Jak słyszom, tak piszom – błędy językowe w Internecie

Jak słyszom, tak piszom – błędy językowe w Internecie

Dodałeś post. Krótki, zwięzły i na temat. Najlepszy z najlepszych. A tu niespodzianka! Zamiast entuzjastycznych komentarzy, setek udostępnień i morza lajków, o super i innych reakcjach już nie wspominając  – żarty, kpiny i uwagi. Bo błędy językowe! Bo ortograf! Oblałeś się więc rumieńcem wstydu, drżącym palcem klikasz szybko edytuj i… pojawia się pytanie za milion złotych (a kół ratunkowych brak) – jak to napisać? Wdech i wydech – pomożemy Ci!

Mogę to wziąść?

Oczywiście, że możesz to braść. Do woli. Garściami. Braj, co chcesz. A na przyszłość pamiętaj – możesz to wziąĆ! Uwierz, to „ć” na końcu wcale nie gryzie! Wręcz przeciwnie – jest tam jak najbardziej na miejscu!

W dniu dzisiejszym…

… kupię masło maślane i jagodową jagodziankę. Uwaga – to klasyczny pleonazm, czyli wypowiedź, w którym obie części niosą tę samą treść. Wystarczy, że napiszesz „dziś”. Wszyscy zrozumieją, co masz na myśli.

Napisz to w cudzysłowiu!

Mam dla Ciebie radę – najlepiej, jeśli napiszesz to w cudzysłowie. Cudzysłów odmienia się tak samo jak rów.

Zostałeś po godzinach cztery dni pod rząd?

Bardzo Ci współczuję! Mam nadzieję, że szef to doceni. A na przyszłość pamiętaj – z rzędu!

Rekord wszechczasów

To musiał być wyjątkowy bieg albo skok. Wielkie brawa dla sportowca! Rekord wszech (spacja) czasów to naprawdę coś!

Półtorej litra soku…

Niezależnie od tego, czy kupiłeś sok, czy inny ulubiony napój – litr to litr. Jest rodzaju MĘSKIEGO. Zapamiętaj – półtora roku, półtora litra. Twoje ulubione półtorej zostaw dla minuty albo innego rzeczownika rodzaju żeńskiego.

Magister i doktor nie występują z kropką w mianowniku!

Zapamiętaj raz na zawsze – jeśli rzeczownik i jego skrót kończą się tą samą literą, kropka jest zbyteczna. Przypadek? Nie sądzę, ale na przypadki musisz uważać. Jeśli mianownik zmienimy na przykład na dopełniacz, ostatnia litera rzeczownika też się zmienia! Jest dr Kowalski? Nie ma dr. Kowalskiego!

Jaki błąd językowy denerwuje Cię najbardziej? Podziel się z nami i wyraź swoją opinię!

ZOBACZ TAKŻE

    CZYTAJ DALEJ

    Jak przyciągnąć klientów do sklepu internetowego bez płatnych reklam?

    Prowadzisz sklep internetowy, ale nie chcesz wydawać majątku na reklamy? Spokojnie, da się to zrobić! Wbrew pozorom nie musisz inwestować w Google Ads czy Facebook Ads, żeby zdobyć klientów. Wystarczy spryt, konsekwencja i kilka dobrze przemyślanych działań. To sposoby na darmową promocję sklepu, które naprawdę działają! 1. SEO – czyli jak sprawić, by Google Cię pokochało Jeśli chcesz, żeby klienci sami Cię znajdowali, musisz zaprzyjaźnić się z SEO (pozycjonowaniem […]

    CZYTAJ DALEJ

    Blog firmowy jako narzędzie SEO – jak pisać, by Google Cię kochało?

    Prowadzenie bloga firmowego to jeden z najlepszych sposobów na poprawę widoczności w Google. Jednak samo pisanie to za mało – trzeba wiedzieć, jak tworzyć artykuły, żeby algorytmy wyszukiwarki Cię pokochały! W tym poradniku podpowiemy, jak tworzyć treści, które nie tylko przyciągną uwagę czytelników, ale też podbiją ranking w wyszukiwarce. Dlaczego prowadzenie bloga firmowego to SEO-wy gamechanger? Google uwielbia świeże, unikalne i wartościowe treści. Regularne blogowanie to prosta droga do większej liczby […]