Od Usera do Webmastera, czyli tworzenie stron WWW w pigułce
Kreacja łatwa nie jest. Tyczy się to nie tylko tekstów i grafik, ale obejmuje również tworzenie stron WWW, czyli jednej z popularniejszych ostatnimi czasy form marketingowych. Rozwodzić się nad ich wykorzystaniem teoretycznie nie ma sensu – wystarczy przedstawić same liczby. Te zaś nie pozostawiają złudzeń – PBI podaje, iż tylko w listopadzie i tylko w Polsce z Internetu korzystało niemal 28 milionów Polaków! To sporo, istotne jest zaś i to, jak statystyki rozkładają się podług płci:
- 13,5 miliona kobiet aktywnie korzysta z dostępu do sieci
- Wśród mężczyzn zauważono ponad 14,5 miliona użytkowników
Analizy PBI nie pozostawiają wątpliwości – niezależnie od różnych kluczy interpretacyjnych liczba użytkowników Internetu jest ogromna. Co ciekawe, mimo zauważalnej tendencji do wykorzystywania urządzeń mobilnych podczas przeglądania sieci wciąż na pierwszym miejscu pozostają komputery, niewiele natomiast ustępują im wszechobecne smartfony.
Już na bazie tych danych dostrzec można drzemiący w sieci potencjał, który wystarczy przekuć jedynie na wymierne efekty dla naszej firmy, lub dla budowania własnego brandu. Mówiąc o pierwszej z opcji warto wspomnieć tylko tyle, iż w ostatni Black Friday liczba odsłon witryn z branży E-commerce wyniosła ponad 248 milionów!
Chyba już wystarczająco uzasadniliśmy opcję posiadania własnej strony, prawda?
Czy tworzenie stron WWW jest dla wszystkich?
I tak, i nie. Z jednej strony narzędzia, które umożliwiają ich kreację są znacznie bardziej intuicyjne niż jeszcze kilka lat temu. Spora w tym zasługa tzw. Systemów Zarządzania Treścią – CMS’ów, wśród których wyszczególnić można zwłaszcza WordPressa. Dzięki korzystaniu z tej opcji konieczność znajomości języka HTML nie jest już głównym wymogiem modyfikacji oraz dodawania treści, które figurowały będą na stronie. Ważne jednak jest to, iż WordPress przy swojej intuicyjności nie jest narzędziem banalnym, tzn. stanowi również świetną opcję i przy zaawansowanych witrynach, a nawet i przy platformach zakupowych.
Tworzenie stron WWW warto zacząć jednak nie od samej, błyskawicznej i nieprzemyślanej kreacji, lecz od odpowiedzi na kilka kluczowych pytań.
- Dla kogo tworzymy strony?
Najczęściej inwestujemy w nie z myślą o klientach, którzy poszukiwać będą naszych produktów (lub po prostu tego, co ich interesuje) w sieci. Dlatego strony internetowe powinny być intuicyjne, zaś ich przejrzysta nawigacja maksymalnie ułatwić powinna poruszanie się po witrynie.
Nasza rada – postaw na przejrzystość i minimalizm.
- Jaki charakter ma mieć stworzona witryna?
Celujemy tylko i wyłącznie w jej informacyjną funkcję, czy pragniemy również wyeksponować swoją ofertę i do niej zachęcić? Mimo, iż wydaje się, że są to naczynia połączone, to nie jest tak do końca. Marketingowy potencjał witryn jest niezwykle istotny i zależny nie tylko od samej strony, ale i od zamieszczanych na niej treści. Tylko content najwyższej jakości może zwiększyć nasze zapytania ofertowe.
Nasza rada – zadbaj o zamieszczane treści.
Jak rozpocząć kreację witryny?
Obeznani ze statystykami i konceptem na stronę przystąpić możemy do jej tworzenia. Najpierw warto wybrać hosting oraz odpowiednią domenę – świetnym pomysłem jest wybór takiego adresu, który utożsamiany będzie z naszą branżą, chociażby meble.rzeszow.pl lub copywriting.pl, dzięki czemu ułatwione będzie samo późniejsze pozycjonowanie.
W WordPressie już po kilku kliknięciach myszką cieszyć możemy się z posiadania własnej, prostej strony, w wypadku witryn firmowych warto jednak skonsultować się z profesjonalistami, lub zlecić wykonawstwo agencji interaktywnej z doświadczeniem. Jednak po kolei.
Instalacja szablonu graficznego (w przeciwieństwie do jego wyboru…) trwa ledwie chwilę. Jako, iż WordPress oparty jest na systemie wtyczek, możemy instalować te, które nas interesują. Oczywiście, bardziej zaawansowane opcje, jak chociażby CallPage są płatne, jednak mimo wszystko warto z nich skorzystać wtedy, gdy interesuje nas tworzenie stron WWW pod kątem naszego przedsiębiorstwa.
O czym musimy pamiętać?
Tworzenie stron WWW opartych na WordPressie nakłada na nas kilka obowiązków, m.in. aktualizowanie rdzenia systemu. Wykonać możemy to w kokpicie, czyli panelu administracyjnym, jednak przed zmianami warto wykonać zapasowe kopie. Równie dobrze powinniśmy dbać o wykorzystywane wtyczki – również warto je aktualizować wtedy, kiedy coś zostanie tylko „wypuszczone”. Zadbać warto również o usuwanie tych opcji, z których nie korzystamy – nieaktualizowana, rzadko wykorzystywana wtyczka to jakby zachęta dla hakerów, którzy taką furtkę z łatwością mogą obejść.
Pamiętając o regularnym aktualizowaniu wszystkich komponentów zdecydowanie zwiększamy jednak bezpieczeństwo naszej witryny.
Świetna opcja dla biznesu?
Wykorzystanie podczas kreacji WordPressa jest świetną opcją nie tylko dzięki masie funkcjonalności i intuicyjności CMS’a, ale i dzięki temu, że jest on świetnie zoptymalizowany pod kątem Google. Dzięki temu zwiększymy widoczność naszej strony w sieci, a przecież właśnie o to chodzi. Tworzenie stron WWW wymaga cierpliwości i konceptu – zaś jeśli kończy się jedno i drugie warto zlecić zadanie agencji interaktywnej z doświadczeniem.