Cross marketing – sposób na wzajemne relacje
Choć współzawodnictwo poniekąd wpisane jest we współczesną kulturę, cele biznesowe można osiągnąć poprzez współpracę. W końcu: „Co dwie głowy, to nie jedna”. Cross marketing, nazywany w Polsce marketingiem krzyżowym, to możliwość kooperacji, która może przynieść większe zyski obu stronom, dzięki połączonym siłom.
Czym jest cross marketing?
Cross marketing to współpraca minimum dwóch podmiotów, których oferty uzupełniają się wzajemnie i nie stanowią bezpośredniej konkurencji. Podmioty te mogą wówczas obustronnie się promować, akcentując wspólną misję oraz komplementarność założeń i działań. Celem jest przede wszystkim lepsze dotarcie do docelowej społeczności – na przykład młodzieży lub osób, kupujących produkty luksusowe. W cross marketingu kluczowe jest właściwe dobranie partnera do współpracy. Promowane razem produkty czy usługi muszą mieć ze sobą punkty wspólne, żeby całość była wiarygodna. Musi też płynąć określona wartość dla klienta. Często promocja krzyżowa stosowana jest również w przypadku, gdy marki mają jednego właściciela.
Korzyści płynące z cross marketingu
Co można zyskać, uczestnicząc w marketingu krzyżowym?Powiększenie grupy odbiorców;
- Wzmocnienie rozpoznawalności marek na rynku;
- Korzyści dla obu stron – ocieplenie wizerunku obu marek;
- Dotarcie do większej i nowej grupy odbiorców;
- Możliwość lepszego zapoznania się z ofertą marek;
- Zwiększenie sprzedaży produktów czy usług;
- Strony dzielą się kosztami promocji poprzez tworzenie wspólnych materiałów promocyjnych i wspólne działania marketingowe.
Przykłady takich działań
- Robert Lewandowski i 4F – Seria produktów „RL9”, gdzie sławny piłkarz reklamuje odzież sportową;
- Kinder Bueno i Multikino – „Bueno czwartki”, przy zakupie batoników, wstęp do kina jest w niższej cenie;
- Orange i Multikino – „Środy z Orange”, w środy operator sieci komórkowej umożliwia promocyjny wstęp do Multikina, oferując dwa bilety w cenie jednego;
- Coca – Cola i Prymat – „Razem smakuje lepiej”, ta akcja miała zachęcić do grillowania z wykorzystaniem obu smacznych produktów;
- Dior i Air Jordan – Projekt butów „Air Dior” to połączenie eleganckiej, ekskluzywnej mody ze sportowym, ulicznym stylem.
Jakie jest ryzyko współpracy krzyżowej?
- Ryzyko dla wizerunku – Ponieważ nie od Ciebie tu wszystko zależy, Twój partner może okazać się nieprofesjonalny lub po prostu nieuczciwy. Wybieraj więc godnych zaufania partnerów lub weryfikuj ich. Na pewno spisz umowę;
- Rozbieżność potrzeb – odpowiedni dialog i ściśle sformułowana umowa choć częściowo zabezpieczą Cię przed możliwym sporem z partnerem, co może się zdarzyć, jeśli macie nieco inną wizję współpracy. To, że macie konsensus w rozmowach wstępnych, nie oznacza, że będzie on trwać do końca;
- Niska jakość usług partnera – Zanim zaczniesz, postaraj się przetestować jakość produktów lub usług partnera. Skąd niby będziesz wiedzieć, czy Twoi klienci będą nimi zachwyceni, czy wprost przeciwnie?
- Konieczność zaangażowania – warto mieć na uwadze, że musisz wykonać postanowienia umowy i działać na korzyść innego podmiotu. O ile partner zaangażuje się w równie mocno, współpraca będzie rozwojowa, a ten minus stanie się plusem.
Działaj z Agencją Interaktywną Testin
Warto wprowadzić swój marketing i branding na wyższy poziom, stając się atrakcyjnym partnerem do promocji cross marketingowej. Jednak zacznij od podstaw. Najpierw przyda Ci się odpowiednio skonfigurowana i zoptymalizowana strona internetowa lub sklep internetowy. Możesz również zamówić ich pozycjonowanie. Wydruk materiałów promocyjnych? Też jest u nas możliwy! Wybierz Agencję Interaktywną Testin w Rzeszowie i bądź zwycięzcą w walce o partnerów i klientów. Skontaktuj się z nami, a sztab profesjonalistów od razu weźmie się do pracy, by z zaangażowaniem wywalczyć Twoje cele biznesowe. Kontakt: E-mail biuro@testin.pl, tel. +48 533 396 689. Nie czekaj. Działaj!