Facebook wycofuje usługę Analytics – sprawdź dlaczego?

Facebook wycofuje usługę Analytics – sprawdź dlaczego?

Facebook niedawno zapowiedział, że z końcem czerwca 2021 roku usługa Facebook Analytics przestanie istnieć na platformie społecznościowej. Zniknie także narzędzie Audience Insights. Facebook wyjaśnił, dlaczego podjął taką decyzję.

Czym jest Facebook Analytics?

Warto to wyjaśnić, bo nie każdy użytkownik Facebooka miał świadomość istnienia takiej funkcji. Facebook Analytics to bezpłatne, kompleksowe narzędzie analityczne. Umożliwia ono uzyskanie informacji o zachowaniu użytkowników i ich reakcji na reklamy wyświetlane w witrynie, aplikacji i na stronie na Facebooku. Celem narzędzia jest lepsze dopasowanie działań reklamowych i marketingowych do preferencji odbiorców. Przez takie dopasowanie ma zwiększać się efektywność marketingowa.

Analytics daje również dostęp do:

  • osób, które wchodzą w interakcję z witryną lub aplikacją;
  • sposobów korzystania z aplikacji, witryny, strony na Facebooku;
  • sposobu interakcji różnych grup i osób ze źródłami zdarzeń.

Dlaczego Analytics znika z platformy?

Jednym z najważniejszych przyczyn, które przesądziły los Facebook Analytics, był fakt, że niewiele osób korzystało z tego narzędzia. Mimo wydawałoby się dobrego pomysłu, większość użytkowników zdecydowanie bardziej preferuje inne narzędzia do analizy produktów. Najpopularniejsze to Amplitude czy Mixpanel. Użytkownicy, którzy korzystali z Facebook Analytics, najczęściej używali jej, by sprawdzić informacje, do których Facebook ma najlepszy dostęp, czyli np. wiek i płeć użytkowników.

Słaba popularność tego analitycznego narzędzia nie jest jedynym powodem jego usunięcia. Wśród przyczyn, marketingowcy wskazują jeszcze teorię, że serwis społecznościowy w ten sposób chce odpowiedzieć na zmiany w regulaminie prywatności w Apple. Zmiany te mają pojawić się razem z iOS 14. Usunięcie Analitycsa ma być prostszym rozwiązaniem niż dostosowanie go do nowych standardów prywatności.

W oficjalnym komunikacie można przeczytać, że wycofanie Facebook Analytics wiąże się z konsolidacją narzędzi biznesowych w serwisie. Marka zapewnia, że mimo tego kroku nadal będzie inwestował w produkty do pomiaru, zapewniające wgląd w statystyki i dające możliwość analizy danych. Facebook zapewnia, że ten ruch nie będzie miał wpływu na sekcje Statystyki na stronach na Facebooku i profilach Instagramowych.

Co zostaje?

Facebook mimo wycofania Analyticsa nie zostawia użytkowników bez żadnego narzędzia do analizy reklam. Firma poleca następujące narzędzia:

  • Facebook Business Site, który daje możliwość zarządzania kontami firmowymi na Facebooku i Instagramie oraz możliwość wyświetlania szczegółowych informacji na temat odbiorców, trendów i treści;
  • Menedżer reklam – to narzędzie umożliwia przeglądanie, wprowadzenie zmian, a także wyświetlanie wyników wszystkich kampanii, zestawów reklam i reklam zamieszczanych na Facebooku;
  • Menadżer zdarzeń – pomaga on skonfigurować narzędzia biznesowe Facebooka, np. piksel Facebooka i API konwersji, do tego pomaga nimi zarządzać i raportować działania podjęte w witrynie.

Co oznacza usunięcie Facebook Analytics?

Wycofanie Facebook Analytics nie wpłynie znacząco na funkcjonowanie firm marketingowych na tej platformie. Biorąc pod uwagę małą popularność narzędzia i stosunkową małą skuteczność analizy nie jest to duża strata dla użytkowników. Zwłaszcza że ci wolą korzystać z zewnętrznych narzędzi, które dają szersze możliwości.

ZOBACZ TAKŻE

    CZYTAJ DALEJ

    Światowy Dzień Konsumenta – najczęstsze błędy sklepów internetowych, które naruszają prawa konsumentów

    15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta – święto, które przypomina nam, że jako klienci mamy prawa, a firmy zobowiązane są do ich przestrzegania. W dobie e-commerce coraz więcej transakcji odbywa się online, co niestety sprzyja pewnym nadużyciom. Jakie błędy najczęściej popełniają sklepy internetowe, naruszając prawa konsumentów? 1. Brak jasnych informacji o sprzedawcy Zgodnie z polskim prawem i dyrektywami unijnymi każdy sklep internetowy powinien podawać […]

    CZYTAJ DALEJ

    Dzień Kobiet w biznesie – jak skutecznie przyciągnąć i zaangażować klientki?

    Dzień Kobiet to znacznie więcej niż tylko kwiaty i czekoladki. To moment, w którym marki mogą nawiązać głębszą więź z klientkami, podkreślając ich siłę, aspiracje i wyjątkowość. Ale czy standardowy rabat wystarczy, aby wyróżnić się w tym dniu? Zdecydowanie nie! Kluczem do sukcesu jest emocjonalne zaangażowanie i oferowanie czegoś więcej niż tylko promocji.  Nie sprzedawaj – twórz wyjątkowe doświadczenia Tradycyjne podejście do Dnia Kobiet opiera się na rabatach i promocjach, ale czy to naprawdę buduje relacje? […]