Real Time Marketing, na czym polega?

Real Time Marketing, na czym polega?

Real Time Marketing (RTM), czyli marketing czasu rzeczywistego. To tyle z definicji. W rzeczywistości najlepiej jest opisać to jako szybkie i trafne reakcje marketerów na ważne, bieżące wydarzenia społeczne, polityczne czy też związane z kulturą. RTM szczególnie dobrze czuje się w Social Mediach, najczęściej ma postać graficzną, dzięki często szybko rozprzestrzeniają się w Internecie. Według szacunków, wpisy RTM generują o wiele większą ilość interakcji użytkowników niż zwykłe wpisy.

Co wpływa na Real Time Marketing?

Największy wpływ mają bieżące wydarzenia. Odnoszenie się do świąt lub wydarzeń takich jak Walentynki. Największy wpływ na ruch w Social Mediach ma newsjacking, czyli najprościej mówiąc szybkie i humorystyczne wykorzystanie wydarzeń z różnych dziedzin życia na potrzeby marketingu. Najistotniejsze jest to, by komentarze w humorystyczny sposób komentowały otaczającą rzeczywistość. Sporo działań Real Time Marketing można zaplanować, korzystając np. z kalendarza świąt nietypowych lub ze zwykłego kalendarza i odnosząc się do świąt takich jak Dzień Matki, lub Dzień Kobiet. Często jednak zdarzają się sytuacje, które wymagają natychmiastowych reakcji, dlatego trzeba ciągle monitorować co aktualnie dzieje się na świecie i w kraju.

RTM – klucz do sukcesu

Jeśli umiejętnie wykorzysta się Real Time Marketing, można go uznać za klucz do sukcesu. Najważniejszy w tym jest refleks. Za jednego z prekursorów RTM uznaje się producenta ciasteczek Oreo, który bezbłędnie zareagował na wyłączenie prądu na stadionie w trakcie Super Bowl. Hasło „You can still dunk in the dark” przeszło już do legendy. Na świecie prawdziwy ruch wywołała premiera nowej części „Gwiezdnych wojen”. Wiele firm wykorzystała tę okazję w swoich kampaniach marketingowych, wykorzystując motyw z filmu. Facebook wprowadził specjalną nakładkę na zdjęcie profilowe z charakterystycznym mieczem świetlnym. W Polsce furorę wywołała wpadka ministra Waszczykowskiego i słynne już państwo San Escobar. W mediach społecznościowych pojawił się właściwie wysyp memów na ten temat. Wiele marek niemal prześcigało się, by sprzedać gadżety odnoszące się do tego mitycznego państwa.

Co zyskasz stosując RTM?

Real Time Marketing może nieść za sobą następujące korzyści:

  • wpływ na pozytywny wizerunek marki;
  • zwiększenie zainteresowania produktami marki;
  • budowanie zasięgów;
  • generuje zyski.

Dlaczego warto zacząć robić RTM?

Należy powiedzieć szczerze, żyjemy w kulturze NOW. Newsy obiegają świat w błyskawicznym tempie. Ludzie oczekują odpowiedzi i rozwiązań na problemy tu i teraz. Real Time Marketing jest ważniejszy, biorąc pod uwagę fakt, że wiele osób podczas oglądania telewizji co jakiś czas przegląda tablicę na Facebooku lub Instagramie. Ludzie korzystają z wielu ekranów jednocześnie, na każdym biurku w pracy obok laptopa leży smartfon. Według niektórych źródeł ponad 80% polskich internautów korzysta z więcej niż jednego ekranu. RTM jest więc też świetną formą promocji i pozwala na utrzymanie kontaktu z odbiorcami,

Kilka przykładów Real Time Marketingu

Każdą teorię najlepiej prezentuje się za pomocą przykładów, tak więc prezentujemy kilka postów, które bezbłędnie wykorzystują Real Time Marketing:


Post Żabki na dzień przed rozdaniem Oscarów;
źródło: https://www.facebook.com/zabkapolska/

Reakcja Decathlon na ogłoszenie kontynuacji filmu „365 dni”
źródło: https://www.facebook.com/DecathlonPolska

ZOBACZ TAKŻE