Storytelling w sprzedaży. Poznaj przykłady

Storytelling w sprzedaży. Poznaj przykłady

W poprzednich artykułach na blogu wspominaliśmy, że wiele firm przenosi sprzedaż do internetu albo od razu zaczyna rozkręcać biznes w sieci poprzez sklep online. Rosnąca liczba produktów i usług oferowanych w sieci sprawia, że konieczne jest znalezienie sposobu na wyróżnienie oferty. Aby to zrobić, stosowane są różne techniki promocji marki. Jedną z nich jest właśnie storytelling, a prościej rzecz ujmując, opowiedzenie historii, która jest dla klientów na tyle ciekawa i inspirująca, że chcą być jej częścią – kupić produkt czy skorzystać z usług. Jednak czy storytelling jest dla każdego? Mamy dla Ciebie kilka przykładów, jak można go wykorzystać.

Opowiem Ci bajkę…

Nie tak dawno temu, a właściwie całkiem niedawno, odkryto, że dopisywanie historii do rzeczy sprawia, że zyskują one dla nas dodatkową wartość. Fakt jest taki, że nasz mózg lubi opowieści (już od dzieciństwa) i często zapadają nam one w pamięć. Do dziś pamiętamy bajki i legendy opowiadane nam do snu. I tutaj możemy dopatrywać się genezy, jak i skuteczności storytellingu.

Historie oddziałują na emocje, nie tylko te pozytywne. Złość, strach, przerażenie – również utrwalają pewne zdarzenia w pamięci. Dlatego zazwyczaj kampanie społeczne, by zwrócić uwagę na konkretny problem, bazują na skrajnych emocjach.

Jednak nie tylko w spotach reklamowych wykorzystywane są emocje. Storytelling stał się jedną z najskuteczniejszych form sprzedaży. Promocja oparta na dopisywaniu historii do produktu od lat jest wykorzystywana przez duże marki. Przykładem może być Coca-Cola, Nike, Dove czy nawet Allegro.

Przykłady storytellingu, czyli jak to wygląda w praktyce

Coca-Cola

Weźmy pod lupę pierwszą z podanych firm – The Coca-Cola Company. Nie ma chyba osoby, która by nie kojarzyła Cola-Coli ze Świętami Bożego Narodzenia. Od razu w naszej głowie pojawia się obraz Św. Mikołaja pijącego Coca-Colę, ciężarówka z logo firm, która w dodatku rzeczywiście jeździ po miastach i można sobie z nią robić zdjęcia, a także piosenka „Coraz bliżej święta…” (w polskiej wersji językowej). To jeden z przykładów storytellingu, który doskonale zapada w pamięć i co roku, od początku grudnia, historia Świętego Mikołaja z Coca-Colą w dłoni jest utrwalana w naszych głowach.

Źródło: Coca-Cola

Nike

Kolejną firmą, której storytelling doskonale wychodzi jest Nike. Nie będziemy skupiać się na konkretnych kampaniach reklamowych, bo jest ich caałe mnóstwo. Uogólniając, Nike opowiada w reklamach o sporcie, ciężkiej pracy i rywalizacji, która jednocześnie się opłaca, skutkuje zwycięstwem, sukcesem, radością. Wszystko to przedstawione jest w formie dynamicznej historii, z efektami specjalnymi, zwrotami akcji oraz dopasowaną do tego muzyką.

Nike swoimi kreacjami reklamowymi chce przede wszystkim zmotywować do działania, zachęcić nie tylko do osiągania sukcesów i pokonywania własnych słabości, ale też do robienia tego z produktami marki. W odbiorcach reklamy kształtuje się przekonanie, że buty, odzież czy dodatki Nike po prostu w tym pomogą, a już na pewno sprawią, że choć trochę będą czuli się jak bohaterowie reklam.

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=0trXUYYeNHY

Dove

Firma Dove uświadamia natomiast kobiety o wartości naturalnego piękna. Z kampaniami marki kosmetycznej mogą utożsamiać się kobiety z całego świata, co także podkreśla. Nie ważne, jak wyglądają, skąd pochodzą, ile mają lat. Dove tworzy wizerunek marki, która dostrzega piękno w każdej osobie, a dokładnie jej naturalnej odsłonie, bez poprawek. Dlatego od lat firma jest kojarzona ze sloganem „Dove – Prawdziwe piękno”.

Dzięki takiemu podejściu, firma wzbudza zaufanie, odbiorcy reklam czują, że nie są oceniani, a jednocześnie zapada im w pamięć idea, by nie patrzeć na siebie zbyt krytycznie, bo i tak na swój sposób wszyscy jesteśmy piękni.

Najnowsza kampania Dove nawiązuje natomiast do filtrów w aplikacjach, które retuszują prawdziwy wygląd. #PięknoBezFiltra to kampania promocyjna, która odnosi się do tradycji marki oraz projektu, który ma za zadanie pomóc kobietom i nastolatkom w zaakceptowaniu siebie i własnego ciała, również w mediach społecznościowych. Marka zwraca uwagę na istotny problem – kreowania fałszywego wizerunku w sieci.

Źródło: https://www.dove.com/pl/stories/campaigns/confidence.html

Allegro

I na koniec, coś z naszego podwórka, a mianowicie przykład storytellingu firmy Allegro. Co roku, w okresie przedświątecznym, Allegro wypuszcza spot reklamowy, który wzbudza zazwyczaj wiele emocji. Opowiada historię tego, że małe rzeczy i gesty mają tak naprawdę ogromne znaczenie i nie można ich bagatelizować. Wszystko natomiast, czego szukamy, można kupić w sklepie internetowym.

W tym roku w reklamie Allegro wykorzystany był motyw pandemii, podczas której wszyscy chodzimy w maskach i można przez nie kogoś nie rozpoznać. Córka przyprowadza do domu chłopaka, który nie przypada do gustu ojcu z powodu wyglądu. Tymczasem nie wie on, że chłopak pracuje z nim w szpitalu i wykazuje się ogromnym sercem dla małych pacjentów. Gdy odkrywa prawdę, uświadamia sobie swój błąd.

Ogólny przekaz jest taki, aby nie oceniać ludzi po wyglądzie. Ubrany w krótką, dającą do myślenia historię, zapada w pamięć, a więc cel sprzedażowy Allegro zostaje osiągnięty.

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=UF6LRHIviIw

Czy storytelling jest dla każdego?

Z każdą marką wiąże się historia. Dla przykładu firma z torebkami powstaje w wyniku fascynacji modą francuską oraz szyciem, nie na masową skalę, ale z dedykacją dla konkretnej osoby. Inna firma powstaje, ponieważ ktoś widzi na rynku niszę i chce ją wypełnić. Oferuje usługi, których jeszcze nie było, dzięki czemu wyróżnia się i ma na nie monopol. Dane produkty są z kolei wyjątkowe, bo pozwalają na odrobinę luksusu, zapewniają lepszą jakość życia, produkowane są z trudno dostępnych materiałów czy ręcznie wykończane. Tak naprawdę wystarczy przyjrzeć się klientom, by opowiedzieć o nich historię.

Storytelling nie dotyczy tylko dużych, topowych marek. One zdobyły na nim popularność, sprzedały swoje idee w taki, a nie inny sposób. Pomogły w tym również duże nakłady finansowe na reklamę telewizyjną, radiową, video w sieci.

To, co obecnie wyróżnia produkty, to właśnie ich wyjątkowość. A w pokazaniu, czemu lepiej kupić Twój produkt, a nie ten konkurencji, może pomóc właśnie storytelling. Może Twoja historia nie trafi do telewizji (chociaż kto wie), ale może z pewnością skłonić do zakupu osoby z grupy docelowej, do której tak naprawdę kierujesz ofertę.

Wiemy coś na temat skutecznej promocji

Zaufaj najlepszym! Nieskromnie powiemy, że mamy doświadczenie w kreowaniu wizerunku wielu marek w sieci i robimy to naprawdę dobrze.

Agencja Interaktywna Testin zajmuje się od lat opowiadaniem historii marek. Dla każdego z naszych klientów mamy odrębny pomysł na promocję w internecie. Kreujemy elementy identyfikacji wizualnej, planujemy kampanie w social mediach, tworzymy strony internetowe. Do tego przygotowujemy również reklamy, które pomagają szybciej  i skuteczniej trafić do klientów. Jeśli chcesz wyróżnić się na tle rosnącej konkurencji, skontaktuj się z nami. Z przyjemnością zajmiemy się promocją Twojego biznesu i opowiemy o nim innym.

ZOBACZ TAKŻE

    CZYTAJ DALEJ

    Dark Mode – Czy ciemny tryb wciąż jest w modzie?

    W świecie technologii, gdzie każda decyzja projektowa wpływa na komfort użytkowników, ciemny tryb (ang. dark mode) pozostaje gorącym tematem. Czy wciąż jest modny, czy może powoli traci na znaczeniu? Przyjrzyjmy się zaletom, wyzwaniom i perspektywom ciemnego trybu w projektowaniu stron WWW.

    CZYTAJ DALEJ

    Jak AI zmienia podejście do projektowania stron internetowych?

    Rozwój sztucznej inteligencji (AI) już teraz wpływa na wiele dziedzin naszego życia, a projektowanie stron internetowych nie jest wyjątkiem. Przyszłość tej branży zapowiada się niezwykle ekscytująco, zwłaszcza w kontekście narzędzi, które wykorzystują AI do tworzenia bardziej intuicyjnych, funkcjonalnych i estetycznych stron.