Paginacja strony www a jej pozycjonowanie

Paginacja strony www a jej pozycjonowanie

Paginacja strony www jest często wykorzystywana przez strony internetowe, serwisy i e-sklepy (zwłaszcza!). Od tego, czy to działanie zostanie wykonane poprawnie zależy późniejsza użyteczność strony/serwisu/sklepu internetowego i ocena przez roboty Google. 

Czym jest paginacja strony www?

Paginacja (lub stronicowanie, jak bywa nazywany również ten proces) polega na uporządkowaniu i podzieleniu znajdujących się na stronie internetowej lub w sklepie internetowym treści na mniejsze części, które odtąd znajdować się będą na kolejnych podstronach. Paginację możemy porównać do sortowania. W wyniku przeprowadzenia paginacji, każda podstrona staje się osobnym tworem – posiada oryginalny adres URL, tytuł i meta opis. Innymi słowy, podstrona dzieli się na mniejsze, nowe części. 

3 najważniejsze korzyści wynikające z paginacji strony www

Dobrze przeprowadzona paginacja strony internetowej odgrywa ważną rolę zarówno dla specjalistów SEO, jak i użytkowników odwiedzających witrynę. Mimo że korzyści wynikających ze stronicowania jest sporo, to postanowiliśmy wybrać 3 najważniejsze z nich (naszym zadaniem):

  1. Lepsza nawigacja strony www – użytkownik może łatwo ocenić, ile stron ma do przejrzenia i wybrać to, co go naprawdę interesuje. 
  2. Szybsza strona internetowa – szybciej załaduje się podstrona z 15 grafikami, aniżeli gdy tych elementów będzie 40, zgodzisz się? Rzutuje to oczywiście na działanie całej witryny. 
  3. Wyższe pozycje strony www w wyszukiwarkach internetowych, o czym dowiesz się za chwilę. 

Stronicowanie stron internetowych a pozycjonowanie w Google

Indeksowanie podstron powstałych w wyniku paginacji miało kiedyś pozytywny wpływ na pozycjonowanie strony internetowej. Od jakiegoś czasu Google “oficjalnie” nie wspiera atrybutów stronicowania: rel=”next” i rel=”prev”. Tajemnicą poliszynela jest fakt, że polityka Google nie karze tego typu praktyk. Ba! Paginacja wciąż jest czynnikiem, który brany jest pod uwagę podczas realizacji działań z zakresu SEO.

Jak prawidłowo ustawić stronicowanie? 

Wspomnieliśmy już, że paginacja polega na operowaniu atrybutami rel=”next” i rel=”prev”. Pokażemy Ci teraz, jak może wyglądać przykładowa paginacja. Załóżmy, że prowadzisz sklep internetowy z obuwiem dla biegaczy (być może tak jest w rzeczywistości ;)). Przykładowa paginacja może prezentować się następująco:

com/buty-do-biegania

com/buty-do-biegania-2,

com/buty-do-biegania-3,

com/buty-do-biegania-4.

Na podstronie xyz.com/buty-do-biegania wdrażamy wyłącznie atrybut „next” – będący pierwszą stroną paginacji: <link rel=”next” href=”xyz.com/buty-do-biegania-2”/>. Następnie na podstronie xyz.com/buty-do-biegania-2 wprowadzamy oba atrybuty:

  • <link rel=”prev” href=”xyz.com/buty-do-biegania”/>
  • <link rel=”next” href=”xyz.com/buty-do-biegania-3”/>

Na kolejnej podstronie powtarzamy tę czynność. Ostatnią stronę paginacji kończymy atrybutem rel=”prev”.

Paginacja strony www – najczęstsze błędy

Źle przeprowadzone dzielenie treści może skutkować: 

– duplikacją contentu – pomijając kwestie, że te same treści na różnych podstronach nie świadczą o profesjonalizmie Twojej firmy, to negatywnie wpływają na ocenę strony www Twojej firmy przez Google, czego konsekwencją będzie odległa pozycja w wynikach wyszukiwania. 

– zbyt dużym skróceniem treści, tzw. thin content, czyli działaniem, którego Google bardzo nie lubi, ponieważ stawia na dostarczanie użytkownikom sporej ilości wartościowych treści. 
– niepotrzebnym umieszczeniem linku kanonicznego na pierwszej stronie paginacji.

ZOBACZ TAKŻE

    CZYTAJ DALEJ

    Jak stworzyć skuteczną stronę internetową dla psychologa lub terapeuty?

    Strona internetowa psychologa lub terapeuty to często pierwszy krok pacjenta w drodze po pomoc. Musi budzić zaufanie i poczucie bezpieczeństwa. Z tego artykułu dowiesz się, jak stworzyć skuteczną i przyjazną witrynę – od projektu, który koi i uspokaja, po intuicyjną nawigację i system rezerwacji wizyt, który ułatwia pierwszy kontakt.

    CZYTAJ DALEJ

    Strona internetowa jako centrum strategii marketingowej firmy

    Czy Twoja strona internetowa aktywnie pracuje na pozyskanie nowych klientów? Powinna być sercem Twojej strategii, a nie tylko pasywną broszurą. Dowiedz się, jak zamienić swoją witrynę w strategiczne narzędzie, które integruje wszystkie kanały marketingowe, komunikuje się z klientami i napędza rozwój Twojej firmy.