Jaki system wybrać dla sklepu internetowego? Koszty sklepu online
Z zeszłorocznego raportu Gemius wynika, że 77% użytkowników w Polsce kupuje towary przez internet. Posiadanie sklepu internetowego stanowi więc ogromną szansę na osiągnięcie sukcesu. Nie wszystkie firmy są jednak przekonane co do tej kwestii, głównie ze względu na koszty sklepu online. W naszym dzisiejszym artykule sprawdzimy, co składa się na kwotę założenia sklepu oraz podpowiemy, jaki system wybrać, by platforma działała jak najlepiej.
Wybierz platformę, która będzie źródłem Twojego sukcesu
Małe firmy, które dopiero rozpoczynają podbój internetu, mają do wyboru kilka najpopularniejszych platform do sprzedaży towarów. Takie właśnie usługi oferuje Shoper, Shoplo, Shopif czy IdoSell. Wszystkie te rozwiązania działają na zasadzie SaaS, co oznacza, że nie potrzebujesz własnego hostingu, a sklep stawiasz na serwerze w platformie, na którą się zdecydujesz.
Taki sklep online możesz wykonać za pomocą kilku kliknięć, uzupełniając najważniejsze dane, wybierając szablony i moduły. Potrzeba na to oczywiście trochę czasu, ale nawet laik jest w stanie to zrobić bez większych trudności.
Wybór takiego rozwiązania ma również swoje wady. Główną z nich jest brak dostępu do kodu. Oznacza to, że wszelkie zmiany możesz dokonywać jedynie w szablonie za pomocą HTML i CSS. W sytuacji, gdy będzie to dla Ciebie niewystarczalne, konieczne jest skorzystanie z innego systemu zarządzania.
Koszty sklepu online w tym przypadku to płacenie abonamentu miesięcznego lub rocznego. Ich wysokość zależy od parametrów technicznych oraz integracji, które wykorzystujesz. Ceny zaczynają się do 35 zł, a kończą na 1300 zł netto miesięcznie.
Jeśli dopiero zaczynasz swoją działalność i nie masz doświadczenie w sprzedaży internetowej, możesz skorzystać z tańszych pakietów. Z czasem, gdy Twoja firma zacznie się rozwijać, możesz rozszerzyć pakiet. Należy jednak mieć na uwadze, że koszty sklepu online wzrosną, co jest niezbędne do rozwoju.
Więcej elastyczności dzięki open source
Jeśli zależy Ci na większej elastyczności, skorzystaj z systemów opartych o licencje open source. Są one co prawda darmowe, jednak ich obsługa wymaga specjalistycznej wiedzy. W tym przypadku konieczna będzie pomoc doświadczonej agencji, która postawi i skonfiguruje Twój sklep. To oczywiście wpłynie na koszty sklepu online. Nie da się ich jednak uniknąć, jeśli chcesz działać w Internecie.
Wśród najpopularniejszych systemów na licencji open source znajdują się WooCommerce, PrestaShop oraz Magento. Z każdego z nich korzysta ogromna liczba osób, tworząca społeczność fanów, którzy chętnie polecają poszczególne CMS oraz tworzą nowe moduły. W razie problemów na forach dotyczących suportu technicznego chętnie udzielają pomocy, co wzmacnia znaczenie platform.
Koszty sklepu online zależne od wyboru systemu open source
Pewnie zastanawiasz się teraz, jaki system open source wybrać. Nie jesteśmy w stanie podać Ci jednego zwycięscy, który w 100% spełni Twoje oczekiwania. System Builtwith.com po zbadaniu popularności systemów open source w Polsce wyróżnił dwa rozwiązania, najbardziej lubiane przez polski e-commerce. Są to WooCommerce oraz PrestaShop – po około 20 tys. sklepów. Na trzecim miejsce znajduje się Magento, jednak liczna powstałym na nim sklepów jest znacznie mniejsza (1800). Jeśli więc rozpoczynasz swoją przygodę w sieci, pierwsze dwa skrypty będą najlepsze.
Porównując je ze sobą pod katem funkcjonalności, oferują one podobne rozwiązania. Mamy w nich do wyboru darmowe oraz płatne szablony, w zależności od naszego zapotrzebowania. Już za kilkadziesiąt dolarów można kupić motyw graficzny, który spodoba się zarówno nam, jak i klientom.
Czas na zapoznanie się z kosztami sklepu online. W wielu przypadkach najtańszą opcją liczącą 1500 zł jest sklep oparty o WooCommerce. 3000 zł przyjdzie nam zapłacić na sklep na Presta Shop. Dużo droższe okazuje się rozwiązanie z Magento, ponieważ w tym przypadku może ono wynieść nawet do 20 000 zł – przeznaczony jest on jednak dla dużych sklepów, którym taka inwestycja szybko się zwróci.
Jeśli chcesz, by Twój sklep oparty o jeden z systemów open source działał prawidłowo, zadbaj by jego instalacją oraz konfiguracją zajęli się najlepsi specjaliści. Co prawda wpłynie to na koszty sklepu online, jednak warto zapłacić więcej. Zyskasz wówczas pewność, że wszystko działa tak, jak należy i Twój biznes może się swobodnie rozwijać.
Koszty sklepu online – cena za domenę, hosting oraz certyfikat SSL
Aby platforma była dostępna w sieci, musisz liczyć się z pewnymi kosztami jej utrzymania. Mowa oczywiście o:
- domenie – adresie, pod którym użytkownicy znajdują sklep,
- hostingu – miejscu na pliki pochodzące z serwisu,
- certyfikacie SSL – zabezpieczeniu, umożliwiającemu bezpieczne przesyłanie oraz odbiór danych użytkowników.
Powyższe koszty ponosi się raz do roku. Jeśli wybierzesz tańsze warianty o niewielkiej pojemności, zapłacisz łącznie około 200 zł. Decydując się na droższe rozwiązanie, wyniesie Cię to około 1000 zł.
Wyjątkiem jest rejestracja domeny, którą wykonamy za darmo lub przykładowe 20 zł, jeśli znajdziemy interesującą promocję. Należy jednak dokładnie czytać regulamin, ponieważ może się okazać, że tylko pierwszy rok jest darmowy, a za przedłużenie zapłacimy dużo więcej niż u konkurencji.
Wybierając hosting, zwróć uwagę na parametry szybkości i pojemności dysków na serwerze. Obecnie bowiem standardem są już dyski SSD, zapewniające szybki transfer danych. Ważna jest również pomoc techniczna, która powinna zapewniać wsparcie 24 godziny na dobę, bowiem problemy zdarzają się nie tylko w ciągu dnia, ale również w nocy. Warto o to zadbać, by klient mógł dokonywać zakupów o każdej porze.
Wysokie koszty sklepu online? – mamy na to rozwiązanie!
Wiemy, że koszty sklepu online zwłaszcza początkujących przedsiębiorców przerażają i odstraszają. Nic w tym dziwnego, nie każdy bowiem już na starcie jest w stanie wyłożyć tyle pieniędzy, by uruchomić sklep internetowy. Jeśli jednak zdecydujesz się na nasze usługi, gwarantujemy, że będziesz bardzo zadowolony, zarówno z efektów, jak i kosztów. Przygotujemy dla Ciebie wyjątkowy sklep online, który od pierwszych dni będzie przyciągał klientów. To wpłynie na większe zyski i rozwój Twojej firmy.