Strona internetowa typu One Page – poznaj zalety i wady
Strona internetowa typu one page (ang. „Jedna strona”) jest witryną, która z reguły nie posiada podstron np. w formie zakładek czy linków. Na stronie głównej zawarte są wszelkie, potencjalnie interesujące, treści. Po kliknięciu w wybrane pole z menu, automatycznie widok strony przenosi Cię do jednej z sekcji. Strona typu One Page jest przez to bardzo łatwa w nawigacji a także bardziej korzystna cenowo dla zamawiającego.
Czym różni się one page od klasycznej strony WWW
Przede wszystkim klasyczna strona internetowa to podstrony. Ich liczba i zawartość związane są z potrzebami właściciela. Każda usługa czy działalność może mieć swoją podstronę. Tymczasem one page to strona scrollowalna, podzielona na sekcje bez podstron. Sekcje rozpoznaje się za pomocą znaczka „#” w adresie URL. To podstawowa różnica.
Fakty i mity o stronach typu One Page
- MIT: Stron typu One-Page nie można pozycjonować.
FAKT: Przy dobrze przeprowadzonych działaniach SEO te strony mogą świetnie reagować na zapytania lokalne i ruchy związane z budowaniem marki.
- MIT: One-Page mogą mieć wiele podstron dzięki technikom znanym z aplikacji.
FAKT: Nie należy mylić layoutu One-Page ze SPA, gdzie wszystkie treści mogą być odkrywane przy pomocy URL. Strona one page, która stosuję architekturę SPA bez obsługi adresów URL – to po prostu dalej strona one page.
- MIT: Stron One-Page nie da się rozbudować.
FAKT: Można dodać podstronę w każdej chwili. Później nikt nie pamięta, że najpierw była tylko jedna podstrona.
Jak jest z mobilnością strony typu one page?
Kiedyś było jasne, że one page stwarza możliwość lepszego UX (User experience – odczucia użytkownika podczas przeglądania stron www i aplikacji) na urządzeniach mobilnych. Zdecydowanie łatwiej było przewijać jedną stronę. Lepsze było to także w kontekście transmisji danych. One page było więc idealnym rozwiązaniem dla smartfonów czy ich telefonicznych poprzedników z Internetem.
Dzisiaj jednak zupełnie straciło to ważność, ponieważ strony internetowe są osobno optymalizowane pod urządzenia mobilne. Nie ma więc dużej różnicy, gdyż każdy projekt przewiduje osobną wersję na smartfon czy tablet.
Jak pozycjonować stronę one page?
Kolejna kwestia to pozycjonowanie stron internetowych. W przypadku one page nie da się tego zrobić w pełni – pomimo podziału na sekcje, wyszukiwarki i tak indeksują ją jako jedną podstronę. W zasadzie jedynym sposobem na budowanie ruchu są kampanie płatne lub linkowanie zewnętrzne źródeł. Znacznie łatwiej pozycjonować klasyczną stronę WWW. Wielość podstron, łatwość w dodawaniu kolejnych elementów i w ten sposób także duże nagromadzenie contentu. Dodatkowo regularne aktualizacje i zmiany – to wszystko korzystnie wpływa na pozycjonowanie SEO. Dlatego to klasyczne strony internetowe zdominowały one page na pierwszych pozycjach w najpopularniejszej wyszukiwarce Google.
Wady strony typu One Page
Niepełne pozycjonowanie
Trzeba zaznaczyć, że jest to jeden z wiodących sposobów promocji marki online. Ze względu na ograniczenia, jakie daje layout one-page, pozycjonowanie jest trudniejsze niż w przypadku klasycznej strony internetowej. Tak więc, by Twoja strona mogła się znaleźć wyżej w wynikach Google, musisz dużo bardziej się nagimnastykować. Przykładowe czynności, jakie powinieneś wykonać to:
- Ustaw tagi i opisy: szczególnie w meta title i meta description.
- Wyjustuj tekst i stwórz wyraźny podział akapitów.
- Ustaw nagłówki (H1, H2, H3) oraz je pogrub.
- Zastososuj anchory (zakotwiczenia), które odsyłać będą użytkowników do odpowiednich treści.
- Stwórz osobne sekcje na stronie, tak by każda z nich miała osobny URL. Algorytmy mogą wtedy je potraktować jako oddzielne podstrony, co mocno powiększy Twoje szanse na wysokie pozycje w wyszukiwarce Google.
- Skup się na ustaleniu odpowiedniej liczby słów kluczowych i na nich opieraj tworzenie treści.
Uboższy content
Jednym z najbardziej utartych sloganów o marketingu w sieci jest, tłumacząc na język polski: „treść króluje”. W przypadku stron typu one-page masz jednak ograniczone „pole do popisu”. Jest po prostu mniej miejsca, gdzie możesz umieścić treść, niż w przypadku strony tradycyjnej. Często więc użytkownicy one page decydują się na umieszczanie video czy obrazków w zastępstwie tekstów.
Zalety strony typu One Page
- Intuicyjna. Zazwyczaj dotyczy konkretnej oferty czy produktu. Dzięki temu cała strona, dedykowana jednej rzeczy, w wartościowy sposób umożliwia prezentację.
- Responsywna. Strony one page bardzo dobrze wyglądają na urządzeniach mobilnych. Podstawą takich stron jest dobra nawigacja, co również ułatwia korzystanie z nich na tabletach czy smartfonach.
- Bezpośrednia. Pozwoli Ci na skuteczne zastosowanie CTA („Call to action” – nawoływanie do działania, bezpośredni zwrot do czytelnika np. „sprawdź”, „zobacz”, „kliknij”).
- Domyślna. Nie musisz przewijać całej strony by znaleźć potrzebne informacje. Główne menu umożliwia wybranie odpowiedniej sekcji. Po kliknięciu, widok sam wyświetli Ci poszukiwane treści.
- Ekonomiczna. Strona internetowa typu one page (ze względu na architekturę) w porównaniu do tradycyjnej strony, jest znacznie tańsza. Tańsze jest nie tylko jej zaprojektowanie lecz także wdrożenie projektu graficznego w CMS (Narzędziu do zarządzania treścią strony).
Dedykowane użycie strony One Page
Strona internetowa typu one-page najlepiej sprawdzi się przy okazji prezentowania promocji np. w sklepach online. Wykorzystuje się tu landing page dla zaprezentowania konkretnych produktów lub usług. Często robi się to podczas wprowadzania nowości na rynek. Strony te działają nieco inaczej niż te, do których większość użytkowników jest przyzwyczajona. Dlatego, w przypadku natrafienia na one page, potencjalnemu klientowi Twoja marka może jawić się jako marka „na czasie”. One Page dobrze sprawdzają się więc jako wizytówki małych firm.
Landing page a one page
Ten mariaż daje nad wyraz dobre efekty. Otóż, bardzo ciekawym wyjściem jest mix landing page z klasyczną stroną. Co prawda, druga propozycja znacznie lepiej sprawdzi się w kontekście rozbudowanej witryny biznesowej (prezentującej ofertę firmy od A do Z) jednak do prezentacji poszczególnych promocji zdecydowanie lepiej posłuży strona one page.
One page – wybór należy do Ciebie!
Tak jak podczas podejmowania innych działań online, kluczową rolę odgrywa tu analiza potrzeb, a dokładniej tego, jakich efektów „wow” spodziewasz się od strony internetowej. One page świetnie radzi sobie jako strona promocyjna, np. taka, która ukazuje konkretną ofertę bądź produkt. Szczególnie jeśli pozycja w wyszukiwarce nie jest dla Ciebie „must have”, a bardziej liczy się odpowiednie zaimplementowanie produktu czy usługi. Jeśli jednak potrzebujesz bardziej rozbudowanej, funkcjonalnej strony, bez ograniczeń co do tworzenia treści, to nie kombinuj i zdecyduj się na tradycyjną stronę internetową.