Automatyzacja w e-commerce (cz. 2)

Automatyzacja w e-commerce (cz. 2)

W pierwszej części omówiliśmy już kilka powodów, dla których warto jest wdrożyć automatyzację w e-commerce. W części II przedstawimy jeszcze kilka rozwiązań, które warto wprowadzić do swojego sklepu.

Scoring czyli lojalni klienci

Scoring, czyli system przyznawania punktów, dzięki którym określa się poziom zaangażowania klientów. Oddziela to osoby zaangażowane w Twoją markę czyli kupują Twoje produkty, odwiedzają stronę i subskrybują newsletter, od tych osób, które niedawno zaczęły korzystać z Twoich usług i są mniej aktywni.

Jest to ważny element automatyzacji w e-commerce, pozwala on wyodrębnić z grona naszych klientów tych odbiorców, którzy są aktywni i przygotować dla nich specjalne kampanie. Jest to o tyle ważne, że pozwala skupić się na utrzymaniu klientów, a nie tylko na ich pozyskaniu, o czym zapominają często marketerzy. Warto zadbać o stałych klientów, a scoring pomoże to zrobić automatycznie odzielając klientów na aktywnych i nieaktywnych.

Marketing automation

Kolejnym rozwiązaniem, które może wdrożyć automatyzacja w e-commerce jest automatyzacja marketingu. Opiera się to na automatyzacji komunikacji emailowej i personalizacji oferty produkowej na stronie sklepu. W zależności od potrzeb możesz wprowadzić:

  • aktywację nieaktywnych klientów, poprzez ustalenie liczby dni, po których będzie wysłana wiadomość do klientów, którzy w tym czasie nie byli aktywni tj. nic nie kupili lub nie weszli na stronę sklepu;
  • działania, które uratują tzw. porzucone koszyki. Jest to wysyłanie e-maili zachęcających do dokończenie zakupów lub wyświetlanie pop up-ów, w momencie kiedy klient ma zamiar opuścić stronę z koszykiem;
  • dopasowanie do klienta promowanych produktów w newsletterach, które będą wybierane na podstawie tego co klient kupił wcześniej;

Wprowadzenie marketing automation zapewnia lepszą komunikację z klientem i dopasowanie oferty do jego potrzeb.

Segmentacja klientów

Automatyzacja w e-commerce pozwoli na segregację naszych odbiorców według kilku kryteriów, nie tylko na aktywnych bądź nie. Bazę klientów można podzielić według:

  • Płci;
  • Miejsca zamieszkania;
  • Poprzednich zakupów;
  • Zainteresowań;
  • Uczestnictwa w poprzednich kampanich;
  • Wieku.

Silnik rekomendacji

Następnym działaniem, które wprowadzić może automatyzacja w e-commerce jest rekomendacja. Jak duża jest siła sugestii przekonał się niemal każdy. Klientom często trzeba uświadomić czego potrzebują, w tym sprawdzi się silnik rekomendacji. Największe na świecie platformy bazują na rekomendacjach. Netflix poleca nam filmy na stronie głównej, Spotify rekomenduje playlisty „Odkryj w tym tygodniu”, wszystko to opiera się na silniku rekomendacji.

Silnik rekomendacji jest technologią, która:

  • uczy się zachowania pojedynczego klienta;
  • przewiduje zachowania zakupowe;
  • na tej podstawie rekomenduje produkty spersonalizowane, które w jej ocenie klient kupi z najwyższym prawdopodobieństwem.

Tak dla automatyzacji

Jak widać, rozwiązań i udogodnień jakie wprowadza automatyzacja w e-commerce jest naprawdę wiele. W przyszłości, zapewne pojawi się jeszcze więcej opcji automatyzacji dla sklepów online. Każde z nich można wykorzystać w prowadzaniu sklepu i z powodzeniem. Warto zwrócić się do kogoś, kto podpowie, które z nich wybrać.

ZOBACZ TAKŻE

    CZYTAJ DALEJ

    Psychologia kolorów w projektowaniu stron internetowych

    Kolory są wszędzie wokół nas. Codziennie wpływają na nasze decyzje, nastrój, a nawet na postrzeganie marek i produktów. Dla projektantów stron internetowych psychologia kolorów to potężne narzędzie, które pozwala kształtować emocje użytkowników i wpływać na ich zachowanie. W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu, jak kolory działają na odbiorców oraz jak je świadomie wykorzystać, aby Twoja strona internetowa była skuteczna, estetyczna i angażująca.

    CZYTAJ DALEJ

    Projektowanie stron internetowych z myślą o osobach niepełnosprawnych

    Projektowanie stron internetowych z myślą o osobach niepełnosprawnych to nie tylko etyczny obowiązek, ale również wyraz profesjonalizmu i otwartości na potrzeby wszystkich użytkowników. Dostępność cyfrowa nie tylko wspiera inkluzywność, ale także poprawia doświadczenia użytkowników (UX), zwiększa widoczność w wyszukiwarkach oraz buduje pozytywny wizerunek marki.