Responsywna strona internetowa a mobilna strona internetowa – różnice
Czym różni się strona internetowa mobilna od strony responsywnej?
Co to jest internetowa strona mobilna?
Strony WWW mobilne tworzone są wyłącznie pod urządzenia mobilne, takie na przykład jak smartfony czy tablety. Posiadają także nieco inny adres internetowy niż strona desktopowa. Z reguły w takim adresie URL pojawia się litera „m” lub słowo „lajt”. Oznacza to, że taka witryna jest „lżejsza”, czyli zawiera tylko najważniejsze informacje i często jej grafika jest okrojona. Mobilna strona internetowa powinna doskonale wyświetlać się na urządzeniach przenośnych.
Co to jest responsywna strona internetowa?
Responsywna strona internetowa dostosowuje się automatycznie do konkretnego urządzenia oraz jego rozdzielczości. Jest to ta sama strona wyświetlająca się identycznie na urządzeniach stacjonarnych, jak i przenośnych.
Oto porównanie:
STRONA MOBILNA
Wygląd strony: Nowa wersja strony
Adres URL: Inny adres URL
CMS: Oddzielny od wersji desktopowej
Treść: Odmienna od wersji desktopowej
Prędkość strony: Strona szybka
Czas realizacji i koszt: Czas realizacji jest szybki, niski koszt stworzenia witryny
STRONA RESPONSYWNA
Wygląd strony: Taki sam, jak desktopowej
Adres URL: Jeden adres URL
CMS: Wspólny z wersją desktopową
Treść: Jednakowa z wersją desktopową
Prędkość stron: Strona wolniejsza
Czas realizacji i koszt: Dłuższy czas realizacji, wyższy koszt stworzenia witryny
Strona mobilna czy strona responsywna? Jaką wersję wybrać?
Wbrew temu, co mogłoby się wydawać, odpowiedź na to pytanie nie jest prosta. Dużo zależy od docelowych odbiorców strony oraz budżetu zleceniodawcy. Jeśli celujemy głównie we właścicieli urządzeń mobilnych, a jednocześnie nie chcemy gruntownie przebudowywać strony desktopowej, to lepszym rozwiązaniem będzie po prostu mobilna wersja profesjonalnej strony internetowej.
W przypadku zaś, gdy zakładamy nowy serwis, lepiej od razu zainwestować w responsywną stronę internetową. Jest to rozwiązanie dobre dla dużych, dynamicznych serwisów. Ważne jest również to, że strony responsywne są lepiej postrzegane przez wyszukiwarkę Google. Zapewnia to również lepszą pozycję w wyszukiwarce.
Aktualnie około 30% stron internetowych to strony responsywne.
Istnieje duże prawdopodobieństwo, że strony responsywne wkrótce zawładną rynkiem, ze względu na szybki wzrost użytkowników urządzeń mobilnych.
Decyzja wyboru odpowiedniej strony internetowej zostaje oczywiście w kwestii klienta. Rolą webmastera jest jedynie przedstawienie wszystkich zalet, ewentualnych wad i szczegółowe zaprezentowanie specyfiki każdej możliwości.