

Zastanawiasz się, w jaki sposób będą wyglądały posty czy relacje, promujące Twój produkt? Zobacz, w jaki sposób influencer robił to wcześniej:

  • Sprawdź jakość publikowanych zdjęć;
  • Zobacz treść postu: język, poprawność stylistyczną;
  • Sprawdź odzew ze strony followersów: ilość komentarzy i polubień, wydźwięk wypowiedzi.

Jakie narzędzia możesz wykorzystać?

Autentyczność influencerów możesz sprawdzić przy pomocy tych narzędzi:

Hype Auditor

Narzędzie, dzięki któremu :

  • Przeanalizujesz konta na Instagramie;
  • Zbadasz poziom zaangażowania followersów;
  • Wyłapiesz fake influencerów.

Zalety

  • Narzędzie pozwala wygenerować jeden bezpłatny raport;
  • Przejrzyste statystyki pokazujące przyrost fanów na danym koncie czy dane demograficzne followersów;
  • Łatwe wyłapywanie podejrzanych kont (analiza wzrostów i spadków followersów, autentyczności fanów, jakości komentarzy).

Wady

  • Narzędzie jest płatne;
  • Jego miarodajność oceniana bywa różnie ponieważ narzędzie analizuje tylko wybrany procent fanów danego konta.

Łapacz Botów

Na Instagramie istnieje konto, którego celem jest wyłapywanie kont obsługiwanych przez boty. Pojawiają się na nim grafiki z hasłem „Łapacz botów” czy „Nie komentuj” i hashtagami z różnych obszarów tematycznych. Instagramerzy, którzy skomentowali je w stylu „Świetnie”, „Tak trzymaj” – to po prostu boty.

InfluTool

Polskie narzędzie, które pomaga:

  • Wyszukać influencerów zajmujących się daną tematyką
  • Sprawdzić wiarygodność ich profili
  • Ocenić wartość influencera i stopień, w jakim angażuje followersów
  • Podsumować działania prowadzone z danym influencerem

Zaleta: obsługuje Facebooka, Instagram, Youtube, Twittera, TikToka oraz blogi

Wada: jest narzędziem płatnym

Social Blade

Kolejne narzędzie do oceny wiarygodności kont. Wykorzystuje takie dane, jak liczba publikacji, obserwacja innych profili i klikanie tych obserwacji, interakcje odbiorców z profilem, wzrosty i spadki w liczbie obserwujących. W oparciu o te dane narzędzie tworzy audyt wybranego konta (musi to być konto firmowe).

Zalety

  • Możliwość porównywania kont w celu wyboru najlepszego;
  • Darmowy dostęp do podstawowych statystyk.

Dobre praktyki podczas weryfikacji influencera

  • Poproś o statystyki bloga, konta na Facebooku czy Instagramie;
  • Sprawdź, czy tematyka konta pokrywa się z zainteresowaniami Twojej grupy docelowej;
  • Zwracaj uwagę nie tyle na liczbę obserwujących czy polubień pod zdjęciami (one mogą być kupione), co na zaangażowanie (komentarze);
  • Przyjrzyj się poprzednim działaniom, jakie influencer realizował z markami;
  • Upewnij się, że filozofia, wyznawana przez influencera, jest zgodna z zasadami którymi kieruje się Twoja firma;
  • Sprawdź jakość treści publikowanych przez influencera: jakość zdjęć, język i poprawność komunikacji, wydźwięk emocjonalny postów;
  • Wykorzystaj narzędzia wyłapujące fake konta i analizujące potencjał influencerów.

ZOBACZ TAKŻE

    CZYTAJ DALEJ

    Jak zoptymalizować wideo na YouTube – wskazówki

    YouTube to druga największa wyszukiwarka na świecie. Dlatego nie można lekceważyć jej znaczenia, skoro każdego dnia miliony użytkowników odwiedzają ten kanał social mediów. Co zrobić, żeby Twoje filmy zyskały większą popularność? Jak zoptymalizować wideo, aby wyniki oglądalności poszybowały w górę? Oto kilka wskazówek. Dlaczego warto podnieść jakość materiałów wideo? Dla niektórych zapytań Google lubi pokazywać filmiki YouTube w pierwszych wynikach wyszukiwania, spychając pozostałe […]