Czy naruszamy prawo autorskie tworząc memy?
Kto z nas nie lubi przeglądać memów? Zwłaszcza, kiedy na świecie dzieje się coś ważnego i na bieżąco pojawiają się nowe obrazki. Memy głównie powstają w celach rozrywkowych, jednak można dopatrywać się w nich i innej roli, zwłaszcza na profilach w mediach społecznościowych. Pora jednak poruszyć ważniejszą kwestię istnienia memów, a mianowicie – memy a prawo autorskie. Czy naruszamy prawo je tworząc? Odpowiedź znajdziesz w artykule.
Co dokładnie nazywamy memem?
Memem nazywamy komunikat obrazkowy, który zazwyczaj składa się ze zdjęcia, grafiki lub rysunku oraz żartobliwego tekstu. W zasadzie każdy może taki mem zrobić. W internecie znajduje się ich mnóstwo. Istnieją nawet dedykowane kanały w mediach społecznościowych, na których publikowane są same memy. Służą one głównie rozrywce, chociaż z czasem memy zaczynają pełnić również inne role. Tworzone są celowo, dopasowywane do usług świadczonych przez wiele firm, wykorzystywane w celach reklamowych i do pozyskiwania klientów. W jaki sposób?
Jak wykorzystywane są memy w mediach społecznościowych?
Niektóre marki wykorzystują memy do tworzenia pozytywnego wizerunku w sieci. Mogą sobie na to pozwolić, jeśli tylko ich grupa docelowa umożliwia taki sposób komunikacji. W poprzednim artykule pisaliśmy o tym, jak dotrzeć do młodego pokolenia, a dokładnie generacji Z – osób urodzonych po 1995 roku. Memy doskonale się do tego nadają. Stają się one wówczas częścią tzw.: fun contentu, czyli humorystycznych treści.
Pokolenie Z to użytkownicy sieci, którzy już od wczesnego dzieciństwa obcują ze środowiskiem internetowym, więc i z memami praktycznie się wychowali. Dopasowując komunikację do upodobań młodego pokolenia, można zyskać w szybki sposób nowych klientów, a memy skutecznie w tym pomagają.
Poza tym memy nie tylko budują wizerunek w sieci, ale i pomagają w przedstawieniu oferty w atrakcyjny sposób. Profile, na których pojawiają się memy dopasowane do specyfiki działalności firmy, są chętniej odwiedzane i na bieżąco obserwowane przez użytkowników.
Kilka przykładów poniżej:
Mamy a prawo autorskie. Czy mem jest legalny?
Patrząc na definicję mema, od której zaczęliśmy artykuł, już można zauważyć pewien szkopuł. Skoro składa się głównie z obrazka, to skądś przecież musimy go wziąć. Zazwyczaj jest on zapożyczony z internetu i powszechnie w nim wykorzystywany. Mem stanowi więc opracowanie czyjegoś dzieła i zgodnie z prawem powinien być opatrzony podpisem źródła. W rzeczywistości jednak rzadko kiedy (albo w ogóle) spotykamy memy, które byłyby podpisane.
Jak więc wygląda mem w świetle prawa? W Polsce nie nadąża ono zbytnio za internetowymi trendami. Jednak od 2015 roku w ustawie o prawie autorskim został dodany przepis, który jasno mówi, że: “Wolno korzystać z utworów na potrzeby parodii, pastiszu lub karykatury, w zakresie uzasadnionym prawami tych gatunków twórczości”.
Memy są więc legalne. Ich tworzenie wpisuje się w parodię czy karykaturę, ma służyć rozrywce. Należy jednak zwrócić uwagę na inną kwestię, a mianowicie wizerunek osób, które widnieją na zdjęciach przerabianych na potrzeby memów. Jeśli uznają one, że mem jest dla nich krzywdzący, narusza dobre imię czy godność, mogą pozwać jego autora.
Kreatywne kampanie w social media? Tylko z #zespołempantery!
Skoro wiemy już, że mamy są legalne, a ich tworzenie wpisuje się w prawo autorskie – pora skorzystać z dobrodziejstw fun contentu! Chcesz wykorzystać memy do zwrócenia uwagi na swoje produkty oraz zdobycia nowych klientów? Z chęcią się tym zajmiemy!
Nasz kreatywny #zespółpantery stworzy najlepszy sposób na komunikację Twojej marki w internecie. Trafimy z ofertą celnie do Twojej grupy docelowej. Zbudujemy Twój pozytywny wizerunek i sprawimy, że staniesz się popularny w sieci. Poprowadzimy firmowe social media, wykorzystując najnowsze trendy.
Chcesz dowiedzieć się więcej – czekamy na Twój kontakt!