Ciasteczka w sklepie internetowym – czy zawsze są wymagane?
Pliki cookies są obecnie powszechnie wykorzystywane przez strony i sklepy internetowe. Pełnią one różnorodne funkcje i ze względu na to zyskują coraz większe zastosowanie. Wszyscy z pewnością pamiętają, jak w 2013 roku nowe przepisy spowodowały, że każda witryna musiała mieć baner informujący o wykorzystywaniu plików i użytkownik musiał kliknąć „akceptuję”. Wtedy wydawało nam się to dziwne, jednak obecnie obowiązki informacyjne w tym zakresie są jeszcze bardziej rozbudowane. Nieprawidłowe ich realizowanie niesie ze sobą spore konsekwencje. Nie wszyscy jednak wiedzą, że są sytuacje, w których ciasteczka w sklepie internetowym nie są wymagane.
Czym są ciasteczka w sklepie internetowym?
Pliki cookies to dane informatyczne przechowywane w urządzeniu końcowym, czyli np. na komputerze użytkownika, które zbierane są przez przeglądarkę internetową. W szczególności będą to pliki tekstowe, mające postać szeregu cyfr i liter. Zazwyczaj zawierają nazwę sklepu czy strony, z której pochodzą, czas ich przechowywania oraz unikalny numer. Warto wspomnieć, że wyróżniamy dwa rodzaje plików cookies:
- sesyjne – to piki tymczasowe. Są przechowywane na komputerze użytkownika jedynie do czasu wylogowania, opuszczenia sklepu lub zamknięcia przeglądarki,
- stałe – w tym przypadku pliki są przechowywane na komputerze przez czas określony w parametrach plików lub do momentu usunięcia ich przez użytkownika.
Ciasteczka w sklepie internetowym pozwalają m.in. na zapamiętywanie preferencji użytkownika oraz podejmowanych przez niego czynności. Pozwala to dostosować witrynę do indywidualnych potrzeb użytkownika i pozwala optymalizować ją pod tym kątem. W zależności od rodzaju sklepu bądź strony oraz jej celów cookies może być różnie wykorzystywane. Przykłady to:
- zapamiętywanie loginów i haseł,
- analiza czasu spędzona przez użytkownika na danej witrynie,
- zapamiętywanie danych w wypełnianym formularzu – następnym razem, gdy ktoś będzie wykonywał tę czynność, informacje zostaną uzupełnione automatycznie,
- zapamiętywanie ustawień i preferencji,
- tworzenie statystyk, które przedstawiają który artykuł bądź podstrona jest najpopularniejsza.
Pliki cookies wykorzystuje się również w kwestiach marketingowych. Dzięki nim użytkownik dostaje komunikaty reklamowe dostosowane do jego potrzeb i aktywności w Internecie.
Kiedy ciasteczka w sklepie internetowym nie są wymagane?
Do tych najważniejszych obowiązków wynikających z zastosowania plików cookies, które musi wypełnić administrator, zaliczamy:
- pozyskiwanie zgodny użytkowników,
- udzielenie jasnych i wyczerpujących informacji, między innymi o celach przetwarzania,
- wykonywanie obowiązku informacyjnego.
Wymóg uzyskania zgody, po uprzednim udzieleniu jasnych i wyczerpujących informacji, wynika również z art. 5 ust. 3 Dyrektywy o prywatności i łączności elektronicznej.
W tym miejscu należy jednak zaznaczyć, że dyrektywa o łączności (a także polska ustawa Prawo telekomunikacyjne) przewiduje parę wyjątków, kiedy zgoda na ciasteczka w sklepie internetowym nie jest wymagana. Zgodnie z nimi, zgoda nie jest wymagana, gdy pliki cookies są:
- wykorzystywany „jedynie w celu wykonania transmisji komunikatu za pośrednictwem sieci łączności elektronicznej”,
- „szczególnie niezbędny w celu dostarczania usługi społeczeństwa informacyjnego, wyraźnie zażądanej przez abonenta lub użytkownika”.
Mówiąc prościej, zgoda nie jest konieczna w sytuacji, gdy:
- dochodzi do technicznego przechowywanie danych,
- dostęp do plików jest jedynie w celu wykonania transmisji komunikat za pośrednictwem sieci łączności elektroniczne,
- jest to niezbędne w celu świadczenia usługi przez dostawcę internetu.
W przypadku rodzajów plików cookies, które nie zostały wyszczególnione w dyrektywnie, administrator ma obowiązek uzyskać zgodę na ich zastosowanie. Powinna ona być zgodna z wymogami RODO, czyli być świadoma, jednoznaczna, dobrowolna oraz konkretna, a jej wyrażenie powinno nastąpić przez aktywne działanie, co w prostym rozumieniu oznacza zaznaczenie konkretnych pól na formularzu.
Niedopuszczalne jest, by administratorzy odgórnie i samodzielnie zaznaczali okienka ze zgodami, wymagając, by użytkownicy niewyrażający zgody musieli podejmować działania w celu zmiany automatycznych ustawień.
Użytkownik powinien samodzielnie podjąć decyzję co do każdego rodzaju plików cookies, po wcześniejszym zapoznaniu się z ich treścią. Co równie ważne, klient musi mieć możliwość odwołania wyrażonej zgody w dowolnym dla siebie momencie i to w sposób szybki i łatwy. Dlatego też administratorzy sklepów oraz stron internetowych powinni zapewnić prosty dostęp do sekcji z ustawieniami plików cookies.
Ciasteczka w sklepie internetowym – my wiemy, kiedy i jak je używać
Stworzenie sklepu internetowego, który od samego początku polubią rzesze osób to bardzo trudna sztuka. Samodzielne dokonanie takiego zadania jest ryzykowne, zwłaszcza jeśli robi to osoba nieposiadająca dostatecznej wiedzy oraz doświadczenia. Dużo lepszy efekt osiąga się, zlecając wykonanie witryny profesjonalnej agencji reklamowej takiej jak nasza. Testin, a dokładniej pracujący tak ludzie, od wielu lat zajmują się marketingiem internetowym, w który wpisane jest tworzenie stron i sklepów internetowych. Z tego względu specjaliści wiedzą, jak wykonać swoją pracę, by przyniosła ona, jak najlepsze efekty, co przekłada się na Twój sukces.