Praktyczny poradnik social media – jak angażować odbiorców

Praktyczny poradnik social media – jak angażować odbiorców

Social media czyli co?

Kiedy początkiem lutego 2004 roku Mark Zuckenberg zakładał nową, utrzymaną w niebieskiej konwencji platformę, nikt nie spodziewał się tego, że będzie to początek nowej epoki. Pierwotnie celem TheFacebook było umożliwienie komunikacji studentom z Uniwersytetu Harvarda, jednak już miesiąc później do kampusu dołączać zaczęły kolejne – Columbia, Standford oraz Yale. Społeczność stale się rozszerzała – do informacji mediów podano, że już 1 grudnia 2005 roku portal Zuckenberga zgromadził ponad 6 milionów aktywnych użytkowników. Od tego momentu ekspansja Facebooka jest mocno progresywna – na ten moment ponad połowa populacji Ziemi wciska „lubię to” 4.5 miliarda razy dziennie.
Oferowany przez social media potencjał marketingowy jest ogromny – dlatego też przedsiębiorcy z chęcią sięgają po kanały społecznościowe, które pozwalają zaangażować odbiorcę i sprawić, że w jego świadomości zakorzeniony zostanie pozytywny wizerunek naszej działalności.

Profesjonalna reklama w sieci? To proste!

Po pierwsze – zainteresuj

Wykorzystywane w mediach społecznościowych techniki podległe są ogólnym prawom marketingu – w erze natłoku i przesytu mnóstwo jest produktów o podobnej specyfikacji. Stąd też niezwykle istotna jest rola reklamy, która pozwala nam zainteresować odbiorcę ciekawą formą. Warto przyjrzeć się chociażby ostatnim kampaniom marketingowym Wedla, które są treściwe, zabawne i nieco abstrakcyjnie, co nie przeszkadza jednak w ogólnym odbiorze. Świetnie wykreowana reklama zapadnie w pamięć i może znaleźć kontynuację w następnych spotach. Ciekawym przykładem kreacji tematycznych, powiązanych ze sobą treściowo reklam wykorzystujących tzw. Real Time Marketing były te, które przygotowywane były przez Neostradę. Serce i Rozum zawładnęły wyobraźnią wielu Polaków i do tej pory stanowią wzór świetnie wykreowanej kampanii reklamowej.
Czy możliwie jest jednak efektywne zaangażowanie użytkownika Facebooka, który jednocześnie odbiera jednak jeszcze więcej bodźców, niż telewidz?
Okazuje się, że tak – choć nie jest to proste i wymaga masy kreatywności. Interesuje nas wszystko to, co nie jest powiedziane wprost – dlatego też enigmatyczne i ciekawie napisane treści (które, dodatkowo, wyrazić warto w formie pytań) powinny – choć na moment – przyciągnąć wzrok odbiorcy. Tyczy się to zarówno reklam płatnych, jak i codziennej działalności na profilu firmowym – w obu przypadkach krótkie, angażujące pytania potrafią wzbudzić odzew.

Po drugie – treści graficzne

Ładne, artystyczne ujęcia lubimy wszyscy. Świetnie wykadrowane zdjęcie, pełne żywych kolorów przyciąga uwagę i warto – nie tylko z czysto estetycznego punktu widzenia – udostępniać w kanałach społecznościowych treści graficzne. Uzupełnione tekstem lub ciekawym opisem stanowią potężne narzędzie marketingowe, które dodatkowo może być często przez użytkowników „lajkowane”. To sprawia, iż zasięg naszego posta jest znacznie szerszy. Dodatkowo, dzięki stosunkowo świeżym jeszcze reakcjom, które udostępnione zostały przez zespół Facebooka, możliwe stało się głosowanie. Na czym polega? Wyobraźmy sobie, że oficjalny fanpage popularnej marki samochodowej przygotowuje prezentacje nowego modelu w kilku podstawowych wersjach kolorystycznych. Warto fakt ten wykorzystać i… Podzielić model – oczywiście na zdjęciu. Do każdej z części należy wówczas dopasować reakcję a po chwili – liczyć na spory odzew.
Wykorzystywać warto również ruchome, zapętlające się treści – GIFY. Pierwsze animacje tego typu powstały równo 30 lat temu, natomiast dopiero teraz zauważyć można ich renesans. Idealnie nadają się do komentowania zarówno ważnych, jak i tych mniej istotnych wydarzeń. Wykorzystując tę formę pokazujemy również ludzką twarz przedsiębiorstwa – social media przydają się przecież głównie na tym polu.

Po trzecie – regularność a social media

Punkt, od którego powinniśmy właściwie zacząć rozmowę o mediach społecznościowych – systematyczność – jest jednym z najistotniejszych. Social media traktowane są jako rozmowa, stała, nieprzerwana interakcja z odbiorcą, z którym podzielić chcemy się zarówno ofertą, jak i swoimi przemyśleniami. Na początku – być może jeszcze przed pierwszym postem, ale i reaktywacją starego, pokrytego kurzem profilu – warto opracować odpowiedni harmonogram działań. Pamiętajmy, że właściwie każdy z nas przyzwyczaja się do określonych sytuacji – z automatyzmu tego korzystać należy również w działaniach marketingowych. Przyzwyczajając odbiorców do inteligentnych, zabawnych i angażujących postów pod koniec tygodnia zadbać należy o to, by ukazywały się regularnie – być może nawet w określonej wcześniej godzinie, podczas której ruch na Facebooku jest możliwie największy.

Facebook jako narzędzie promocji marki w social media?

Social media traktowane są jako świetne narzędzie marketingowe i brandingowe – pozwalają tworzyć tak istotną w biznesie relację pomiędzy firmą a klientem i utrzymywać ją na wysokim poziomie. Zaangażowanie naszego odbiorcy jest sztuką, ale żeby ją uprawiać warto dysponować odpowiednim, przystosowanym warsztatem, który doprawiony musi być odrobiną kreatywności lub… Znajomością branży i sięgnięciem do korzeni. Każda z wymienionych możliwości zdaje się ciekawa. Pamiętajmy jednak, iż najlepsza zwykle jest ta najbardziej efektywna.

Uważasz,  że warto inwestować w social media? Skontaktuj się z nami!

ZOBACZ TAKŻE