Sztuka copywritingu – jak znaleźć dobrego copywritera?

Sztuka copywritingu – jak znaleźć dobrego copywritera?

Słowo bywa kluczem do serca niejednego człowieka. Dobrze skomponowany tekst trafi do większości ludzi. Jedno przemyślane zdanie zostanie w pamięci wszystkich. Tak właśnie działa copywriting. Czy zdarzyło Ci się kiedyś spojrzeć na baner reklamy miejskiej i pomyśleć: „Ten tekst jest świetny”? Mało tego, zapamiętałeś go i opowiedziałeś o nim innym. Jeśli tak, to znaczy, że ktoś wykonał świetną robotę. Tą osobą był copywriter.

Kim jest i jak znaleźć dobrego copywritera?

Zawód copywritera bywa przez wiele osób niedoceniany. Traktowany po macoszemu, uznawany za łatwy, lekki i przyjemny. Z pewnością taki jest dla tych, którzy są mistrzami w swoim fachu, mają wiedzę i wieloletnie doświadczenie. Dla takich osób nie ma rzeczy niemożliwych. Jednak ich podejście nie bierze się znikąd. Sama kreatywność nie wystarczy, by być najlepszym. Ten zawód nierozerwalnie połączony jest z byciem na bieżąco. Ciągłe doszkalanie, nauka obsługi nowych programów, poznawanie obecnych trendów i umiejętność włączania ich w swoje teksty. Copywriter musi kompleksowo podchodzić do każdego powierzonego zadania. Czy nadal uważasz, że to łatwa sztuka? Jeśli nie, to należysz do grona ludzi takich, jak my, którzy ten jak każdy inny zawód uważamy za potrzebny i wymagający.

Copywriting polega na stworzeniu takiego tekstu, by posługując się językiem marki, eksponując jej najważniejsze, wyróżniające się cechy, bazując na tym, co jest ważne dla odbiorcy, dotrzeć do niego, spełniając jego oczekiwania i skłonić go, do określonego zachowania.

Każdy może zostać copywriterem

Jak bardzo można się w tej kwestii pomylić wiedzą tylko ci, którzy skorzystali z usług pseudocopywriterów. To, że ktoś potrafi stukać palcami w klawiaturę, składać zdania podrzędne i nadrzędnie nie oznacza umiejętności tworzenia tekstów i sloganów reklamowych. W Internecie czy social mediach można znaleźć osobne strony, grupy, gdzie ogłaszają się potencjalni copywriterzy, składając swoje oferty. Wabią one atrakcyjną ceną za oferowane usługi. Jednak nie powinna być to istotna kwestia dla przedsiębiorcy poszukującego osoby do prowadzenia bloga, stworzenia opisów produktów czy innych angażujących treści. Cena nie zawsze równa się jakości, która powinna być priorytetem. Znalezienie dobrego copywritera wymaga czasu, sprytu i wiedzy.

Co SEO copywriting ma do znalezienia dobrego copywritera

Skoro wiemy już, kim jest copywriter, warto po krótce przedstawić jeszcze, czym zajmuje się SEO copywriter. Wówczas będziemy mieć już pełen obraz i zabierzemy się do poszukiwań odpowiedniego człowieka. Otóż SEO copywriting, związany jest z pozycjonowaniem strony internetowej. Osoba zajmująca się pisaniem tekstów, współpracuje ze specjalistami SEO, których zadaniem jest przygotowywanie fraz kluczowych, poinformowanie o częstotliwości ich użycia oraz długości tekstu tak, by spełniał on wymagania. Wszystko po to, by treści zostały wysoko ocenione przez wyszukiwarkę Google, ukazując się najwyżej na liście po wpisaniu odpowiednich słów. Taka umiejętność to nie lada zadania. Samo naszpikowanie tekstu frazami kluczowymi nie da żadnych efektów. Może kilkanaście lat temu, gdy SEO copywriting zaczynał raczkować, było to dopuszczalne. Dzisiaj, by napisać dobry tekst, musi być on spójny, wyczerpujący i merytoryczny. Osoba pisząca go powinna znać język korzyści, docierać do grupy docelowej, pamiętając o CTA (wezwaniu do działania). Najważniejsza jest ich naturalność oraz efekt sprzedażowy.

Dobry copywriter jest więc osobą multizadaniową, niebojąca się wyzwań, stale poszerzającą swoją wiedzę i zdobywającą cenne doświadczenie.

Jak znaleźć dobrego copywritera – sztuka wyboru

Jeśli jesteś przedsiębiorcą i poszukujesz osoby, która zajmie się Twoim blogiem, stroną sklepem, czeka Cię długa droga, na której będziesz musiał podjąć kilka ważnych decyzji. Od Twoich wyborów będzie zależało, czy treści umieszczane na stronie internetowej, blogu bądź sklepie internetowym przyciągną potencjalnych klientów, wpłyną na ich decyzje zakupowe, czy przejdą do historii, nie wnosząc nic do Twojej firmy. Poniżej pomożemy Ci uzyskać odpowiedź na nurtujące Cię pytanie, jak znaleźć dobrego copywritera i na co zwrócić uwagę podczas poszukiwań.

Nie ilość a jakość ma znaczenie

Najwygodniejszą i powszechnie znaną formą rozliczania copywriterów jest liczba napisanych znaków ze spacjami. Oznacza to, że płaci się wynagrodzenie za to, ile zostało napisane. Daje to możliwość pójścia na skróty. Gdy zleceniodawca określi jakiś temat, copywriter może, chcąc ułatwić sobie pracę, wpleść w tekst tak zwane wypełniacze. Są to zdania niewnoszące wartości do tekstu. Ich zadaniem jest stworzenie złudzenia, że zlecenie zostało zrealizowane prawidłowo.

W copywritingu jednak chodzi o jakość pisanych tekstów, a nie koniecznie zawsze długość. Oczywiście, jeśli są wytyczne, należy się ich trzymać, pisząc jednak zdania związane z tematem, które są merytoryczne i potrzebne.

Szukając więc dobrego copywritera, warto zapoznać się z jego portfolio, zagłębiając się nie tylko w samą tematykę teksów, ale wczytując się w ich treść. Dobry copywriter będzie sprawnie posługiwał się językiem, pisał teksty trafiające do odbiorcy, niosące ze sobą dawkę niezbędnych informacji o produkcie lub usłudze. Czytając go, zleceniodawca będzie miał poczucie spełnienia i zadowolenia, co gwarantuje dobrą współpracę na lata.

„Lekkie pióro” w copywritingu

Przeszukując ogłoszenia copywriterów, można znaleźć jedną zaletę powtarzającą się niemal u każdego „lekkie pióro”. Piękne słowa oznaczające umiejętność operowania językiem w sposób zrozumiały i przystępny. Jest to niebywała cecha, którą powinien posiadać każdy dobry copywriter, by jego teksty były zrozumiane przez wszystkich czytelników. Najbardziej owa umiejętność przydaje się podczas pisania tekstów na tematy trudne do zrozumienia, gdzie nieposługiwanie się słownictwem specjalistycznym jest wręcz niemożliwe. Sprawny copywriter właśnie taką umiejętność posiada. Dostosuje styl i rodzaj treści do odbiorcy, konstruując zdania złożone o przejrzystej strukturze.

Dobry copywriter to osoba posiadająca bogate słownictwo, umiejąca korzystać ze środków stylistycznych. Będzie w ten sposób potrafiła zapobiec monotonii w tekście, używając prostych metafor. Skoro już jesteśmy na etapie języka, to nie można zapomnieć o zasadach. Błędy zdarzają się najlepszym, ale są to wyjątki nie potwierdzające reguły. Poprawność językowa, ortograficzna i interpunkcyjna to minimum, jakie powinien posiadać copywriter.

Czytając więc przykładowy tekst, poza zwróceniem uwagi na jakość tekstu, zastanów się, czy czytasz go z łatwością. Jeśli zauważysz używanie ciekawych porównań i przykładów, nie gubiąc przy tym sensu logicznego, jesteś na najlepszej drodze do znalezienia dobrego copywritera.  

Copywriter od wszystkiego

Dobry copywriter to osoba umiejąca napisać tekst każdego rodzaju, nie oznacza to jednak, że będzie on dobrej jakości. Nie ma człowieka znającego się na wszystkim. Każdy ma jakąś tematykę, w której czuje się jak ryba w wodzie. Tak samo jest z copywriterami.

Najbardziej rozchwytywani są SEO copywriterzy, którzy tworzą teksty zawierające słowa kluczowe, stanowiące pomoc przy pozycjonowaniu. Dzięki temu strona znajdzie się w czołówce wyświetlanych podczas wyszukiwania w Google.

Jeśli do napisania masz tekst ekspercki, przyda się pomoc content writera. Dobrze, by specjalizował się w Twojej branży, wówczas treści będą poprawne językowo i merytorycznie.

Do przygotowania opisów produktów bądź haseł reklamowych najlepiej znaleźć copywritera sprzedażowego, który biegle posługuje się językiem korzyści.

Chcąc znaleźć osobę do prowadzenia social mediów również należy poszukać copywritera zajmującego się tą sferą. Tworzenie treści do mediów społecznościowych różni się od  klasycznego pisania tekstów. Takie osoby muszą być na bieżąco z panujący trendami, posługiwać się odpowiednim językiem, mieć umiejętność pisania skrótami, używać hasztagi oraz tworzyć ciekawe grafiki bądź współpracować z profesjonalnym grafikiem.

Kluczem do znalezienia dobrego copywritera jest ustalenie, czego od niego oczekujemy oraz czym ma się zajmować. Musisz znaleźć osobę, która będzie umieć pisać teksty w rodzaju, który potrzebujesz, by były one jakościowe i działały na odbiorcę.

Terminowość kluczem do sukcesu

Co byś zrobił, gdyby zepsuł Ci się laptop, oddałbyś go do naprawy, a w wyznaczonym do odbioru terminie nadal nie byłby gotowy? Oczywiście, że byłbyś zły. Terminowość jest najważniejszą cechą w każdej branży. Nikt nie lubi, gdy musi czekać, bo druga osoba nie potrafiła zaplanować swojej pracy. To samo tyczy się copywritera. Ustalony termin oddania tekstu jest rzeczą świętą. Dzięki realizacji na czas można ustalić cykliczność wpisów oraz zaplanować strategię.

Dobry copywriter przestrzega ustalonych terminów. Jeśli masz do czynienia z osobą, która nie potrafi zaplanować swojej pracy, podziękuj jej za współpracę. Pamiętaj też, że dobry tekst potrzebuje czasu, by powstać, więc nie oczekuj go na „już”.

Komunikacja ma znaczenie

Dialog między zleceniodawcą a copywriterem to ważna kwestia. Czasem zdarzają się, że napisany już tekst trzeba poprawić, uzupełnić informacjami. Wówczas uwagi od zleceniodawcy, nie powinny być obrazą dla copywritera, któremu urażone ego nie pozwala na wtrącanie się w jego prace. Luźne sugestie, pomysły czy uwagi powinny stanowić dla piszącego pomoc. Dobra komunikacja ma też znaczenie w chwili, gdy copywriter chce o coś dopytać. Ważne, by wzajemnie się słuchać, odpisując na maile bądź telefony. Oczywiście wszystko w granicach rozsądku. Zbyt wścibskie ingerowanie w pracę przez zleceniodawcę, poskutkuje niechęcią i zamknięciem się na dialog.   

Jak znaleźć dobrego copywritera? Agencja Interaktywna Testin wystarczy!

Po przeczytaniu powyższego tekstu wiesz już, na co zwrócić uwagę podczas poszukiwań. Sam przyznaj, dużo tego, prawa? Ciężko z dnia na dzień znaleźć taką osobę poszukując samodzielnie. Chętnie pomożemy Ci przejść przez te etapy i to w mgnieniu oka.

Nasz zespół tworzą doświadczeni copywriterzy, którzy specjalizują się w różnych branżach i działają na wielu płaszczyznach. Dla nich poprawność językowa, merytoryczna, terminowość oraz dobra komunikacja to najważniejsze cechy. Jeśli potrzebujesz dobrych, jakościowych tekstów skontaktuj się z nami. Chętnie pomożemy Ci rozwinąć skrzydła. 

ZOBACZ TAKŻE

    CZYTAJ DALEJ

    Psychologia kolorów w projektowaniu stron internetowych

    Kolory są wszędzie wokół nas. Codziennie wpływają na nasze decyzje, nastrój, a nawet na postrzeganie marek i produktów. Dla projektantów stron internetowych psychologia kolorów to potężne narzędzie, które pozwala kształtować emocje użytkowników i wpływać na ich zachowanie. W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu, jak kolory działają na odbiorców oraz jak je świadomie wykorzystać, aby Twoja strona internetowa była skuteczna, estetyczna i angażująca.

    CZYTAJ DALEJ

    Projektowanie stron internetowych z myślą o osobach niepełnosprawnych

    Projektowanie stron internetowych z myślą o osobach niepełnosprawnych to nie tylko etyczny obowiązek, ale również wyraz profesjonalizmu i otwartości na potrzeby wszystkich użytkowników. Dostępność cyfrowa nie tylko wspiera inkluzywność, ale także poprawia doświadczenia użytkowników (UX), zwiększa widoczność w wyszukiwarkach oraz buduje pozytywny wizerunek marki.