UX w e-commerce – czy kolor przycisków wpływa na sprzedaż?

UX w e-commerce – czy kolor przycisków wpływa na sprzedaż?

Kolory już od wielu lat są używane przy projektowaniu sklepów internetowych, by przyciągnąć uwagę odbiorców. Ludzie inaczej reagują na poszczególne odcienie, dlatego mając tą wiedzę, możemy wywrzeć u odbiorcy określone emocje. Dzięki kolorom możemy przekazać mnóstwo informacji, nie używając przy tym tekstu. Prawidłowe ich używanie w kontekście nie tylko samej strony, ale również poszczególnych przycisków ma ogromne znaczenie i wpływa na wysokość sprzedaży. Dobrze zaprojektowana platforma internetowa pod kątek UX to już połowa sukcesu oraz znaczna przewaga nad konkurencją. Użytkownicy mając „pod ręką” dziesiątki tysięcy sklepów internetowych, wybierają te, które w ich względzie najbardziej im odpowiadają. To czy znajdziesz się w tym gronie, zależy tylko od Ciebie. Pytanie zatem, czy kolor przycisków również ma znaczenie?

UX – doświadczenie użytkownika w Twoim sklepie internetowym


Użytkownicy Internetu lubią robić zakupy w sklepach internetowych, po który poruszanie się, wyszukiwanie produktów oraz dokonywanie zakupów sprawia wiele przyjemności, a nie same kłopoty. Dobrze stworzona witryna to źródło sukcesu, ponieważ potencjalny klient ma możliwość w szybki sposób znaleźć to, czego potrzebuje. Jeśli ktoś odnajdzie upragnioną bluzkę, będzie ją mógł dokładnie obejrzeć na wysokiej jakości fotografiach, a następie bezpiecznie dokona transakcji, to z pewnością wróci do tego sklepu na kolejne zakupy. Właśnie z tych powodów coraz częściej podczas projektowania stron i sklepów internetowych korzysta się z UX, czyli doświadczeń użytkownika.

UX – co to właściwie jest?


Skrót UX z języka angielskiego User Experience są to doświadczenie użytkownika, a dokładnie wrażenia i emocje, jakie towarzyszą mu podczas określonych czynności oraz kontaktu z produktem. Mówiąc prościej, to użyteczność, która jest najbardziej ceniona przez odbiorców. UX najczęściej dotyczy produktów cyfrowych takich jak strony czy sklepy internetowe, ale może być również używany w kontekście produktów fizycznych oraz usług.

Znaczenie kolorów w UX


Poza wrażeniami estetycznymi kolory są twórcami skojarzeń i emocji. Ich znaczenie może się jednak znacznie różnić w zależności od kultury. Przykładowo kolor fioletowy jest często używany w biznesie, z kolei w Tajlandii będzie on symbolizował żałobę. Sprawa ma się podobnie, jeśli mowa o czerni, jednak jest ona często kojarzona także z charyzmą i luksusem. Łączenie kolorów potęguje w ludziach ciekawość. Wielu z nich nie może się doczekać, by zobaczyć efekty, ponieważ mogą one bardzo zaskoczyć lub rozczarować. Przykładem może być logo Mc’Donaldsa, gdzie wykorzystany jest żółty i czerwony kolor. Jeśli w projekcie wykorzystujesz kolory niebieskie i zielone to chcesz, aby ludzie „zobaczyli” młodość i energię. Pamiętaj jednak, by zawsze brać pod uwagę ukryte znaczenia, które mogą znacznie pokrzyżować Twoje plany. Poniżej przedstawiamy znaczenie podstawowych kolorów:

  • biały – czystość, niewinność,
  • czerwony – ogień, pasja, miłość,
  • zielony – natura, spokój
  • niebieski – błogość, kreatywność.

Warto przed użyciem konkretnych kolorów w sklepie czy na stronie internetowej zapoznać się z ich znaczeniami.

Co uwzględnia UX?

  • zrozumiały dla każdego użytkownika content,
  • estetyczny wygląd witryny,
  • dobry interfejs,
  • sposoby interakcji z użytkownikami.

Im lepiej przygotujesz swój sklep pod kątem UX, tym większa liczba użytkowników będzie zadowolona i osób, które zrezygnują z zakupów, będzie mniej. To wszystko przełoży się na większą konwersję, polecanie sklepu oraz częstsze powroty. Warto również wspomnieć, że UX jest kluczowym elementem podstawowych wskaźników Google.

Co łączy UX i SEO?


Odpowiednio zoptymalizowany sklep internetowy zgodnie z zasadami SEO będzie przyciągał użytkowników na stronę. Jeśli jednak nie będzie ona przyjazna, a jej obsługa łatwa i intuicyjna, klienci z pewnością nie dokonają na niej zakupów. Co więcej, okazuje się, że Google wspiera pozycjonowanie witryn, które odznaczają się wysoką użytecznością. Dla wyszukiwarek znaczenie mają również wszelkie informacje pochodzące od klientów, czyli np. jak wiele czasu spędzają oni na stronie sklepu, jakie mają interakcje z witryną itp. To pokazuje, że UX ma ogromne znaczenie, a jego pozycja stale rośnie.

Znaczenie przycisków w sklepie internetowym


Każdy sklep internetowy, tak jak strona czy aplikacja mobilna posiada pewne elementy, bez których ich funkcjonowanie byłoby niemożliwe. Są to przyciski. Odgrywają one bardzo kluczową rolę w interakcji użytkownika z systemem, np. rozpoczynają lub kończą operacje. To, jaki mają kolor, ma znaczny wpływ na wysokość sprzedaży.
Dobrze zbudowana platforma, to taka, która nie wprowadzi użytkownika w błąd. Przyciski powinny być łatwe w odróżnieniu od stałych części witryny.

Kolor przycisków ma znaczenie


Tak jak już wspominaliśmy, każdy kolor coś znaczy i warto mieć to na uwadze. Dla przycisków CTA, czyli z ang. Call To Action, odpowiadających za najważniejsze akcje na stronie, powinno się używać kontrastujące kolory. Głównie w stosunku do tła i reszty elementów. Zadbaj, by wszystkie CTA miały ten sam kolor, co sprawi, że użytkownicy szybciej zidentyfikują kluczowe akcje.
Dla przycisków drugorzędnych kolory powinny być mniej nasycone. Z kolei „ghost buttons” najlepiej używać do akcji mało istotnych. Tutaj warto wspomnieć, że np. kolor szary najlepiej sprawdzi się do przycisków nieaktywnych oraz tekstów znajdujących się na takich elementach.
Ostatnim elementem przycisku jest biała przestrzeń wokół niego. Nie mówimy tutaj konkretnie o kolorze, ale o pustym polu, które pozwoli użytkownikowi bez problemu odnaleźć odpowiedni przycisk.

Testin – wiemy, jak stosować UX, by zwiększyć Twoją sprzedaż


Stworzenie sklepu internetowego od podstaw to ogromne wyzwanie. Od jego powodzenia zależy dalszy spektakularny sukces lub cicha porażka. Ważne więc, by wykonanie tego zadanie powierzyć w ręce specjalistów, którzy doskonale wiedzą, w jaki sposób zaprojektować sklep, by przyciągał on uwagę użytkowników i skłaniał ich do zakupów. Z naszego dzisiejszego artykułu dowiedziałeś się, że nawet tak z pozoru błaha rzecz, jak kolor przycisków ma bardzo duże znaczenie w osiągnięciu zamierzonego celu. Nie czekaj dłużej i skontaktuj się z nami. Przed nami UX czy SEO nie ma żadnych tajemnic.

ZOBACZ TAKŻE

    CZYTAJ DALEJ

    Światowy Dzień Konsumenta – najczęstsze błędy sklepów internetowych, które naruszają prawa konsumentów

    15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta – święto, które przypomina nam, że jako klienci mamy prawa, a firmy zobowiązane są do ich przestrzegania. W dobie e-commerce coraz więcej transakcji odbywa się online, co niestety sprzyja pewnym nadużyciom. Jakie błędy najczęściej popełniają sklepy internetowe, naruszając prawa konsumentów? 1. Brak jasnych informacji o sprzedawcy Zgodnie z polskim prawem i dyrektywami unijnymi każdy sklep internetowy powinien podawać […]

    CZYTAJ DALEJ

    Dzień Kobiet w biznesie – jak skutecznie przyciągnąć i zaangażować klientki?

    Dzień Kobiet to znacznie więcej niż tylko kwiaty i czekoladki. To moment, w którym marki mogą nawiązać głębszą więź z klientkami, podkreślając ich siłę, aspiracje i wyjątkowość. Ale czy standardowy rabat wystarczy, aby wyróżnić się w tym dniu? Zdecydowanie nie! Kluczem do sukcesu jest emocjonalne zaangażowanie i oferowanie czegoś więcej niż tylko promocji.  Nie sprzedawaj – twórz wyjątkowe doświadczenia Tradycyjne podejście do Dnia Kobiet opiera się na rabatach i promocjach, ale czy to naprawdę buduje relacje? […]