Reklama a strony internetowe, czyli jak się przebić.

Tradycja i nowoczesność
Ponoć bez marketingu istnieje życie, jednak we współczesnym biznesie nikomu nie udało się go odkryć. Natłok dostępnych na rynku produktów i usług skutecznie eksponuje zasady wolnego rynku, sprawiając, iż niemożliwym jest niemal wypełnienie niszy, która właściwie nie istnieje. Z tego względu nie dziwi podana przez IAB Polska informacja o tym, iż tylko w pierwszym kwartale 2017 roku na reklamę w Internecie przeznaczonych zostało ponad 890 milionów złotych, czyli o prawie 90 więcej, niż w roku ubiegłym. Oznacza to, iż ta coraz popularniejsza opcja marketingowa zaczyna dominować na rynku, z czego większość z nas zdaje sobie sprawę. Elementem reklamy online są strony internetowe – profesjonalną, responsywną witrynę posiada już niemal każde przedsiębiorstwo, a także spora część osób prywatnych, których zawód lub hobby wymagają zaprezentowania się szerszemu gronu odbiorców.
Pamiętać musimy jednak również o tym, iż reklama w sieci – przynajmniej na ten moment – nie zmonopolizowała rynku. Styczność z marketingiem mamy w prasie, radiu i telewizji, czyli mediach starszego typu, które pierwotnie – podobnie jak Internet – służyły przekazywaniu wiedzy i wiadomości.
Reklama prasowa – wciąż efektywna?
Na początku była prasa. Rynek medialny okazał się idealny dla kiełkującego w I połowie XX wieku przemyśle reklamowym, gdyż umożliwiał zdecydowanie szersze przedstawienie oferty lub zainteresowania marką. Wciąż podkreślany jest również szeroki zasięg zamieszczanej w czasopismach reklamy, który – jak możemy się domyślać – jest różny w zależności od tego, gdzie i na której stronie zostanie wyeksponowana.
Sporym plusem reklamy w czasopismach jest możliwość względnego ustalenia tego, do kogo przygotowana przez nas treść trafi. Z tego względu w publikacjach stricte motoryzacyjnych często trafimy na materiały marketingowe tyczące się nowych ofert samochodowych lub usług z branży, zaś w czasopismach dla kobiet na tapecie może być moda ślubna etc. Skierować reklamę można w prasie również terytorialnie – wiele czasopism posiada ukierunkowane na konkretny region oddziały i z tego względu kierując nasze działania marketingowe ku mieszkańcom Podkarpacia ogłaszać możemy się w Nowinach lub rzeszowskich dodatkach popularnych gazet.
Reklama w prasie i strony internetowe mogą się jednak łączyć, dzięki tzw. Wydaniom elektronicznym, które po części definiowane są jako działanie sieciowe, zaś z drugiej strony wciąż aspirują do miana marketingu tradycyjnego, gazetowego.
Minusem jest spory rozrzut cenowy, gdyż miejsce reklamowe w lokalnym, niewielkim dwutygodniku kosztuje nieporównywalnie mniej niż to w popularnej, opiniotwórczej gazecie, gdzie cena na rozkładówce wynieść może nawet niemal 300 tysięcy złotych!
Radio alternatywą?
Stała popularność radia komercyjnego sprawia, iż również ono jest pożądanym na rynku marketingowym medium, dzięki któremu efektywnie dotrzeć możemy do obiorców. Co więcej, jest to jedyna forma odbioru informacji, która jest niemal nieinwazyjna – radia słuchać możemy w samochodzie, w pracy lub relaksując się nad jeziorem. Z tego względu stanowi idealny nośnik treści marketingowej.
Plusem reklamy radiowej jest bezpośredniość komunikatu oraz relatywnie szeroki zasięg – dodatkowo, wykupując czas antenowy w różnych porach emisji zaprezentować możemy swoje usługi niesamowicie wielu osobom.
Problematyczna w tym kanale okazać może się cena, gdyż zamieszczenie trwającej do 30 sekund reklamy w najpopularniejszych godzinach kosztować może nawet powyżej 20 tysięcy złotych! A że i na jednorazowe działanie trudno liczyć, musimy pogodzić się ze sporymi nakładami finansowymi.
Telewizja i spoty reklamowe
Temat znamy niemal wszyscy, gdyż praktycznie każdy z nas posiada odbiornik telewizyjny. Krótka, trwająca podobnie jak w przypadku reklamy w radio, audycja, łączy w sobie dźwięk i obraz, które uzupełniają słowa. Trudno byłoby wyobrazić sobie wieczorny seans bez kilkunastominutowych spotów reklamujących wszystko i wszystkich, zachwalających znane marki piwa jak i mniej znane linie zapachów. Przyjmuje się, iż w wypadku reklamy telewizyjnej koszt dotarcia do 1 odbiorcy wynosi ok. 5 groszy. Trzeba przyznać, że brzmi to świetnie – przynajmniej do momentu, w którym nie uświadomimy sobie tego, ile kosztuje nas stworzenie świetnej, kilkudziesięciosekundowej prezentacji…
Reklama w telewizji , w przeciwieństwie do tej, którą oferują m.in. strony internetowe, nie jest dla wszystkich z racji kosztownych inwestycji, którą idą z nią w parze. Również i target klienta określić możemy bardziej domyślnie, wykupując czas emisji m.in. na godziny wieczorne.
Remedium w sieci – strony internetowe i ich uniwersalizm
Marketing w sieci kwitnie i to mimo zimowej aury. Co więcej, prognozy dość jasno mówią o tym, iż strony internetowe, social media oraz inne kanały systematycznie będą zwiększały swój udział w rynku, gdyż są stosunkowo jedną z bardziej elastycznych opcji. Kanały społecznościowe – o ile są dobrze prowadzone – nikłym kosztem mogą usprawnić budowanie naszego wizerunku i pośrednio polepszyć wyniki sprzedażowe. Tyczy się to nie tylko Facebooka, ale i LinkedIna oraz Twittera, których efektywne zagospodarowanie umożliwi polepszenie brandu i przekierowywanie do firmowej witryny z naszą ofertą.
Koszt stworzenia prostej, ale i profesjonalnej strony zamknąć może się w kwocie do 2 tysięcy złotych netto, przy czym pamiętać należy, iż inwestycja jest jednorazowa, zaś nasza wizytówka w sieci reprezentuje nas przez wiele miesięcy. Strony internetowe zamówić można również i u nas – wystarczy kliknąć tutaj i umówić się na doradztwo i wycenę.