Jak dobór słów kluczowych wpływa na pozycjonowanie strony internetowej?
Internauci wiedzą, czego chcą i jasno komunikują swoje potrzeby, formułując zapytania w wyszukiwarkach internetowych. Zwykle znajdują interesujący ich produkt lub usługę w pierwszych wynikach wyszukiwania. Wszystko dzięki algorytmom, które badają m.in. nasycenie konkretnych słów kluczowych i na tej podstawie pozycjonują strony internetowe. W jaki sposób wybrać frazy, których pozycje warto budować na swojej witrynie?
Podział słów kluczowych
Zanim zaczniemy mówić o doborze słów kluczowych, warto dokonać ich podstawowego podziału.
Ogólne słowa kluczowe
Są one zwykle krótkie i nie informują o intencjach użytkownika. Przykładem mogą być sformułowania tj. „social media”, „buty” czy „spodnie damskie”. Trudno określić, jakie intencje ma osoba wpisująca je w wyszukiwarkę. Może szukać inspiracji, zdjęć lub dodatkowych informacji na konkretny temat. Rzadko wiąże się to z zamiarem dokonania zakupu w tym momencie. Dlatego też, mimo że zapytań związanych z ogólnymi frazami kluczowymi jest najwięcej, charakteryzuje je najniższy współczynnik konwersji. Jak nietrudno się domyślić, nie wpływa to najlepiej na pozycjonowanie strony internetowej.
Frazy długoogonowe
Frazy długoogonowe są bardziej rozbudowane i w dokładniejszy sposób definiują zamiary lub potrzeby ich użytkownika. Przykładem mogą być zapytania tj. „ile kosztuje strona internetowa?” czy „sukienka na wesele ”. Dobrą praktyką jest uszczegóławianie powstałej frazy przez wspomnienie specjalizacji np. „biuro księgowe rozliczanie PIT” lub „agencja interaktywna tworzenie stron internetowych”. Im dokładniej określisz, czym się zajmujesz, tym większe szanse masz na to, że trafisz do właściwej grupy docelowej.
Frazy brandowe
Jest to odmiana fraz długoogonowych. Wyróżnia je to, że zawierają nazwę firmy, producenta lub produktu (np. buty do biegania adidas). Warto o nich pamiętać przede wszystkim podczas prowadzenia sklepu internetowego.
Frazy regionalne
Jest to kolejna odmiana fraz długoogonowych. W tym przypadku nacisk kładziony jest nie na nazwę firmy, ale na miejscowość lub region, w którym ta działa (np. cukiernia Kraków lub agencja marketingowa w Rzeszowie). Zabieg ten pomaga trafić do klientów znajdujących się w najbliższej okolicy, dlatego firmy prowadzące działalność o lokalnym zasięgu nie powinny lekceważyć ich znaczenia.
Nieodpowiedni dobór słów kluczowych ma negatywny wpływ na pozycjonowanie strony internetowej
Odpowiedni dobór słów kluczowych jest jednym z najważniejszych elementów w całym procesie pozycjonowania strony internetowej. Jeśli frazy będą konkretne, trafne i zgodne z Twoją ofertą, to istnieje szansa, że internauta, który trafi na Twoją stronę internetową, zostanie również Twoim klientem. W przeciwnym razie będziesz się zastanawiać, dlaczego mimo wysokiej pozycji w wyszukiwarce, firmowa strona nie przyczynia się do zwiększenia jej obrotów.
Pamiętaj, że wysoka pozycja w wyszukiwarce nie jest celem samym w sobie a jedynie środkiem do celu, jakim jest zwiększenie dochodów lub rozpoznawalności Twojej działalności. Dobrze dobrane słowa kluczowe zwiększają konwersję. Zły wybór zwiększy jedynie liczbę “pustych” kliknięć.