E-mail marketing w spamie? Oto wskazówki, jak tego uniknąć

E-mail marketing w spamie? Oto wskazówki, jak tego uniknąć

E-mail marketing wciąż pozostaje jednym z najważniejszych sposobów docierania do klienta. Dzieje się tak, nawet pomimo wciąż rosnącej roli mediów społecznościowych w procesie kreowania marki i docierania do docelowej grupy odbiorców. Dlaczego jednak tak wiele wysyłanych do odbiorcy wiadomości ląduję w folderze SPAM? Przyjrzeliśmy się temu.

Liczby nie kłamią

Statystyki są tutaj bezlitosne. Nawet co piąta wysłana wiadomość trafia do spamu. Z wielu powodów Twoje e-maile mogą zostać oznaczone jako spam. Mogą nimi być np. źle dobrane słowa kluczowe, indeksowane przez algorytmy filtrów spamu, lecz także nieprawidłowy kod HTML a nawet błędna konfiguracja Twojej skrzynki.

Twoja wiadomość trafia do spamu? Oto powody!

Twój odbiorca ręcznie oznaczył wiadomość jako spam

Kolejna przyczyna lądowania Twoich wiadomości w spamie jest prozaiczna. To ręczne przenoszenie ich tam przed odbiorców. Nawet jeśli Twoje wiadomości są świetnie przygotowane, a odbiorca udzielił zgody na otrzymanie mailingu, nadal może się zdecydować na oznaczenie Twojego maila jako spam. W tym przypadku powodów może być wiele. Co gorsza, jakikolwiek jest powód, jeśli 0,2% (2 na 1000) odbiorców kliknie „oznacz wiadomość jako spam”, Twój adres e-mail może zostać uznany za podejrzany, a Ty otrzymasz miano „spamera”. Stąd szybka droga do negatywnych konsekwencji.

WSKAZÓWKA: Nigdy nie masz 100% pewności, że użytkownik nie kliknie „oznacz jako spam”, bo może to zrobić np. pod wpływem impulsu. Upewnij się, że tworzysz content wysokich lotów. W ten sposób zredukujesz ryzyko, że zostaniesz „spamerem”.

Niefortunnie dobrałeś tytuł wiadomości w ramach e-mail marketing

Tworząc kampanię mailingową, prawdopodobnie podstawowym celem, jaki chcesz osiągnąć, jest przekierowanie użytkownika na Twoją stronę. Nie będzie to możliwe, jeśli Twoja wiadomość w ogóle nie zostanie otwarta. Jak więc zwiększyć swoje szanse? Stworzyć solidny tytuł.

Tytuł musi przyciągać uwagę i sprawiać dobre pierwsze wrażenie oraz wyróżniać się na tle pozostałych. Ale przede wszystkim: nie może wprowadzać w błąd odbiorcy. Nie używaj więc słów powszechnie uznawanych za krzykliwe, np. „Ważna informacja! Lekarze jej nienawidzą!”. Nie zadawaj w tytule pytań, które wyglądają jak prywatna wiadomość typu: „Czy pożyczyłem Ci książkę?”. Nie zaczynaj tematu wiadomości tak, jakby była ona odpowiedzią lub kontynuacją konwersacji np. „Odp:”. Warto, żeby tytuł był również odpowiednio dobrany i bezbłędnie spersonalizowany.

WSKAZÓWKA: Spróbuj stworzyć własny styl tytułów, dopasowany do Twojego odbiorcy i projektuj wyraziste, ale nie przejaskrawione tytuły. Niezłą praktyką jest stworzenie poczucia ważności poprzez użycie czasowników czy też zadanie na początku przekonującego pytania.

Nie masz pozwolenia na wysyłanie wiadomości e-mail

Niezwykle ważne w działaniach e-mail marketingu jest to, by zawsze mieć pozwolenie od odbiorcy przed wysłaniem wiadomości. E-maile powinny być wysyłane wyłącznie do osób, które chcą je dostawać. W przeciwnym razie boleśnie odczujesz skutki, a Twoja inwestycja w kampanie mailingową przepadnie.

Dlaczego warto mieć pozwolenie na wysyłkę?

  • Używanie bazy kontaktów pochodzącej z niewiarygodnego źródła naraża wizerunek nie tylko Twojej firmy, lecz także dostawcy usługi e-mail.
  • Wysyłanie mailingu do osób, które nie miały styczności z Twoją działalnością, prawdopodobnie wywoła efekt odwrotny od zamierzonego. Może ich skutecznie zniechęcić do tego, by zostali Twoimi klientami. Sprawdź pojęcie „Inbound Marketing”.
  • Tzw. „polityka prywatności”, czyli przepisy dotyczące ochrony danych w Internecie (m.in. RODO), wymaga, żeby e-mail marketer miał wyraźną zgodę odbiorców na wysyłanie im wiadomości.

WSKAZÓWKA: Unikaj kupowania list kontaktów. Stwórz bazę za pośrednictwem swojej strony internetowej. Pamiętaj koniecznie o dołączeniu pola z akceptacją wysyłki.

Twoją treść indeksują filtry spamu

Usługodawcy poczty e-mail wykorzystują na swoich serwerach filtry spamu. Są to wbudowane algorytmy, które przed wysłaniem newslettera sprawdzają wiadomości pod kątem słów najczęściej używanych przez spamerów. Filtry spamu analizują e-maile i porównują ich zawartość ze słowami (lub frazami) z listy antyspamowej. Jeśli algorytmy znajdą wystarczającą liczbę „słów wyzwalających”, Twoja wiadomość zostanie oznaczona czerwoną flagą i automatycznie zasili folder spam. Słowa i frazy, na które należy wziąć poprawkę, to: „seks”, „oferta specjalna”, „darmowy”, „bezpłatna” itp. Zaznaczamy, że to tylko przykłady.

WSKAZÓWKA:  Nie wystrzegaj się na wyrost wymienionych słów. Unikaj nachalnego języka  i „marketingowej gadki”. Nie zachęcaj i nie namawiaj odbiorcy na siłę. Twórz naturalnie wyglądający content.

Kod HTML nie jest Twoim „konikiem”

Wiadomości tekstowe są stosunkowo łatwe do przygotowania. Mogą jednak nie wpasować się w działania niektórych firm. Budują one mniejsze zaangażowanie niż wiadomości, zawierające obrazki i inne obiekty HTML. Nie można jednak patrzeć na problem zerojedynkowo. Także wykorzystanie zbyt obszernego kodu HTML ze zbyt małą ilością tekstu, a nawet użycie niewłaściwej czcionki, może sprawić, że filtry spamu zindeksują Twój e-mail jako podejrzany i otrzymasz czerwoną flagę. Warto dopilnować, by Twoja strona była responsywna.

WSKAZÓWKA: Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z e-mail marketingiem, zanotuj sobie regułę 60-40. Mówi ona o tym, że na Twój e-mail powinno się składać 60% tekstu i 40% multimediów. Jeśli nie masz pewności, jak się te proporcje kształtują, ustaw odpowiednie kolory i dodaj do tekstu logo.

Inne powody, dla których Twój e-mail marketing notorycznie ląduje w spamie

Istnieją także inne powody, dla których prawdopodobnie Twoja wiadomość wyląduje w spamie, jeśli nie zastosujesz się do naszych wskazówek ani nie wcielisz w swą kampanię e-mail marketingową dobrych praktyk. Najważniejsze z powodów zawarliśmy jednak w tym artykule. Bierz więc to śmiało pod uwagę i działaj, a odczujesz skutki w bliskiej przyszłości. Nie dziękuj – sprawdź.

ZOBACZ TAKŻE

    CZYTAJ DALEJ

    Jak stworzyć skuteczną stronę internetową dla psychologa lub terapeuty?

    Strona internetowa psychologa lub terapeuty to często pierwszy krok pacjenta w drodze po pomoc. Musi budzić zaufanie i poczucie bezpieczeństwa. Z tego artykułu dowiesz się, jak stworzyć skuteczną i przyjazną witrynę – od projektu, który koi i uspokaja, po intuicyjną nawigację i system rezerwacji wizyt, który ułatwia pierwszy kontakt.

    CZYTAJ DALEJ

    Strona internetowa jako centrum strategii marketingowej firmy

    Czy Twoja strona internetowa aktywnie pracuje na pozyskanie nowych klientów? Powinna być sercem Twojej strategii, a nie tylko pasywną broszurą. Dowiedz się, jak zamienić swoją witrynę w strategiczne narzędzie, które integruje wszystkie kanały marketingowe, komunikuje się z klientami i napędza rozwój Twojej firmy.