Storytelling w sprzedaży. Poznaj przykłady
W poprzednich artykułach na blogu wspominaliśmy, że wiele firm przenosi sprzedaż do internetu albo od razu zaczyna rozkręcać biznes w sieci poprzez sklep online. Rosnąca liczba produktów i usług oferowanych w sieci sprawia, że konieczne jest znalezienie sposobu na wyróżnienie oferty. Aby to zrobić, stosowane są różne techniki promocji marki. Jedną z nich jest właśnie storytelling, a prościej rzecz ujmując, opowiedzenie historii, która jest dla klientów na tyle ciekawa i inspirująca, że chcą być jej częścią – kupić produkt czy skorzystać z usług. Jednak czy storytelling jest dla każdego? Mamy dla Ciebie kilka przykładów, jak można go wykorzystać.
Opowiem Ci bajkę…
Nie tak dawno temu, a właściwie całkiem niedawno, odkryto, że dopisywanie historii do rzeczy sprawia, że zyskują one dla nas dodatkową wartość. Fakt jest taki, że nasz mózg lubi opowieści (już od dzieciństwa) i często zapadają nam one w pamięć. Do dziś pamiętamy bajki i legendy opowiadane nam do snu. I tutaj możemy dopatrywać się genezy, jak i skuteczności storytellingu.
Historie oddziałują na emocje, nie tylko te pozytywne. Złość, strach, przerażenie – również utrwalają pewne zdarzenia w pamięci. Dlatego zazwyczaj kampanie społeczne, by zwrócić uwagę na konkretny problem, bazują na skrajnych emocjach.
Jednak nie tylko w spotach reklamowych wykorzystywane są emocje. Storytelling stał się jedną z najskuteczniejszych form sprzedaży. Promocja oparta na dopisywaniu historii do produktu od lat jest wykorzystywana przez duże marki. Przykładem może być Coca-Cola, Nike, Dove czy nawet Allegro.
Przykłady storytellingu, czyli jak to wygląda w praktyce
Coca-Cola
Weźmy pod lupę pierwszą z podanych firm – The Coca-Cola Company. Nie ma chyba osoby, która by nie kojarzyła Cola-Coli ze Świętami Bożego Narodzenia. Od razu w naszej głowie pojawia się obraz Św. Mikołaja pijącego Coca-Colę, ciężarówka z logo firm, która w dodatku rzeczywiście jeździ po miastach i można sobie z nią robić zdjęcia, a także piosenka „Coraz bliżej święta…” (w polskiej wersji językowej). To jeden z przykładów storytellingu, który doskonale zapada w pamięć i co roku, od początku grudnia, historia Świętego Mikołaja z Coca-Colą w dłoni jest utrwalana w naszych głowach.
Nike
Kolejną firmą, której storytelling doskonale wychodzi jest Nike. Nie będziemy skupiać się na konkretnych kampaniach reklamowych, bo jest ich caałe mnóstwo. Uogólniając, Nike opowiada w reklamach o sporcie, ciężkiej pracy i rywalizacji, która jednocześnie się opłaca, skutkuje zwycięstwem, sukcesem, radością. Wszystko to przedstawione jest w formie dynamicznej historii, z efektami specjalnymi, zwrotami akcji oraz dopasowaną do tego muzyką.
Nike swoimi kreacjami reklamowymi chce przede wszystkim zmotywować do działania, zachęcić nie tylko do osiągania sukcesów i pokonywania własnych słabości, ale też do robienia tego z produktami marki. W odbiorcach reklamy kształtuje się przekonanie, że buty, odzież czy dodatki Nike po prostu w tym pomogą, a już na pewno sprawią, że choć trochę będą czuli się jak bohaterowie reklam.
Dove
Firma Dove uświadamia natomiast kobiety o wartości naturalnego piękna. Z kampaniami marki kosmetycznej mogą utożsamiać się kobiety z całego świata, co także podkreśla. Nie ważne, jak wyglądają, skąd pochodzą, ile mają lat. Dove tworzy wizerunek marki, która dostrzega piękno w każdej osobie, a dokładnie jej naturalnej odsłonie, bez poprawek. Dlatego od lat firma jest kojarzona ze sloganem „Dove – Prawdziwe piękno”.
Dzięki takiemu podejściu, firma wzbudza zaufanie, odbiorcy reklam czują, że nie są oceniani, a jednocześnie zapada im w pamięć idea, by nie patrzeć na siebie zbyt krytycznie, bo i tak na swój sposób wszyscy jesteśmy piękni.
Najnowsza kampania Dove nawiązuje natomiast do filtrów w aplikacjach, które retuszują prawdziwy wygląd. #PięknoBezFiltra to kampania promocyjna, która odnosi się do tradycji marki oraz projektu, który ma za zadanie pomóc kobietom i nastolatkom w zaakceptowaniu siebie i własnego ciała, również w mediach społecznościowych. Marka zwraca uwagę na istotny problem – kreowania fałszywego wizerunku w sieci.
Allegro
I na koniec, coś z naszego podwórka, a mianowicie przykład storytellingu firmy Allegro. Co roku, w okresie przedświątecznym, Allegro wypuszcza spot reklamowy, który wzbudza zazwyczaj wiele emocji. Opowiada historię tego, że małe rzeczy i gesty mają tak naprawdę ogromne znaczenie i nie można ich bagatelizować. Wszystko natomiast, czego szukamy, można kupić w sklepie internetowym.
W tym roku w reklamie Allegro wykorzystany był motyw pandemii, podczas której wszyscy chodzimy w maskach i można przez nie kogoś nie rozpoznać. Córka przyprowadza do domu chłopaka, który nie przypada do gustu ojcu z powodu wyglądu. Tymczasem nie wie on, że chłopak pracuje z nim w szpitalu i wykazuje się ogromnym sercem dla małych pacjentów. Gdy odkrywa prawdę, uświadamia sobie swój błąd.
Ogólny przekaz jest taki, aby nie oceniać ludzi po wyglądzie. Ubrany w krótką, dającą do myślenia historię, zapada w pamięć, a więc cel sprzedażowy Allegro zostaje osiągnięty.
Czy storytelling jest dla każdego?
Z każdą marką wiąże się historia. Dla przykładu firma z torebkami powstaje w wyniku fascynacji modą francuską oraz szyciem, nie na masową skalę, ale z dedykacją dla konkretnej osoby. Inna firma powstaje, ponieważ ktoś widzi na rynku niszę i chce ją wypełnić. Oferuje usługi, których jeszcze nie było, dzięki czemu wyróżnia się i ma na nie monopol. Dane produkty są z kolei wyjątkowe, bo pozwalają na odrobinę luksusu, zapewniają lepszą jakość życia, produkowane są z trudno dostępnych materiałów czy ręcznie wykończane. Tak naprawdę wystarczy przyjrzeć się klientom, by opowiedzieć o nich historię.
Storytelling nie dotyczy tylko dużych, topowych marek. One zdobyły na nim popularność, sprzedały swoje idee w taki, a nie inny sposób. Pomogły w tym również duże nakłady finansowe na reklamę telewizyjną, radiową, video w sieci.
To, co obecnie wyróżnia produkty, to właśnie ich wyjątkowość. A w pokazaniu, czemu lepiej kupić Twój produkt, a nie ten konkurencji, może pomóc właśnie storytelling. Może Twoja historia nie trafi do telewizji (chociaż kto wie), ale może z pewnością skłonić do zakupu osoby z grupy docelowej, do której tak naprawdę kierujesz ofertę.
Wiemy coś na temat skutecznej promocji
Zaufaj najlepszym! Nieskromnie powiemy, że mamy doświadczenie w kreowaniu wizerunku wielu marek w sieci i robimy to naprawdę dobrze.
Agencja Interaktywna Testin zajmuje się od lat opowiadaniem historii marek. Dla każdego z naszych klientów mamy odrębny pomysł na promocję w internecie. Kreujemy elementy identyfikacji wizualnej, planujemy kampanie w social mediach, tworzymy strony internetowe. Do tego przygotowujemy również reklamy, które pomagają szybciej i skuteczniej trafić do klientów. Jeśli chcesz wyróżnić się na tle rosnącej konkurencji, skontaktuj się z nami. Z przyjemnością zajmiemy się promocją Twojego biznesu i opowiemy o nim innym.