Jak wykorzystać dane z Google Analytics w sprzedaży? - Agencja Interaktywna Testin - Rzeszów, Kraków

Jak wykorzystać dane z Google Analytics w sprzedaży?

Jak wykorzystać dane z Google Analytics w sprzedaży?

W sprzedaży internetowej warto wykorzystać wszystkie możliwe narzędzia, które mogą zwiększyć jej efektywność. Jednym z podstawowych jest właśnie Google Analytics. Czym jest i dlaczego warto go używać?

Google Analytics – przydatne informacje

Google Analytics jest dość prostym narzędziem, ale daje niesamowite efekty w postaci różnych danych dotyczących klientów. Oczywiście samo zainstalowanie go nie poprawi sprzedaży. Trzeba także umieć wszystko umiejętnie analizować. Na stronie umieszcza się go w postaci kodu, który można zdobyć poprzez wypełnienie odpowiedniego formularza i zarejestrowanie się na stronie: http://www.google.pl/analytics/. W perspektywie sklepu internetowego warto pochylić się nad modułem e-commerce, dzięki któremu można zdobyć bardzo konkretne dane dotyczące sprzedaży.

Po co korzystać z Google Analytics?

Dowiesz się z niego, jak zachowują się klienci na stronie sklepu. Jeśli chcesz odnieść sukces w sprzedaży internetowej, to opracuj działania, które przyniosą efekty w zachowaniu użytkownika na stronie. W tym może właśnie pomóc Google Analytics. Odpowiednio interpretując informacje, które otrzymasz, możesz modyfikować samą stronę, opisy produktów, formie przedstawiania konkretnych informacji, dotarcia do klienta. Tak naprawdę wszystko co wiąże się ze sprzedażą, można modyfikować dzięki informacjom, zdobytym poprzez Google Analytics.

Co można zyskać dzięki Google Analytics?

Poniżej przedstawiamy dane, które można zdobyć oraz sposób ich wykorzystania:

Liczba odwiedzin – To po prostu cyfra, która mówi o tym, ile osób odwiedziło stronę. Może ona przydać się do szeregu różnych analiz. Jeśli nagle okazuje się, że liczba odwiedzin strony rośnie bardzo szybko – warto przeanalizować powód. Może uruchomiło się jakąś kampanię w sieci lub zareklamowało sklep w inny sposób. Podobnie oczywiście jest w przypadku, kiedy liczba odwiedzin zaczyna drastycznie spadać. Warto zastanowić się nad przyczyną.

Unikalni użytkownicy –  informacja, którą można wykorzystać w bardzo podobny sposób jak tą powyżej. Jednak tutaj mowa jest o unikalnych użytkownikach. Czyli jeśli ktoś odwiedził stronę 10 razy, to i tak policzony tutaj będzie tylko raz. Porównując tą daną z liczbą odwiedzin można w łatwy sposób sprawdzić jaki procent odwiedzin strony to unikalni użytkownicy, czyli tacy, którzy nie mieli jeszcze kontaktu ze stroną.

Średni czas trwania wizyty – to bardzo ważna informacja bo można z niej wyciągnąć daleko idące wnioski. Przede wszystkim, jeśli średni czas wizyty jest zbyt krótki, np. poniżej minuty, to znaczy, że coś ze stroną jest nie w porządku. Jeśli użytkownik tak szybko ją opuścił, to oznacza, że nie znalazł tego czego szukał. Powód nie zawsze jest taki, że na stronie sklepu tego nie ma. Być może strona jest nieintuicyjna. Warto więc upewnić się, czy na pewno jest ona zaprojektowana zgodnie z UX (User experience). Powinna być przede wszystkim przyjazna dla klientów, zatem wszystko musi być łatwe do znalezienia.

Moduł e-commerce

Ten moduł jest precyzyjną maszyną do zbierania informacji o sklepie internetowym. Można za jego pomocą zdobyć wiele danych, które opisujemy poniżej.

  • Dane o transakcjach, przychodach, wartości zamówienia;
  • Informacje o sprzedaży poszczególnych produktów jak i samych kategorii;
  • CTR produktów w odniesieniu do kategorii;
  • Dane o liczbie dodań do koszyka i wyświetlaniu konkretnego produktu;
  • Liczba usunięć produktów z koszyka;
  • Efektywność działań promocyjnych wdrażanych bezpośrednio na stronie;
  • Raporty o kodach rabatowych.

Najważniejsze informacje modułu e-commerce

Mając sklep internetowy trzeba przede wszystkim śledzić wszystkie podstawowe dane dotyczące sprzedaży.

Oto dane, które można łatwo zdobyć:

Średnia wartość zamówienia

Właśnie nad wzrostem tej ważnej liczby powinno się pracować w sklepie internetowym. Można to robić na wiele sposobów. Jedne z podstawowych to up-selling i cross-selling. Up-selling sprawia, że klient kupi jakąś lepszą wersję danego produktu. Cross-selling to natomiast zachęcanie klienta do zakupienia dodatkowych produktów. Załóżmy, że ktoś kupuje sprzęt elektroniczny. Jeśli kupi dodatkowo baterie, będzie to tzw. sprzedaż komplementarna. Jak oferować takie produkty? Powinny się one pojawiać w momencie, w którym klient wchodzi na stronę tego, konkretnego produktu. Dobrze jest umieścić tu takie produkty, które również (lub zamiast niego) może kupić.

Współczynnik konwersji

Jest stosunek wejść na stronę do tych, które zakończyły się transakcją. Oczywiście im on wyższy tym lepiej dla sklepu i właśnie do tego powinno sią dążyć. Aby był on możliwie wysoki. Ma niego wpływ wiele aspektów. Sam strona sklepu, sposób przedstawienia konkretnych produktów, formy dostawy i płatności, dostępność towaru, ilość danych do podania przy składaniu zamówienia, czas ładowania się strony i nie tylko.

Przychód

Kwota, za jaką sprzedały się produkty w sklepie, którą porównasz z wydatkami. Możesz tak wyciągnąć wnioski się o dochodowości swojego biznesu. Oczywiście za każdym razem trzeba z rezerwą podchodzić do takich danych. Jeśli urządzi się dużą wyprzedaż to urośnie zarówno współczynnik konwersji, jak i przychód. O ile nie sprzedawało się produktów poniżej kosztów, to także dochód sklepu się zwiększy. Procentowo nie będzie on tak jednak duży, jak wzrost przychodów, bo urządzając wyprzedaż zmniejsza się także marżę.

Analizuj z Agencją Interaktywną Testin

Sztab naszych specjalistów nie tylko stworzy dla Ciebie sklep internetowy zgodny z UX, nie tylko podłączy Google Analytics ale też powie Ci, na co warto zwrócić uwagę, żeby sprzedaż Twoich produktów stale rosła a Twój biznes wkroczył na nieznane i nieosiągalne dotąd poziomy wyników. Jeśli uważasz, że jest to interesujące, zapraszamy Cię do kontaktu z nami. Porozmawiajmy o szczegółach współpracy.

ZOBACZ TAKŻE