PrestaShop, WooCommerce czy Magento – która platforma jest najbardziej skuteczna dla sklepu internetowego?
Jedną z kluczowych decyzji, jakie musisz podjąć przed otwarciem sklepu internetowego, jest wybór platformy, na której zostanie on postawiony. Zapewne już zdążyłeś się zorientować, że Magento, PrestaShop i WooCommerce to trzy najpopularniejsze rozwiązania w tym zakresie. W artykule zebraliśmy najważniejsze informacje na temat każdego z nich.
Sklep oparty na WooCommerce
Jeżeli zależy ci na stworzeniu prostej w obsłudze, intuicyjnej a przy tym przyjaznej dla użytkownika platformy – WooComerrs jest systemem, którym z pewnością warto się zainteresować. Jest to dodatek do WordPressa, który nie bez przyczyny cieszy się dużą popularnością. Z uwagi na jego intuicyjność, jest on w sposób szczególny polecany nowym użytkownikom, którzy planują rozpoczęcie niewielkiego biznesu. Nie zmienia to jednak faktu, że wiele większych firm zaufało WordPressowi i z jego pomocą z powodzeniem zarządza swoimi sklepami.
Wady i zalety WooCommerce
Zarówno WordPress, jak i WooCommerce pozwalają na daleko idącą personalizację tworzonych witryn. Decydując się na nie, możemy niemal dowolnie dostosowywać do swoich potrzeb wygląd sklepu. Zawdzięczamy to rozmaitym motywom oraz gotowym szablonom, które znacznie przyspieszają proces tworzenia. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby wdrożyć swój własny projekt (rozwiązanie to ma wiele korzyści, ale jest to temat na inny artykuł).
WordPress jest platformą globalną, dlatego z jego pomocą może powstać sklep nastawiony nie tylko na sprzedaż krajową, ale również zagraniczną. Pozwala on bowiem m.in. na wprowadzanie różnych wersji językowych, walut i międzynarodowych płatności. Dzięki temu, że platforma cieszy się dużym zainteresowaniem, powstaje też wiele aktualizacji i rozszerzeń, które wpływają na funkcjonalność sklepu internetowego.
Wiele z nich jest dostępnych bezpłatnie, co przyczynia się do obniżenia kosztów prowadzenia działalności.
Ponadto jest to system, który daje dowolność w tworzeniu przyjaznych adresów URL, pozwala na łatwą organizację tekstu, oferuje pomoc we właściwym wykorzystaniu fraz kluczowych, a dzięki możliwości przypisania jednego produktu do kilku kategorii nie generuje problemów związanych z powstawaniem duplikatów. Pozycjonowanie sklepu jest znacznie uproszczone, dzięki wtyczce Yoast SEO, która oferuje zestaw narzędzi ułatwiających optymalizację całej strony.
Do wad WooCommerce można zaliczyć konieczność regularnego aktualizowania silnika i wtyczek.
Sklep oparty na PrestaShop
PrestaShop podobnie jak WooCommers wyróżnia się prostotą i intuicyjnym interfejsem. System ten jest w standardzie wyposażony w zbiór najpotrzebniejszych i najpopularniejszych funkcjonalności. Niestety w tym przypadku wiele dodatków nie jest już darmowe, dlatego pełne dostosowanie sklepu do swoich potrzeb może generować dodatkowe koszty.
Niemniej jednak jest to praktyczny i łatwy w obsłudze system, który umożliwia m.in. tworzenie różnych wersji językowych, obsługiwanie płatności w zagranicznych walutach czy zarządzanie kilkoma projektami za pomocą jednego panelu sterowanie (tzw. opcja multistore).
Wady i zalety PrestaShop
W PrestaShop można znaleźć udogodnienia tj. możliwość tworzenia banerów reklamowych, zarządzania zamówieniami, katalogami produktów, dostawami i płatnościami, możliwość przypisywania produktów do kilku kategorii czy wsparcie dla pozycjonowania. Do zalet można zaliczyć też możliwość poprawienia szybkości strony z poziomu opcji w CMS czy dostęp do gotowych szablonów graficznych.
Nie jest to jednak system bez wad, ponieważ posiada spore ograniczenia technologiczne, które w pewnym momencie nie pozwalają na dalszy rozwój tworzonego sklepu. Do pewnego momentu rozbudowa funkcjonalności jest możliwa dzięki dodatkowym modułom, ale opcja ta z czasem staje się nieopłacalna pod względem finansowym. W przypadku szybkiego wzrostu liczby produktów mogą pojawić się problemy z wydajnością platformy. Problemem może być też automatyczna zmiana adresu URL, która występuje przy zmianie nazwy kategorii produktowej.
PrestaShop dobrze sprawdzi przy obsłudze małych i średnio zaawansowanych sklepów, ale dla dużych sklepów może być niewystarczająca.
Sklep oparty na Magento
Magento jest platformą, która w największym stopniu różni się od omówionych wyżej systemów. Wszystko przez to, że dedykowana jest przede wszystkim dla bardzo zaawansowanym, posiadających rozbudowany asortyment firm, hurtowni i magazynów. W przeciwieństwie do WooCommerce i PrestaShop posiada dość skomplikowany panel administracyjny, a wdrażanie modyfikacji wymaga więcej wiedzy, pracy a co za tym idzie – nakładów finansowych. Dlatego też decydują się na nią przede wszystkim duże i bardzo duże sklepy online.
Wady i zalety Magento
Poza funkcjonalnościami tj. swobodna modyfikacja wyglądu sklepu, multistore, obsługa różnych wersji językowych czy popularnych systemów płatności, Magento oferuje szereg dodatkowych możliwości. Do najczęściej wymienianych korzyści można zaliczyć: niemal nieograniczoną możliwość rozbudowy sklepu, rozwinięte funkcje analityczne, narzędzia do sprawnej obsługi klienta i tworzenia raportów, łatwość w skalowaniu biznesu oraz możliwość rozbudowy skryptu o własne dodatki. Tak duże możliwości mają jednak swoje (dla niektórych) negatywne konsekwencje.
Wykorzystanie potencjału Magento wymaga dużych zasobów, a przez to powoduje spore obciążenie serwerów. Wybierając tę platformę, powinieneś liczyć się z koniecznością opłacania droższych, dedykowanych serwerów. Wprowadzanie bardziej zaawansowanych zmian wymaga zwykle dużych nakładów czasu, więc opłacenie programistów jest też bardziej kosztowne. Ponadto system ten posiada mało przejrzysty i intuicyjny CMS, przez co konfiguracja i administrowanie sklepem jest nieco trudniejsze i wymaga większej wiedzy.
Podsumowanie
Wybór platformy, na której powstanie sklep internetowy jest kwestią bardzo indywidualną. Należy wziąć przy tym pod uwagę swoje oczekiwania, możliwości i plany rozwoju firmy. W praktyce większość przedsiębiorców decyduje się na początku na prostsze rozwiązania (WooCommerce czy PrestaShop), ponieważ często okazują się one wystarczające i posiadają korzystny stosunek jakości do ceny.
Ze swojej strony rekomendujemy rozważenie założenia sklepu w WooCommerce – szczególnie jeśli ma to być działalność prowadzona na małą lub średnią skalę. Jego prostota, intuicyjność, szybkość edycji oraz wprowadzania zmian (zarówno wizualnych, jak i technicznych) czy niezwykle korzystny stosunek możliwości do ceny sprawią, że będziesz wdzięczny twórcom tej platformy.
Sklep internetowy w Testinie
Jeżeli chcesz otworzyć nowy sklep internetowy lub zmodernizować obecny, zachęcamy do kontaktu z naszą firmą. Wykonamy bezpłatną analizę e-commers i pomożemy ci przejść przez cały proces. Nie tylko wdrożymy, ale też zajmiemy się wykonaniem projekt graficznego i przygotowaniem atrakcyjnych treści na Twoją witrynę.