Jak zoptymalizować proces sprzedaży w sklepie internetowym?

Jak zoptymalizować proces sprzedaży w sklepie internetowym?

Rynek e-commerse nieustannie się powiększa, a  w dobie koronawirusa przeniesienie sprzedaży do sklepu internetowego staje się idealnym pomysłem na biznes lub jego rozwój. Jednak z racji wzrostu popularności zakupów w wirtualnych sklepach, w branży tej rodzi się coraz większa konkurencja. Co zrobić, aby wygenerować większy ruch na naszej witrynie i przyciągnąć klientów?

Sklep internetowy – co wpływa na jego popularność?

Na zachowanie użytkowników i sprzedaż online wpływ ma kilka kluczowych oraz cały szereg mniej znaczących elementów. Im większy ruch na stronie, tym te „mniejsze” dopiero zyskują znaczenie. Siłą napędową dobrego e-commerce są zoptymalizowane procesy: magazynowe, logistyczne, sprzedażowe, obsługowe, finansowe. Jednak nic tak nie wpływa na sprzedaż, jak prosta, intuicyjna obsługa oraz oferta cenowa.

Uproszczenie procesu kupowania kluczem do konwersji

Pojawienie się użytkownika w sklepie www nie oznacza, że zostanie on naszym klientem. „Myszkujący” użytkownik to zjawisko jak najbardziej normalne. Jednak warto sprawdzić ścieżkę zakupową, aby mieć pewność, że potencjalny klient nie zgubi się na jednym z jej etapów. W razie wątpliwości konieczne będzie zoptymalizowanie procesu. Bezwzględnie należy unikać konieczności kilkukrotnego potwierdzania zawartości koszyka, a także danych do wysyłki, ostatecznej kwoty do zapłaty i rodzaju dostawy.

Przejrzysty  i wyczerpujący opis produktu to podstawa w sklepie internetowym

Aby ułatwić klientowi zapoznanie się z artykułami, należy:

  •  do każdego produktu dodać kilka zdjęć o wysokiej jakości, wykonane na białym tle lub/a także fotografie kontekstowe prezentujące towar w użyciu lub określonej aranżacji, na przykład meble ustawione w pokoju,
  •  zaplanować wezwania do działania (call to action) zawierające chwytliwe hasła sprzedażowe,
  •  zadbać o responsywną wersję sklepu
  •  zachować przejrzystą i czytelną formę tekstu, poprzez wybór odpowiedniej czcionki i odstępy między wierszami
  •  tworzyć opisy, dzięki którym użytkownik dowie się, jak może wykorzystać proponowany produkt i jakie jego problemy może rozwiązać

 

Sprawne wyszukiwanie produktów

Warto wczuć się w sytuację klienta i rzetelnie ocenić, czy potencjalny klient, który szuka konkretnego produktu, znajdzie go szybko w naszym sklepie online. Pamiętajmy, że nazwy kategorii powinny być jednoznaczne – tutaj oryginalność nie jest atutem. Menu nie powinno być zbyt rozbudowane – za dużo opcji do wyboru to również większa rozterka dla klienta. Możliwość filtrowanie produktów  pozwoli klientowi wyświetlić tylko te produkty, które spełniają jego oczekiwania. Działania, które upraszczają wyszukiwanie produktu, z pewnością zoptymalizują sprzedaż w sklepie internetowym i ułatwią przeprowadzenie klienta aż do finalizacji transakcji.

Umożliwienie zakupów bez zakładania konta

Robienie zakupów w Internecie ma być wygodne, szybkie i oszczędzać formalności. Dlatego, jeśli chcemy zachęcić klientów do zakupu towarów i zwiększyć sprzedaż, warto umożliwić kupno towarów bez konieczności rejestracji, która jest z punktu widzenia klienta bezużyteczna. Zachętą do dokonania rejestracji jest możliwość śledzenia kolejnych etapów realizacji zamówienia. Przy obecnym standardzie jakim jest natychmiastowa realizacja i dostawa w ciągu maksymalnie 3 dni roboczych, śledzenie niewiele zmieni.

Różnorodność form płatności w nowoczesnym sklepie internetowym to konieczność

Im więcej możliwości udostępnimy w zakresie opłacania zamówienia, tym większa szansa, że klient znajdzie w Twoim sklepie swój ulubiony sposób i sfinalizuje transakcję. Do najpopularniejszych metod należą:

  • płatność kartą
  • płatność szybkim przelewem (PayU, PayPal, DotPay itp)
  • płatność blikiem
  • przelew tradycyjny

Coraz częściej spotykanym sposobem  jest odroczona płatność PayPo, która kredytuje zakupy nawet do 30 dni z możliwością przedłużenia tego czasu, a także udostępnia sprzedaż ratalną.

Szeroki katalog metod dostawy

Możliwość wyboru opcji jest bardzo ważną kwestią, bowiem jeśli użytkownik nie znajdzie wśród dostępnych sposobów preferowanego przez siebie, może zrezygnować  z zakupu w Twoim sklepie i zdecydować się na produkt u konkurencji. Dlatego:

  • wysyłka do paczkomatu, która jest coraz bardziej popularna ze względu na wygodę klienta i możliwość odbioru o każdej porze,
  • wysyłkę kurierem,
  • możliwość odbioru paczki w punkcie, na przykład w sklepie czy na poczcie to obecnie konieczność

 

Modernizacja witryny sprzedażowej online wymaga ciągłych starań

Optymalizacja sprzedaży w sklepie internetowym to nie jednorazowe działanie, ale proces trwający cały czas. Jego celem jest maksymalne przystosowanie sklepu do potrzeb i oczekiwań użytkowników, które wciąż się zmieniają. Dlatego też, by stale generować konwersje w e-commerce, trzeba nadążać za trendami.

ZOBACZ TAKŻE