Tworzenie stron www, czyli jak pracować i się nie zniechęcać

Tworzenie stron www, czyli jak pracować i się nie zniechęcać

Doba wszechobecnej technicyzacji wiąże się swoimi prawami – brak widoczności na pierwszej stronie Google sprawi, że nawet stali klienci zaczną nieco intensywniej dopytywać się, czy aby na pewno wciąż… funkcjonujemy. Posiadanie firmowej (lub nawet i personalnej) witryny wydaje się niezbędne nawet mimo zauważalnej reorientacji, która każe skłaniać się nam bardziej ku działaniom w mediach społecznościowych. Bardziej relacyjne podejście do klienta jest dobre, to fakt, jednak powtórzymy jasno i wyraźne – nawet mimo funkcji Marketplace Facebook, również i przez nawał opcji, nie sprzedaje tak efektywnie, jak chociażby sklepy internetowe.

Optymalnym rozwiązaniem jest zwykle uzupełnianie jednych działań marketingowych innymi, chociażby poprzez dystrybucję i przekierowywanie do strony lub Landing Page właśnie przez kanały społecznościowe. Najpierw jednak musimy je posiadać.

W wypadku Facebooka rzecz jest prosta – zakładamy firmowego fanpage i inwestujemy w płatną reklamę, o której napiszemy już  niebawem. Bardziej problematyczne i kosztochłonne (przynajmniej na pierwszy rzut oka) wydaje się inwestycja w tworzenie stron internetowych.

Czy jednak w momencie, w którym po prostu wybrać możemy odpowiedni abonament i zlecić wykonanie witryny kreatorowi ma ona sens?

 

Tworzenie stron internetowych opcją dla każdego?

Niektórych rzeczy jeszcze kilka lat temu przeskoczyć się nie dało – bez znajomości HTML5 i CSS3 mogliśmy pomarzyć o stworzeniu witryny lub zwyczajnie wydać na nią sporo. Dziś rysuje się przed nami morze możliwości – wspomniane kreatory, samodzielne zbudowanie strony lub zakup dedykowanej opcji od agencji interaktywnej. Większość z nich brzmi na tyle zachęcająco, że prędko poddajemy je selekcji i… zakasujemy rękawy. Pełna mobilizacja, głowa zatłoczona masą pomysłów i nerwowe wyszukiwanie setek poradników, które prędko umożliwią nam tworzenie stron WWW. No, przynajmniej mamy taką nadzieję.

Opcja pierwsza – zrób to sam!

Entuzjastycznie zabieramy się do rzeczy i… prędko stykamy się z masą pojęć, które niedawno pozostawały jeszcze w sferze abstrakcji. Bo i hosting trzeba wybrać, i domenę… Niemniej póki co jesteśmy na fali. Hosting będzie Twoim miejscem w sieci. Przy obecnym standardzie raczej nie musimy dopytywać o to, czy posiada on w ofercie bazę danych, liczyć musimy się jednak z tym, iż efektywne zacumowanie w sieci będzie nas kosztowało około 100 złotych w skali roku.

Równie istotny jest wybór przemyślanej domeny, pod którą będzie funkcjonowała stworzona (może nawet i przez nas) strona WWW. Strategii podczas jej wyboru jest kilka – oczywiście najbardziej satysfakcjonująca dla nas powinna być końcówka .pl, często jednak jest ona najdroższa. Dodatkowo część firm rezygnuje z zawarcia w pierwszym członie nazwy przedsiębiorstwa stawiając na wzmocnienie widoczności w Internecie. Z tego względu często spotkać można domeny skierowane na konkretne usługi (np. tworzenie stron internetowych) lub/i opatrzone terytorialnie (Rzeszów, Kraków, Radom).

Po niełatwym wyborze nazwy i hostingu przyjdzie czas na przystosowanie odpowiednich narzędzi – w wypadku interakcji z WordPressem będzie to FilleZilla, która umożliwi Ci zarządzanie plikami.

Kolejnym krokiem, który umożliwi tworzenie stron WWW będzie pobranie ogólnodostępnych plików WordPressa i otworzenie ich klientem FTP. Następnie logujemy się na swój serwer przez otworzenie menadżera stron, wpisanie danych i kliknięcie przycisku połącz.

Wówczas z lewej strony ukaże Ci się drzewo katalogów Twojego komputera, natomiast po prawej będziesz miał podgląd zawartości serwera, który – póki co – będzie pusty. Następnie utworzyć należy katalog, w którym znajdować będzie się strona i skopiować rozpakowane wcześniej pliki.

Następnie uruchom przeglądarkę i wpisz adres http://adres-twojego-serwera/nazwa-utworzonego-katalogu, po czym moduł poinformuje, że już za moment zacznie się instalacja systemu i poprosi o przygotowanie danych dostępowych. Po wypełnieniu klikamy na przycisk zaczynamy i wypełnimy trzy pierwsze pola, które widnieją w formularzu.

 

Co dalej?

Entuzjazm powoli przygasa i powoli myślimy o tym, by jednak zacząć działać inaczej. Może szkolenie, a może kreator? Uprzedzamy od razu – kreatory WWW są relatywnie tanie, jednak nawet w momencie delikatnej zmiany koncepcji strony niewiele będziemy mogli zrobić. Może to być problematyczne – wszak zakładamy progres przedsiębiorstwa, prawda? Okazać może się, że zmiany w witrynie przebiją stworzenie rozwiązania, które „uszyte” zostało specjalnie dla nas.

No dobrze, skupmy się jednak na tym, w jaki sposób przejść etap… instalacji WordPressa.

 

Tworzenie stron WWW – czy to już początek końca?

Czeka na nas w dalszym ciągu wpisywanie informacji. W okienku, w którym należy wpisać adres serwera bazy danych możemy pozostawić to, co powinno być już wpisane – localhost, zaś w wypadku prefiksu zostawiamy ciąg wp_ – ten prefiks powinien nam na początku zupełnie wystarczyć.

Kliknij przycisk wyślij i ten, który odpowiedzialny będzie za uruchomienie aplikacji, po czym będziesz musiał wypełnić formularz tyczący się przyszłej strony WWW.

Nasza rada:

W polu Prywatność odznacz opcję indeksowania. Zmienisz to później, zaś do momentu zakończenia prac witryna nie będzie pojawiała się w wyszukiwarce!

Ostatnim krokiem będzie kliknięcie na opcję Zainstaluj WordPress i… zaparzenie sobie solidnej porcji kawy. Brawo!

Pamiętajmy jednak o tym, że czeka nas jeszcze masa roboty. Może warto zlecić ją komuś innemu?

 

Dedykowane rozwiązanie… dla Ciebie?

Ciekawszą i mniej problematyczną możliwością może być wykonanie strony WWW przez agencję interaktywną, która zaproponuje cały koncept (mowa tu o aspekcie wizualnym, marketingowym oraz dostosowaniu pod SEO) i zgodnie z Twoimi sugestiami wykona prace. Ważne, że cena przestaje być przeszkodą – podstawowe strony-wizytówki nie kosztują już 5-10 tysięcy złotych. Zamówić je można znacznie taniej.

Ciekawi Cię, ile może Cię kosztować? Skontaktuj się z nami i dopytaj o darmową wycenę!

ZOBACZ TAKŻE

    CZYTAJ DALEJ

    Jak stworzyć skuteczną stronę internetową dla psychologa lub terapeuty?

    Strona internetowa psychologa lub terapeuty to często pierwszy krok pacjenta w drodze po pomoc. Musi budzić zaufanie i poczucie bezpieczeństwa. Z tego artykułu dowiesz się, jak stworzyć skuteczną i przyjazną witrynę – od projektu, który koi i uspokaja, po intuicyjną nawigację i system rezerwacji wizyt, który ułatwia pierwszy kontakt.

    CZYTAJ DALEJ

    Strona internetowa jako centrum strategii marketingowej firmy

    Czy Twoja strona internetowa aktywnie pracuje na pozyskanie nowych klientów? Powinna być sercem Twojej strategii, a nie tylko pasywną broszurą. Dowiedz się, jak zamienić swoją witrynę w strategiczne narzędzie, które integruje wszystkie kanały marketingowe, komunikuje się z klientami i napędza rozwój Twojej firmy.