Automatyzacja w e-commerce (cz. 1)
Prowadzenie sklepu internetowego, nawet niewielkiego wymaga dużo zaangażowania, pracy i czasu. Każde zamówienie musi być opisane, odpowiednio zapakowane i wysłane. Następnie trzeba zaktualizować ilość produktów dostępnych na magazynie. Do tego dochodzą odpowiedzi na zapytania i reklamacje klientów oraz sprawdzanie ilości zamówień. Ale ten czas można zaoszczędzić. Odpowiedzią jest automatyzacja w e-commerce.
Co można zyskać na automatyzacji?
Najważniejsze to oszczędność czasu. Prowadzenie sklepu internetowego wymaga codziennego powtarzania wielu czynności, takich jak wypełnianie etykiet z adresem klienta czy przymowanie reklamacji Wszystkie te procesy może za Ciebie robić system komputerowy.
Automatyzacja w e-commerce może w znaczny sposób przyspieszyć proces wysyłki, tym samym skraca czas, w którym klient otrzyma nasz produkt. Czas dostarczenia przesyłki jest jednym z najwazniejszych czynników na jakie klient zwraca uwage przy wyborze sklepu internetowego, decyduje to o jego popularności w sieci, warto więc zadbać żeby był on możliwie najkrótszy.
Dodatkowo automatyzacja w sklepie online może pomóc w:
- zmniejszeniu ilości pomyłek wywołanych czynnikiem ludzkim;
- zwiększeniu wydajności i dochodów sklepu;
- poprawie zadowoleniu klientów;
- zmniejszeniu iloścu pracy potrzebnej w prowadzeniu sklepu;
Automatyzacja zamówień i reklamacji
W przypadku tych procesów nic nie jest w stanie, w stu procentach, zastępić kontaktu z drugim człowiekiem. Jednak automatyzacja w e-commerce może znacznie ułatwić przyjmowanie reklamacji i pomóc ją szybciej zrealizować. System może poinformować klienta o etapie na jakim jest jego reklamacja, co wpłynie na jego satysfakcję z obsługi. Właścicielowi sklepu pomoże w segregacji przedmiotów i podjęciu decyzji o dalszych krokach relamacji tzn czy towar powinien być wymieniony czy skierowany do serwisu.
Podobnie wygląda sprawa zamówień. Procesy takie jak płatność, informacje o statusie przesyłki mogą być w pełni zautomatyzowane. Wdrożenie bramek płatniczych, w których klient ma wybór czy zapłaci przelewem internetowym, tradycyjnym czy może BLIKiem ma ogromne znaczenie. Przede wszystkim jest to wygodne dla obu stron. Zmniejsza się czas oczekiwania na pieniądzę i tym samym skrócony zostaje czas wysyłki towaru.
Czatbot – odpowiadamy na pytania całą dobę
Automatyzacja w e-commerce jest możliwa już na etapie kontaktu klienta ze sklepem. Jest to realne dzięki Czatbotowi.Czatbot jest rodzajem sztucznej inteligencji, która funkcjonuje w oparciu o słowa kluczowe i komentarze. Czatbot jest swego rodzaju wirtualnym doradcą, który jest dostępny przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Urządzenie to odczytuje słowa kluczowe w pytaniach, które wysyła nam klient. Nasępnie dopasowuje do nich wgrane odpowiedzi i komentarze.
Korzystanie z Czatbota w procesie automatyzacji e-commerce sprawdza się więc w obsłudze klienta. Witrualny doradca zrealizuje za nas takie zadania jak:
- obsługa klientów, którzy zadają standardowe pytania takie jak o czas wysyłki lub dostępność produktu;
- czatbot odpowie na pytania dotyczące procedury reklamacji czy dostępnych metod płatności;
- może poinformować klientów o nowych produktach bez naszej pomocy;
- przekieruje pytania, z którymi sobie nie poradzi do naszej skrzynki mailowej.
Korzyści wynikające z automatyzacji w e-commerce jest dużo, ale może być ich więcej, o tym w drugiej części artykułu.