Dlaczego mój sklep nie sprzedaje? Kilka przyczyn braku konwersji
Głównym celem prowadzenia sklepu internetowego, jest jak największa sprzedaż oferowanych produktów. Istnieje jednak wiele czynników powodujących, że pomimo licznych wejść klientów na stronę sklepu, zakładka zamówień pozostaje pusta. Jak temu zapobiec? Jak zwiększyć konwersję i zminimalizować ryzyko porzuceń koszyka? Przyjrzyjmy się elementom, które mogą wpłynąć na ostateczną decyzję kupującego.
Czym jest konwersja?
Najprościej rzecz ujmując, konwersja to konkretne i oczekiwane reakcje użytkowników, które są następstwem zabiegów, które miały za zadanie je wywołać.
Proces zakupowy – czuwaj nad jego sprawnością!
Koszyk zakupowy jest głównym, choć często bagatelizowanym elementem e-sklepu. Użyteczność oraz design strony są bardzo ważne, jednak to proces zakupowy odgrywa kluczową rolę w pozyskiwaniu sprzedaży. Dlatego, jako właściciel powinieneś stale „trzymać rękę na pulsie” i kontrolować przede wszystkim poprawne działanie procesu realizacji zamówienia.
Dlaczego kupujący porzucają zakupy?
Koszyk to ostatni etap, kiedy kupujący może się jeszcze wycofać. Jak wskazują statystyki, średni globalny wskaźnik porzuceń koszyka wynosi 75,52% (wg badań ReadyCloud)! Aż 61% respondentów stwierdziło, że zrezygnowało z transakcji z powodu dodatkowych kosztów, np. związanych z wysyłką. 35% kupujących twierdzi zaś, że porzuciło koszyk, ponieważ strona internetowa wymagała od nich założenia konta w celu sfinalizowania zakupu. Dobrą praktyką jest zatem umożliwienie potencjalnym klientom zrobienie zakupów bez konieczności rejestracji, a także umieszczenie kosztów wysyłki w widocznym miejscu.
Skomplikowane sposoby płatności
Jeśli strona internetowa działa zbyt wolno lub proces płatności jest nieczytelny, odwiedzający sklep równie szybko się zniechęcają i rezygnują z zakończenia zakupów. Bardzo ważna jest także dostępna różnorodność form płatności oraz elementy zwiększające wiarygodność, takie jak znaki jakości, opinie czy programy ochrony kupującego. Dobrze jest przeanalizować formularze zakupowe pod kątem ilości informacji, podania jakich wymagamy od klientów. Może są zbyt szczegółowe?
Brak responsywnej wersji sklepu
Zakupy powinny być wygodne, bez względu na to, z jakiego urządzenia korzysta konsument. Jeśli sklep jest dla użytkowników mobilnych nieintuicyjny i klienci muszą „szczypać” lub „przesuwać” ekran, żeby cokolwiek w nim zaznaczyć, to niestety, nie zachęci ich to do dokonania w nim sprawunków. Wersja mobilna e–sklepu powinna być ściśle dostosowana do popularnych platform, np. Android czy iOS
Dopasuj sklep do swoich odbiorców!
Przekonanie, że Twoją grupą docelową jest większość społeczeństwa, która interesuje się Twoimi produktami czy usługami, jest – niestety – błędne. Nieokreślenie konkretnej grupy odbiorców skutkuje brakiem wartościowego ruchu na stronie, co przekłada się na spadek lub całkowity brak konwersji. Osoby, które wchodzą do sklepu, nie są Twoimi klientami, a raczej znalazły się tam przez przypadek.
Odstraszająca polityka cenowa
Brak konwersji w e-sklepie może być także skutkiem nieprawidłowej polityki cenowej, jaką powadzi sprzedawca. Najwyraźniej jest to widoczne, jeśli klienci porzucają koszyki np. odkrywając na samym końcu procesu zakupowego, że przesyłka jest zbyt droga.
Co może pomóc?
- Rabat od liczby zamówionych produktów.
- Darmowa wysyłka, jeżeli kwota w koszyku przekracza określony limit.
- Jasna informacja na temat wszystkich opłat, w tym przesyłki i VAT.
- Końcówka ceny z „99” na końcu (9,99 zamiast 10,00 ). To naprawdę robi różnicę!
Podążaj za trendami, obserwuj konkurencję!
Biznes polega na ciągłym rozwoju, a rozwój polega również na tym, żeby iść z duchem czasu. Jeśli strona ma przestarzały wygląd, przestaje być atrakcyjna dla klientów. Należy pamiętać, że sklep internetowy nie jest dla nas, a dla naszych klientów i należy go tworzyć w taki sposób, żeby był interesujący dla Twojej grupy odbiorców. Przyglądaj się, jak to robi konkurencja i nie zostawaj w tyle!
Zatroszcz się o klienta, bądź profesjonalistą!
Podjęcie decyzji zakupowej przez e-konsumenta nie zawsze następuje od razu. Czasami odbiorca, zwłaszcza interesujący się specjalistycznym towarem, chce zasięgnąć więcej informacji. W takiej sytuacji zwraca się do obsługi klienta po pomoc. Taki kontakt z klientem to okazja, aby wykazać się profesjonalizmem oraz kompetencją oraz zbudować zaufanie do Twojego e-sklepu i Ciebie, jako eksperta.
Tak na koniec…
Nie ma jednej recepty na sukces, ale niektóre rozwiązania powtarzają się na tyle często, że można uznać je za wskazówkę. Zapoznałeś się z kilkoma pomysłami na zwiększenie konwersji w sklepie internetowym. Zapewne wiesz też, że metod na spotęgowanie sprzedaży w e-sklepie jest znacznie więcej. Chcesz uzyskiwać dużą liczbę transakcji w stosunku do ruchu w witrynie i zwiększyć konwersję w e-sklepie? Testuj różne rozwiązania, monitoruj działania np. za pomocą Google Analytics i optymalizuj je, póki nie osiągniesz w nich mistrzostwa. Powodzenia!