Reklama na Facebooku krok po kroku (cz. 2)
W pierwszej części artykułu przestrzegaliśmy Cię przed popełnieniem jednego z najpopularniejszych błędów początkującego reklamodawcy oraz pokrótce omówiliśmy podstawowy podział celów reklamowych i działanie algorytmów Facebooka (jeśli jeszcze go nie czytałeś, koniecznie kliknij tutaj). Dzisiaj skupimy się nieco bardziej nad tym, co skrywają w sobie podkategorie widoczne w grupach: świadomość, działania i konwersja.
Możliwości dostępne w usłudze Facebook Ads
Jeśli już znasz podstawowy podział celów reklamowych (a jeśli nie znasz, to znaczy, że nadal nie czytałeś pierwszej części artykułu – napraw to czym prędzej 😉) nadszedł czas, aby dowiedzieć się, jakie dokładnie możliwości kryją się pod każdym z nich.
Świadomość
Świadomośc to grupa, w ramach której Facebook oferuje nam dwa cele. Należą do nich:
- rozpoznawalność marki – reklama realizowana w ramach tego celu powinna dotrzeć do osób potencjalnie zainteresowanych daną firmą. Jej zadaniem jest zwiększenie rozpoznawalność przedsiębiorstwa, marki lub jej usług. Cel ten jest najmniej rekomendowany przez praktyków działających w branży marketingu internetowego;
- zasięg – celem reklamy jest wyświetlenie się możliwie jak największej liczbie osób. Jest to jedyna kategoria, która umożliwia określenie maksymalnej liczby wyświetleń jednej osobie w określonym czasie (np. 4 wyświetlenia w tygodniu). Jest to tzw. capping i umożliwia on dotarcie do większej grupy odbiorców bez konieczności zwiększania nakładów finansowych oraz zniwelowanie ryzyka “zmęczenia reklamą” w odniesieniu do małej grupy odbiorców.
Działania
W ramach kategorii działania Facebook oferuje najwięcej szczegółowych celów reklamowych. Należą do nich:
- ruch – warto wybrać ten cel, jeśli chcemy przekierować odbiorów do wybranego miejsca poza niebieską platformą (najczęściej jest to strona internetowa firmy, landing page lub aplikacja zarejestrowana w witrynie twórców aplikacji Facebooka) lub na niej (do Messengera);
- aktywność – w ramach tej kampanii możesz wybrać opcje;
– aktywność dotycząca posta – jest to lepsza alternatywa dla przycisku “Promuj post”;
– polubienia strony – skierowana do osób, które z największym prawdopodobieństwem dołączą do grona fanów lub obserwatorów fanpage;
– reakcje na zaproszenie na wydarzenia – wspiera pozyskiwanie nowych uczestników w organizowanych wydarzeniach;
- instalacja aplikacji – reklama ta łączy się ze sklepami tj. App Store czy Google Play i zachęca do pobierania aplikacji. Niestety reklama ta jest automatycznie zoptymalizowana w kierunku jak największej ilości kliknięć. Pojawienie się funkcji optymalizacji kampanii pod względem ilości instalacji aplikacji wymaga osobnej konfiguracji przeprowadzonej przez programistę;
- wyświetlenia filmu – algorytm Facebooka dąży do wygenerowania jak największej liczby wyświetleń filmu (trwającej powyżej 10 sekund) przy jak najmniejszym koszcie kampani. Warto zastanowić się nad tym celem, jeżeli np. przygotowałeś klip promocyjny i chcesz dotrzeć do szerokiego grona odbiorców lub opierasz swoją komunikację głównie na przekazie wideo;
- pozyskiwanie kontaktów – umożliwia zebranie danych kontaktowych oraz innych znaczących dla Ciebie informacji. Jest to idealne rozwiązanie dla firm dążących do zwiększenia grupy odbiorców newslettera, bazy mailingowej czy kontaktów do osób zainteresowanych oferowanymi usługami/produktami. Dużym udogodnieniem jest tutaj możliwość połączenia Lead Ads z narzędziami zewnętrznymi (oznacza to, że wszystkie zebrane leady są automatycznie przekazywane np. do systemu e-mail marketingu czy sms marketingu);
- wiadomości – jest to cel, który pomoże Ci w nawiązaniu kontaktu za pośrednictwem Messengera. Warto wykorzystywać go np. w kampaniach, których celem jest sfinalizowanie sprzedaży lub nawiązanie współpracy (prośba o wycenę, umówienie terminu spotkania itp.).
Konwersja
Konwersja to grupa, w ramach której Facebook oferuje nam trzy cele. Wśród nich znajduje się:
- konwersja – jest to cel, który warto wybrać, jeżeli zależy nam na wykonaniu przez odbiorców konkretnych działań na stronie internetowej lub w sklepie internetowym. Podobnie jak kampania z celem “ruch” dąży do skierowania użytkownika na stronę internetową, ale jest bardziej zoptymalizowana pod względem wybranych przez nas działań. Może to być dokonanie zakupów, dodanie produktów do koszyka, spędzenie na stronie określonego czasu lub jakiekolwiek skonfigurowane za pomocą piksela Facebooka zdarzenie;
- sprzedaż z katalogu – jest to jeden z najskuteczniejszych celów reklamowych w branży e-commerce. Aby móc z niego korzystać konieczne jest stworzenie katalogu produktów poprzez połączenie sklepu internetowego z Facebookiem.
- ruch w firmie – jest to cel wspierający promocję firm posiadających punkty stacjonarne (najlepiej sprawdza w przypadku przedsiębiorstw mających więcej oddziałów). Umożliwia on skierowanie reklam np. do osób, które znajdują się w okolicy wskazanych oddziałów lub sklepów.
Podsumowanie
Jak widzisz, Facebook otwiera przed reklamodawcami wiele możliwości. Wystarczy mieć odpowiednią wiedzę i pomysł. Dlatego już zabieramy się za przygotowanie kolejnego artykułu, w którym omówimy opcje dostępne na etapie zestawu reklam. Widzimy się niebawem 😊