Szybkość ładowania strony a pozycjonowanie
O tym, jak ważne jest odpowiednie pozycjonowanie strony www chyba nikomu nie trzeba przypominać. Większość internautów zwraca uwagę jedynie na kilka pierwszych wyników w wyszukiwarce . Tylko nieliczni są na tyle zdeterminowali, aby przejść aż do drugiej karty. Nic więc dziwnego, że wielu firmom i organizacjom zależy na tym, by ich domeny pojawiały się jak najwyżej. W poniższym artykule odpowiemy, jaki wpływ na SEO ma szybkość ładowania strony.
Pozycja strony jest zależna od spełnienia wielu kryteriów
Pozycjonowanie strony internetowej jest złożonym i długotrwałym procesem, a na jego powodzenie wpływa wiele czynników. Osiągnięcie założonych celów nie zawsze jest proste, zwłaszcza jeśli strona dotyczy popularnej i konkurencyjnej gałęzi rynku. Należy zadbać o spełnienie rozmaitych wytycznych, tj. nasycenie i właściwy dobór słów kluczowych, odpowiednie linkowanie (o tym możesz przeczytać w naszym poradniku: Sekret ukryty w hiperłączu – co daje linkowanie?) czy właśnie szybkość ładowania strony.
Szybkość ładowania strony jest czynnikiem rankingowym
Szybkość wczytywania strony jest wskaźnikiem informującym nas o tym, w jakim czasie ładuje się jej zawartość. Z przeprowadzonych badań wynika, że nie powinien on być dłuższy niż 5 sekund. Przez kilka lat teoria o wpływie dynamiki witryny na jej pozycje w wyszukiwarce była jedynie spekulacją. Zmieniło się to w 2010 roku, kiedy Google oficjalnie potwierdziło, że jest to jeden z czynników rankingowych. Ponadto w 2018 r wprowadzono aktualizację, która dotyczyła urządzeń mobilnych. Od tamtej pory jeden z gigantów sektora IT kara witryny ładujące się zbyt wolno, zarówno na komputerach stacjonarnych, jak i telefonach. Mniej popularne wyszukiwarki (np. Naver) przyjmują podobną strategię działania.
Czynnik kluczowy, ale nie jedyny
Choć informacja o wpływie szybkości strony na jej wynik w wyszukiwarce została potwierdzona oficjalnie, w sieci można natknąć się na przykłady, które temu przeczą. Dotyczą one zwykle dobrze wypozycjonowanych stron, których prędkość w pewnym momencie zmalała. Zdarza się, że dane statystyczne z tego okresu wskazują jednoznacznie, że niedopatrzenie nie przyczyniło się do negatywnych zmian w dziedzinie SEO. Wytłumaczenie tego zjawisko jest bardzo proste. Page speed nie jest jedynym czynnikiem rankingowych. Dlatego jeśli dana witryna funkcjonuje zgodnie z pozostałymi wytycznymi, boty mogą nadal patrzeć na nią przychylnym okiem.
Więcej jest jednak przykładów, w których domena ucierpiała na spadku szybkości. Warto również zauważyć, że ma ona znaczący wpływ na kila innych istotnych wskaźników, tj. czas pozostania na stronie czy liczba konwersji.
Użytkownicy Internetu są coraz bardziej niecierpliwi
Internet służyć ma m.in. szybkiemu przekazywaniu informacji. Wielość dostawców i łatwość publikacji sprawia, że konkurencja jest dość spora, a odbiorcy treści mają coraz większe wymagania. Nawet jeśli na swojej witrynie będziemy publikować wartościowe, przydatne i dopasowane teksty, ale samo jej tempo nie będzie na odpowiednim poziomie, to istnieje spore prawdopodobieństwo, że zniecierpliwiony internauta opuści stronę jeszcze zanim zapozna się z jej zawartością. Dlatego jeśli zależy Ci na osiągnięciu wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, musisz zadbać również o ten aspekt.
Badania i statystyki nie pozostawiają wątpliwości
O tym, jak duże znaczenie ma szybkość strony mówią m.in. badania przeprowadzane przez Google. Wydłużenie czasu ładowania o pół sekundy, może przełożyć się na 20 % spadek odwiedzin na jej pozostałych podstronach. Ponadto witryny wczytujące się powyżej 5 sekund tracą niemal 40 % konwersji. Warto zaznaczyć, że użytkownicy zaczynają czuć irytację już po 2 sekundach czekania. Wielu z nich po 3 sekundach bezczynności po prostu zamyka daną zakładkę i przechodzi do kolejnej.
Zadbaj o optymalizację swojej strony internetowej
Google wprowadzając wszelkie zmiany i aktualizacje kieruje się przede wszystkim wygodą i zadowoleniem użytkowników wyszukiwarki. Prędkość ładowania witryny bez wątpienia ma na to duży wpływ.
Chcesz, aby Twoja strona widniała wysoko w wyszukiwarkach internetowych, ale nie wiesz, jak się do tego zabrać? Zrobimy to za Ciebie. Zgłoś się do nas, a nasz zespół opracuje i wdroży właściwą Twoim potrzebom kampanię. Zapraszamy do kontaktu!