Bookstagram, czyli promocja książki w social mediach

Bookstagram, czyli promocja książki w social mediach

Pisać każdy może – trochę lepiej lub trochę gorzej. Nie, to nie będzie kolejny tekst o kondycji copywritingu w Polsce, o podejściu freenlancerów czy zasad panujących w większych i mniejszych agencjach marketingowych. Tym razem chcemy pochylić się nad książkami i ukazać ich ścisły związek z Instagramem. Oto pierwszy z cyklu artykułów poświęconych bookstagramowi!

Cała Polska czyta nie tylko w Internecie!

Czytelnictwo, wbrew powszechnie panującej opinii, że tylko te komórki, ten Netflix, ten Fejs, ma się u nas dobrze. Biblioteki nie narzekają, na targach książki są tłumy, a wydawnictwa nie mają chwili na nudę. Powieści obyczajowe, kryminały, literatura faktu, książeczki dla dzieci, publikacje religijne – na półkach w księgarniach stacjonarnych lub online bez trudu można znaleźć coś dla siebie. Złośliwi mówią, że to dlatego, ponieważ wydaje się wszystko i wszystkich. Nie nam to oceniać – nie jesteśmy krytykami literackimi. Znamy się jednak trochę na Instagramie, a bez niego w promocji książek ostatnio ani rusz! Dziś chcemy Wam przybliżyć działania kont typu „Bookstagram”.

Co to jest bookstagram?

Bookstagram to nic innego jak konto na Instagramie poświęcone książkom. I kropka? Nie, to dopiero początek wspaniałej przygody – rozwijania pasji, kreatywności, wyobraźni, umiejętności robienia zdjęć i grafik, nagrywania filmików. Wszystkiego, co wiąże się z prowadzeniem konta w social mediach. Początek wyjątkowych spotkań – z książką, autorem, innymi czytelnikami. Bookstagram stał się świadkiem zawarcia niejednej przyjaźni i doprowadził do spotkań w świecie realnym – w różnych miastach targach książki i nie tylko.

Zapowiedzi premier, recenzje (niekoniecznie) nowości, relacje ze spotkań autorskich, wywiady na żywo z pisarzami – to tylko część contentu, jaka czeka na nas na bookstagramie. Jak kreuje się książkową rzeczywistość na Instagramie?

Źródło: Instagram #bookstagrampl

Posty czy relacje – jak prezentować książki na Instagramie?

Zastanawiasz się, co jest popularniejsze – posty czy relacje? Wszystko zależy od konta, osobowości jego właściciela, a także od rodzaju współprac z wydawnictwami, które przybliżymy w kolejnym tekście. Teraz skupmy się na postach i relacjach.

Użytkownicy dodają fotografie przeczytanych publikacji (lub tych, po które planują sięgnąć) wraz z recenzją, opisem wydawcy czy krótką notką dotyczącą autora. Limit znaków (obecnie 2200, w tym 30 hasztagów) to żadna przeszkoda. Od czego są komentarze, do których można odesłać we właściwym opisie? 😉 To tylko jedna z metod dzielenia dłuższego tekstu. Posiadacze bloga lub strony internetowej mogą pod zdjęciem zostawić kilka zdań wprowadzenia. Niektórzy dodają najciekawszy fragment recenzji, a po więcej odesłać followersa pod konkretny adres WWW.

Dużym zainteresowaniem książkoholików cieszą się InstaStories. Co ciekawe, poświęcone są nie tylko zagadnieniom związanym z literaturą. Budując relacje z obserwatorami, wielu bookstagramerów decyduje się na dzielenie się swoją codziennością: piciem porannej kawy, soacerami, zakupami czy zabawą z dziećmi.

Presety czy #nofilter – co lubi bookstagram?

Zdjęcia to najważniejsza część profilu na Instagramie. Obecnie algorytm zwraca uwagę na fotografie, które nie podlegały zbyt dużej obróbce. Ciężko jednak wśród bookstagramowych fotek znaleźć #nofilter. Presety czy opcje dostępne bezpośrednio w aplikacji Instagrama kuszą książkoholików.

Co ze spójnością? Tu zdania się podzielone. Jedni lubią patrzeć na zdjęcia utrzymane w takiej samej kolorystyce na identycznym tle, przy zmieniających się dodatkach i oczywiście książkach lub innych literackich atrybutach (np. zakładkach). Inni stawiają na różnorodność – książkowe, i nie tylko – wariacje. Różne miejsca, różne kolory, nic stałego  poza wybranym filtrem, który spaja feed i często staje się znakiem rozpoznawczym Instagramera.

Nadajemy na żywo – recenzje w formie filmiku, wywiady z autorami

Promocja książki w social mediach, a konkretnie na instagramie, to nie tylko zdjęcia czy krótkie relacje. To także dłuższe filmiki publikowane w IGTV czy też transmisje na żywo. Te ostatnie często mają formę wywiadu z konkretnym autorem lub innymi bookstagramowiczami lub po prostu blogerami. To ciekawy sposób na wzajemną promocję kont i polecanie wartościowych treści.

Czy bookstagram to tylko książki?

Nie! Budując relacje z obserwatorami, warto pokazać nieco więcej ze swojej codzienności lub po prostu siebie. Followersi są ciekawi, kto tworzy konto – robi piękne zdjęcia, pisze przykuwające uwagę opisy i recenzuje interesujące książki. Nie samymi książkami człowiek przecież żyje 😉

ZOBACZ TAKŻE

    CZYTAJ DALEJ

    Jak stworzyć skuteczną stronę internetową dla psychologa lub terapeuty?

    Strona internetowa psychologa lub terapeuty to często pierwszy krok pacjenta w drodze po pomoc. Musi budzić zaufanie i poczucie bezpieczeństwa. Z tego artykułu dowiesz się, jak stworzyć skuteczną i przyjazną witrynę – od projektu, który koi i uspokaja, po intuicyjną nawigację i system rezerwacji wizyt, który ułatwia pierwszy kontakt.

    CZYTAJ DALEJ

    Strona internetowa jako centrum strategii marketingowej firmy

    Czy Twoja strona internetowa aktywnie pracuje na pozyskanie nowych klientów? Powinna być sercem Twojej strategii, a nie tylko pasywną broszurą. Dowiedz się, jak zamienić swoją witrynę w strategiczne narzędzie, które integruje wszystkie kanały marketingowe, komunikuje się z klientami i napędza rozwój Twojej firmy.