Facebook w biznesie, czyli 5 porad w jaki sposób skutecznie zbudować pozytywny wizerunek w sieci

Wszelkie, dostępne w niebie i na ziemi definicje brandingu dość autorytarnie podkreślają jego niebagatelną rolę we współczesnym, dynamicznym biznesie. W dobie powszechnego przesytu produktów i usług klient doskonale zdaje sobie sprawę ze swoich potrzeb i oczekiwań, wobec czego często decyduje się na współpracę właśnie dzięki tym, co napędza wszystkich z nas – emocjom. Pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa jest tym, do czego większość z nas stara się dotrzeć zupełnie, jak do mitycznego El Dorado. Pamiętać musimy jednak o tym, że droga ta nie kończy się właściwie nigdy… Pocieszna wiadomość, która spowodowała, iż niektórzy z nas zaczęli nerwowo wyginać palce, nie jest jednak tak zła, jak się pierwotnie wydaje. Budowanie swojego brandu – mimo, iż niełatwe i czasochłonne – warto zacząć już dziś. Służą temu głównie media społecznościowe, których umiejętne zagospodarowanie pozwolić może na jeszcze lepsze zakorzenienie się w konsumenckiej psychice. Facebook w biznesie zdaje się wobec tego jedną z najlepszych, marketingowych opcji ostatnich lat, czego dowodzą wielkie firmy, dość aktywnie korzystającego z portalu Zuckenberga.
Budowanie brandu czas zacząć!
Dyskusję o mediach społecznościowych część z nas zaczyna od pytania, ile możemy na tym zarobić i zastanawiając się, czemu osoby, które nam je proponują starają się usilnie wmówić, iż Facebook nie sprzedaje. Jak nie, skoro innym się to udaje? Ano udaje się, ale tylko i wyłącznie pośrednio. Popularny, branżowy portal bankier wspomina o próbach wykorzystania sprzedażowego potencjału Facebooka, z którego na ten moment korzysta już ponad połowa populacji świata i to pomimo usilnych starań jego chińskiego odpowiednika – RenRen. Facebook jest jednak narzędziem doraźnym – wszystko, co przestarzałe, czyli „wiszące” na tablicy dłużej niż, godzinę lub dwie, automatycznie ginie w morzu treści. Większych zakupów zaś większość z nas nie robi w minutę, gdyż najczęściej pierwszym krokiem jest zapoznanie się z opiniami w Internecie i nagle… Ups, sprzedażowa opcja gdzieś znikła! Facebook w biznesie daje świetne rezultaty, ale tylko wtedy, gdy wykorzystamy go jako element budowy pozytywnego wizerunku naszej firmy.
Facebook w biznesie a rezultaty?
Systematycznie wdrażane strategie marketingowe przynoszą efekty po jakimś czasie. Co jednak w momencie, kiedy ten enigmatyczny termin jest dla nas zbyt odległy? Warto zwrócić się wówczas w stronę mediów społecznościowych i wykorzystywać ich potencjał, wchodzić w relację z odbiorcami naszych treści. Świetne rezultaty daje w biznesie daje zwłaszcza Facebook, który oddaje w nasze ręce potężne narzędzie – fanpage. Poniżej prezentujemy garść porad, które umożliwią szybsze zaangażowanie naszej społeczności, co zaprocentuje budową pozytywnego brandu.
-
Traktuj klienta nie tylko jako klienta
Wydaje się, iż wyłącznie pragmatyczne, zobligowane na prędki zysk traktowanie naszych klientów bezpowrotnie minęło. Firmy zdały sobie sprawę z tego, iż lepsze od jednostkowego zakupu są zakupy wielokrotne. Aby były jednak one możliwe musimy o naszych odbiorców zwyczajnie się… Zatroszczyć. Każdy z nas lubi być doceniony. Przychodzący do domu po pracy klienci mogą nie mieć ochoty na wertowanie setek mniej, lub bardziej zachęcających ofert i łakną rozrywki. Jeśli zapewnimy im ciekawe, intrygująco zaprezentowane treści z pewnością spojrzą na nas zdecydowanie bardziej pozytywnie. Nie musi to być nic skomplikowanego – dobrze sprawdzi się prosta, przedstawiona w formie infografiki porada lub wpis z dołączonym gifem lub zabawnym filmikiem. Pamiętaj, że Facebook w biznesie powinien głównie gwarantować ruch!
-
Inwestycja to podstawa!
I bynajmniej, nie chodzi tu tylko o kwestie finansowe. Po pierwsze warto pamiętać o tym, iż odpowiednio prowadzone działania marketingowe na Facebooku wymagają przede wszystkim czasu. Dlatego musimy wygospodarować jego odpowiednią ilość – najlepiej w skali dnia, gdyż media społecznościowe powinny być regularnie „dokarmiane”. Dwa posty dziennie to świetna opcja, pamiętać musimy jednak również o proporcjach – prezentujmy w kanałach społecznościowych swoje realizacje i starajmy się podchodzić do wszystkiego nieco bardziej „na luzie”. Moment, w którym odbiorcy dostrzegą w nas nie instytucję, lecz osobę z krwi i kości może być niezwykle istotną datą w niezapisanej jeszcze historii naszego przedsiębiorstwa.
-
Jakość i ilość
W parze z częstotliwością dodawania postów powinna iść ich jakość – nie możemy sobie przecież pozwolić na zaprezentowanie światu niedopracowanych treści. Nasz wizerunek mógłby wówczas zostać dość mocno nadszarpnięty, zaś nie po to spędzamy setki godzin na wdrażaniu i wymyślaniu świetnych strategii… Nasze posty powinny być intrygujące i zachęcać do interakcji – polubienia, komentarza lub udostępnienia. Zaangażowanie wywołują przede wszystkim te treści, które niosą dla klikającego jakąś korzyść – edukacyjną lub rozrywkową, najlepiej zaś łączą jedną z drugą. Koniecznie trzeba również wezwać naszych odbiorców do działania. Przyjmuje się, że prawdziwą sztuką jest zmieszczenie się w kilku, kilkunastu słowach, które skutecznie zaangażują naszego potencjalnego klienta. Co jednak szkodzi nam próbować?
-
Wykorzystuj filmiki!
Obraz ma moc – szczególnie ten, który jest dynamiczny. Wzrok przyciąga to, co jest atrakcyjne i ruchliwe, stąd też szczególną popularnością cieszą się w telewizji – zważywszy również na jej specyfikę – intensywne spoty reklamowe, trwające zazwyczaj od kilkunastu do kilkudziesięciu sekund. To ważna informacja, jednak nie każdego z nas stać na przygotowanie tej formy reklamy. Facebook w biznesie umożliwia jednak wykorzystanie innych, krótszych lub mniej „profesjonalnych” treści, które również odnieść mogą pożądany skutek.
-
Interakcja – to się opłaci!
Ekwilibrystyczne, skrzące się neologizmami i frazeologizmami posty zostały opublikowane, wideo zachęca do kliknięć, zaś nasze infografiki wywołują powszechny podziw i lawinę komentarzy. No właśnie… Jeżeli udaje nam się wywołać reakcje naszych odbiorców powinniśmy poświęcić chwilę na wejście w dialog. Niekoniecznie profesjonalny, niekoniecznie tematyczny – po prostu ludzki. Marketing opiera się przecież także na poznaniu tego, komu zaprezentować chcemy nasze usługi – drugiego człowieka.
Systematycznie i do przodu
Facebook w biznesie jest potężnym wsparciem, o którym przedsiębiorcy jeszcze kilkanaście lat temu mogli jedynie pomarzyć. Każdy z użytkowników portalu może zostać odbiorcą naszych dopieszczonych treści, być przekierowanym do strony lub zwyczajnie znudzony niedopracowanymi postami. Wybór zależy od nas. Facebook w biznesie i jego efektywność opiera się jednak głównie na systematyczności, która – wespół z naszą kreatywnością – dość znacznie przyśpieszyć może budowanie pozytywnego wizerunku.