Jakich błędów należy unikać, prowadząc sklep internetowy?
Sklep internetowy to prawdziwe wyzwanie. Praca nad nim nie kończy się w momencie uruchomienia i zakończenia współpracy z deweloperem czy agencją interaktywną. To tak naprawdę dopiero początek. Ewentualne błędy nie tylko frustrują użytkowników. Utrata potencjalnych klientów to przecież utrata wpływu na konto właściciela sklepu. Jak zatem ich uniknąć? Sprawdź, o co szczególnie należy zadbać, prowadząc sklep internetowy.
Czy Twój sklep internetowy jest rozpoznawalny?
Otwierając sklep internetowy, wierzymy, że dość szybko znajdziemy klientów, a biznes się rozkręci. By to marzenie mogło się spełnić, potrzebna jest promocja i budowanie świadomości marki. Niezależnie od tego, jak duży jest Twój biznes, identyfikacja marki jest niezbędna.
– Przy prowadzeniu odpowiedniej strategii i zdefiniowaniu cech wyróżniających, możesz zyskać szerokie grona odbiorców identyfikujących się z Twoją marką – tłumaczy Marek Poręba, specjalista ds. brandingu. Szczegółowe informacje dotyczące brandingu i jego najważniejszych aspektów znajdziesz tutaj: „Postaw na unikalność”.
W sieci (niestety) oceniamy po wyglądzie
Tego błędu można uniknąć już na etapie wdrażania strony. Warstwa graficzna ma szczególne znaczenie w świecie internetu – to oczywistość. Twój sklep musi zatem wyróżniać się na tle konkurencji. Klient chętniej bowiem dokona zakupów na stronie internetowej, która przykuje wzrok, zaskoczy efektem, a jednocześnie będzie przejrzysta i intuicyjna w obsłudze. Istotna jest również nawigacja – czytelne menu, przejścia między kolejnymi zakładkami (podstronami). Podział produktów na kategorie i podkategorie a także filtry wyświetlania i/lub wyszukiwania ułatwią poruszanie się po witrynie i przyspieszą proces zakupowy.
Prezentacja produktów w sklepie internetowym
To, czy klient zdecyduje się na zakup w Twoim sklepie, w dużej mierze zależy od prezentacji produktu. Zdjęcia nie mogą więc być niewyraźne, robione na zbyt jasnym/ciemnym tle. Muszą eksponować produkt i oddawać jego walory czy też cechy zewnętrzne. Opis zaś powinien nie tylko spełniać zasad pozycjonowania, ale przede wszystkim prezentować przeznaczenie i charakterystykę towaru. Praco- i czasochłonne? Tak, zwłaszcza, jeśli Twoja oferta jest bardzo rozbudowana. Przede wszystkim jest to jednak niezwykle skuteczne w sprzedaży. Oszczędzając czas na przygotowaniu grafik czy tekstów, tracisz klientów Przyznasz, że niezbyt dobra zależność…?
Komunikacja w sklepie internetowym – jak dbasz o relacje z klientem?
Sklep internetowy nie różni się od stacjonarnego w aspekcie kontaktu z Klientem. Monitor/ekran telefonu czy tabletu nie powinien być żadną barierą. Internauta musi mieć poczucie, że jesteś do jego dyspozycji. Obecnie najpopularniejszą formą wsparcia klienta są live chaty – pozwalają na szybki (zdecydowanie szybszy w porównaniu ze standardowym formularzem kontaktowym) i bezpośredni kontakt z doradcą. To ukłon w stronę użytkowników. Mimo wszystko nie warto rezygnować ze standardowych informacji, które pojawiają się w stopce strony czy w specjalnej podstronie: numer telefonu, adres email czy adres stacjonarnej siedziby to must have sklepu online. Ciekawą formą utrzymywania relacji jest mailing. Budowanie bazy mailingowej to nie tylko doskonała możliwość reklamy – szansa na dotarcie do wielu klientów jednocześnie. To także droga do powiadomienia zainteresowanych produktami o promocjach, rabatach czy nowych elementach oferty.
Sklep internetowy, który odniesie sukces
Nie ma gotowego przepisu na sukces w żadnej z branż, zwłaszcza w sektorze e-commerce. Pamiętaj jednak, że na rynku nie brakuje ekspertów, którzy pomogą Ci w wyeliminowaniu ewentualnych błędów, promowaniu czy odświeżeniu marki. Nie czekaj na lepsze czasy – wykorzystaj moment pandemii, kiedy konsumenci przenieśli się do Internetu. Daj się poznać z jak najlepszej strony WWW.